ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل و آمریکا حمله به کاروان‌ امدادرسانی سوریه را محکوم کردند

سازمان ملل حمله به کاروان‌های امدادی را عمدی خواند و آن را هم‌سطح جنایت جنگی نامید. وزارت خارجه آمریکا، روسیه و سوریه را مسئول این حمله دانست.

در پی حمله به کاروان امدادرسانی سازمان ملل در استان حلب سوریه و کشته شدن چند نفر از امدادرسانان، سازمان ملل به‌شدت این اقدام را محکوم کرد و آمریکا، روسیه و سوریه را مسئول آن دانست.

کاروان‌ امدادرسانی به سوریه پیش از حمله هوایی

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از «انزجار عمیق» خود از این حمله سخن گفت. دی میستورا تأکید کرد که کاروان کامیون‌های امدادرسان برای منطقه حلب با مذاکره با طرف‌های درگیری به این منطقه اعزام و فعالیت آن به‌عنوان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه شناخته شده بود.

استفن اوبراین، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل در این‌باره گفت: «هیچ توضیح و بهانه‌ای، و هیچ دلیلی جنگ علیه امدادرسان شجاع و فداکار را توجیه نمی‌کند.»

اوبراین خواستار تحقیق درباره این حمله هوایی شد.

شامگاه روز دوشنبه ۲۹ شهریور / ۱۹ سپتامبر تنها چند ساعت پس از بیانیه ارتش سوریه مبنی بر پایان آتش‌بس، کاروانی از کامیون‌های حامل کمک‌های فوری در غرب و جنوب غربى استان حلب، در نزدیکی شهر اورم کبرا هدف حمله هوایی قرار گرفت.

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر ۱۲ نفر از نیروهای امدادرسان هلال احمر در جریان این حمله کشته شدند اما این آمار از سوی سازمان ملل تأیید نشده است.

سازمان ملل اعلام کرد که این کاروان متشکل از دست‌کم ۱۸ کامیون از ۳۱ کامیون امدادرسانی بوده که قصد داشتند کمک‌های فوری به ۷۸ هزار نفر ساکن اورم کبرا برسانند.

استفن اوبراین گفته است که همچنین یک انبار هلال احمر سوریه و یک بیمارستان نیز در این حمله مورد هدف قرار گرفته‌اند.

منابع دیپلماتیک آمریکایی گفته‌‌اند که جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل صبح سه‌شنبه ۳۰ شهریور / ۲۰ سپتامبر به وقت نیویورک با هم دیدار کنند.

آمریکا روسیه و سوریه را مسئول حمله به کاروان امدادرسانی سازمان ملل می‌داند.

یک نماینده وزارت خارجه آمریکا گفت: «روسیه متعهد است که خود دست به چنین اعمالی نزند اما همچنین موظف است که رژیم سوریه را نیز از این اعمال بازدارد.»

او افزود حمله به کاروان کمک‌رسانی «ضربه‌ای سنگین به تلاش‌های ما در راه بازگرداندن صلح به سوریه است.»

همچنین ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه حمله به کاروان امدادرسانی را محکوم کرد و گفت این رویداد «نشانه نیاز فوری به پایان جنگ در سوریه است».

روسیه و آمریکا چندی پیش در پی مذاکراتی طولانی بر سر آتش‌بس در سوریه به توافق رسیدند و این آتش‌بس از شامگاه دوشنبه ۱۲ سپتامبر / ۲۲ شهریور به اجرا گذاشته شد و تا ساعت ۱۹ روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر / ۳۱ شهریور تمدید یافت.

پس از آن که شنبه ۱۷ سپتامبر / ۲۷ شهریور جنگنده‌های ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا به نزدیکی پایگاه نظامی دیرالزور حمله و ۶۲ تا ۸۰ سرباز سوری را کشته و ده‌ها نفر را زخمی کردند، شامگاه دوشنبه ارتش سوریه اعلام کرد توافق آتش‌بس دیگر اعتبار نخواهد داشت. گروه‌های مخالف نیز از شکسته شدن آتش‌بس خبر دادند.

نشست نیویورک

در آستانه نشست بین‌المللی حامیان سوریه در نیویورک که قرار است سه‌شنبه ۳۰ شهریور / ۲۰ سپتامبر برگزار شود، اپوزیسیون سوریه از شکست جامعه جهانی در برقراری صلح در این کشور سخن گفته است.

ریاض حجاب، هماهنگ‌کننده کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون (HNC) روز دوشنبه در نیویورک گفت: «جهان بدون آن‌که مداخله کند تنها به تماشا نشسته است.»

حجاب با بیان این‌که پس از آتش‌بس ارتش سوریه به ریختن خون ادامه داده است، افزود: «روسیه و ایران خون سوری‌ها را می‌ریزند، رژیم بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند و هزاران بمب بشکه‌ای و بمب‌های غیرقانونی را فرومی‌ریزد و جهان فقط نظاره‌گر است.»

او گفت قطعنامه سازمان ملل در مورد سوریه را همه به فراموشی سپرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.