ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برای نجات دریاچه گهر: تا سه سال گردشگر نیاید

یک کارشناس آبخیزداری گفت که ورود فاضلاب شیمیایی، فاضلاب انسانی و حیوانی به این دریاچه و نیز وجود موادی شیمیایی نظیر مواد شوینده حجم لجن این دریاچه را افزایش داده است.

مشکل خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌های ایران، به دریاچه گهر استان لرستان رسید. یک کارشناس ارشد آبخیزداری هشدار داد که دریاچه گهر در حال خشک شدن است.

درپاچه گهر در میان رشته‌کوه اشترانکوه دورود در استان لرستان، از جاذبه‌های پربازدید گردشگری ایران به شمار می‌رود

حسین صادقیان، کارشناس ارشد آبخیزداری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، که شنبه سوم مهر منتشر شد گفت که علل این خشک شدن را می‌توان به دو دسته «طبیعی و محیطی» و «دخالت‌های انسانی» تقسیم کرد.

به گفته صادقیان، ورود فاضلاب شیمیایی، فاضلاب انسانی و حیوانی به این دریاچه و نیز وجود موادی شیمیایی نظیر مواد شوینده حجم لجن در این دریاچه را افزایش داده و باعث تغییر رنگ آب در این دریاچه شده.

این کارشناس آبخیزداری گفت که افزایش گردشگر یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن این وضعیت در دریاچه گهر است.

در سال نزدیک به ۱۸ هزار گردشگر از دریاچه گهر بازدید می‌کنند. صادقیان گفت اگر هر گردشگر به طور میانگین ۲۰۰ گرم ماده شوینده وارد این دریاچه کند، در سال دست‌کم ۳۶۰۰ کیلوگرم ماده شیمیایی شوینده وارد دریاچه می‌شود.

او گفت: «برای حداقل سه سال از ورود گردشگر به دریاچه جلوگیری شود و در مدت این سه سال سه اقدام اساسی انجام شود. لایروبی قسمت‎های قابل دسترس دریاچه، عملیات عمرانی نظیر گابیون بندی و ایجاد دیواره حائل جهت جلوگیری از ریزش خاک به داخل دریاچه واحیای پوشش گیاهی».

درپاچه گهر در میان رشته‌کوه اشترانکوه دورود در استان لرستان، از قطب‌های گردشگری این استان و از جاذبه‌های پربازدید گردشگری ایران به شمار می‌رود. آمار دولتی در سال ۱۳۸۸ از بازدید ۷۰ هزار گردشگر از این دریاچه در سال خبر می‌داد.

سازمان محیط زیست استان لرستان در سال‌های اخیر چندین بار درباره تخریب این دریاچه و جنگل‌ها و حیات وحش این منطقه هشدار داده بود. مقامات محیط زیست این استان می‌گویند «عوامل انسانی» و «روستائیان» در تخریب این منطقه نقش عمده‌ای دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.