ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت اوباما برای لغو تحریم بانک سپه سند محرمانه امضا کرده است

دولت اوباما در توافقی محرمانه با ایران، سه سند را امضاء کرده که به موجب آن تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت علیه بانک سپه و بانک «سپه اینترنشنال» لغو شده‌اند.

«وال استریت ژورنال» نوشته است که دولت باراک اوباما در توافقی محرمانه با ایران، سه سند را امضاء کرده که به موجب آن تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت علیه دو بانک دولتی ایران – بانک سپه و بانک «سپه اینترنشنال» - لغو شده است.

در گزارش روز ۹ مهر / ۳۰ سپتامبر «وال استریت ژورنال» آمده است که این سه سند محرمانه را یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز ۱۷ ژانویه، یعنی همان روزی که چهار شهروند آمریکایی از زندان‌‌های جمهوری اسلامی آزاد شدند، امضاء کرده است.

به موجب این سند، دولت آمریکا توافق کرده است که دو بانک ایرانی که به اتهام تامین مالی برنامه موشک‌های بالستیک ایران در لیست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار داشتند، از این لیست خارج شوند.

این اطلاعات را یک مقام ارشد کاخ سفید و کارکنان کنگره آمریکا که در جریان امضاء قرار گرفته بودند تأیید کرده‌اند اما «وال استریت ژورنال» نام این مقام‌های آمریکایی که منبع این گزارش هستند را نیاورده است.

به موجب قرداد برجام این تحریم‌هاه اقتصادی مربوط به برنامه موشکی ایران، ابتدا قرار نبوده تا سال ۲۰۲۳ برداشته شوند. اما در توافقی دیگر که در ۱۷ ژانویه امضاء شده، آزادی چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران، انتقال ۱.۷ میلیارد دلار پول نقد به ایران (در ازای شکایت‌های مالی ایران در دادگاه بین‌المللی علیه آمریکا) و خروج دو بانک سپه و بانک «سپه اینترنشنال» از لیست تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت، توافق شده است.

منابع «وال استریت ژورنال» گفته‌اند که سه سند را یک مقام ارشد وزارت امور خارجه به نام برت مک گورک و یک نماینده از دولت ایران امضا کردند.

در یکی از این سه سند، دولت ایالات متحده متعهد می‌شود که اتهامات در پرونده‌های کیفری علیه ۲۱ نفر از شهروندان ایران در آمریکا را منحل کند و تهران توافق می‌کند که در ازای آن چهار زندانی آمریکایی در ایران را آزاد کند. سعید عابدینی، جیسون رضائیان، امیر حکمتی از شهروندان دارای تابعیت آمریکایی هستند که در جریان امضای این سند آزاد شدند.

یکی دیگر از سندهای امضاء شده مربوط به توافق مالی ایران و آمریکا بر سر پرونده شکایت مالی ایران علیه آمریکا در دادگاه بین‌المللی است که به موجب آن دولت ایالات متحده توافق می‌کند ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را بلافاصله به جمهوری اسلامی منتقل کند. در عرض چند هفته پس از پرداخت اول، دو پرداخت دوم و سوم بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار هم به ایران منتقل می‌شود. این سند مربوط به به حل و فصل اختلاف چند دهه‌ای در مورد یک قرارداد تسلیحاتی است.

پیش از انقلاب ۱۳۵۷، حکومت محمدرضا شاه پهلوی با آمریکا قراردادی برای خرید تسلیحات نظامی امضاء کرده بوده و آمریکا بدون تحویل وجه پرداخت شده توسط محمدرضا پهلوی، قرارد را به موجب روی کار آمدن جمهوری اسلامی لغو کرد. این وجه پرداختی جریمه لغو این قرارداد و پس ندادن پول توسط آمریکاست.

سند سوم مربوط به حمایت از خروج دو بانک دولتی ایران از لیست تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل است – بانک سپه در ایران و بانک «سپه اینترنشنال» که به عنوان یک موسسه مالی در لندن به ثبت رسیده است. هردو بانک به دلیل ارتباط با برنامه موشکی ایران تحریم شده بودند.

تصمیم دولت اوباما برای ارسال پول نقد به ایران، عصبانیت برخی از نمایندگان مردم آمریکا در سنا و کنگره را به دنبال داشته که این اتهام را مطرح کرده‌اند که کاخ سفید برای آزادی زندانیان آمریکایی، به تهران باج پرداخت کرده و این مخالف سنت همیشگی دولت آمریکاست که به گروگان‌گیرها باج پرداخت نمی‌کند.

کاخ سفید بارها این اتهام را رد کرد و گفته است که پولی برای آزادی زندانی‌ها پرداخت نشده بلکه موضوع، مربوط به حل و فصل یک شکایت حقوقی ایران علیه آمریکا بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.