ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موزه هنر لس‌آنجلس میزبان آثار علی اکبر صادقی

حاصل ۶ دهه آفرینش هنری یکی از نقاشان پیشرو ایرانی در یکی از موزه‌های مهم جهان به نمایش گذاشته می‌شود. علی اکبر صادقی، سوررئالیسم را «ایرانی» کرد.

۲۳ اکتبر نمایشگاهی از آثار علی اکبر صادقی در موزه هنر لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا برگزار می‌شود. این نمایشگاه گستره آثار این نقاش پیشرو ایرانی را در طی شش دهه آفرینش هنری در برمی‌گیرد. برخی از فیلم‌ها و انیمیشن‌های علی اکبر صادقی نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود. جشن امضای کتاب، یکی دیگر از برنامه‌های این نمایشگاه بزرگ است.

علی اکبر صادقی، از نقاشان پیشرو ایران

علی اکبر صادقی در سال ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمده و نقاشی را نزد آواک هایراپتیان، نقاش زبردست ارمنی که به نقاشی طبیعت گرایش داشت آموخته است.

صادقی که در ابتدا بیشتر نقاشی آبرنگ می‌کشید، پس از ورود به دانشگاه، به رنگ و روغن روی آورد. او اواخر دهه ۱۳۶۰ بار دیگر به آبرنگ روی آورد.

سوررئالیسم با جلوه ایرانی

کیانوش فرید، نقاش و منتقد هنری درباره علی اکبر صادقی می‌نویسد:

«نقاشی‌های سوررئالیستی علی اکبر صادقی به ویژه در آثار دوره اولش، هم از نظر مضمونی و تماتیک و هم از نظر به‌کارگیری عناصر تصویری و رنگ، جلوه‌ای ایرانی داشتند که درست به همین دلیل، بین او و دیگر نقاشان سوررئالیست فاصله‌ای محسوس ایجاد می‌کرد و به دنیای نقاش، رنگ و بویی شخصی و متمایز می‌داد.»

یکی از آثار علی اکبر صادقی: سوررئالیسم با نمادهای ایرانی

در دوره دوم اما، صادقی به‌تدریج از این عناصر فاصله گرفت و به نقاشانی چون رنه ماگریت و دالی که از نقاشان مورد علاقه وی هستند، نزدیک‌تر شد و در مقابل کوشید که مرزهای نقاشی‌اش را از بوم به قاب‌هایی که این بوم‌ها را در خود گرفته بودند گسترش دهد.

انیمیشن و تصویرگری کتاب

علی اکبر صادقی در زمینه های انیمیشین، تصویرگری کتاب و گرافیک نیز فعال بوده است. صادقی در فاصله بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶، شش فیلم از جمله «گلباران»، «رخ»، «ملک خورشید» و «زال و سیمرغ» را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت. این فیلم‌ها که هم در داخل ایران و هم در جشنواره‌های جهانی مورد اقبال بسیار واقع شدند و جوایز متعددی را نصیب وی کردند، نمونه‌های موفقی از انیمیشن ایرانی به شمار می‌آیند.

به گفته کیانوش فرید اغلب این فیلم‌ها، همچون شمار قابل توجهی از نقاشی‌ها و نیز کتاب‌هایی که او تصویرگری آن‌ها را انجام داده، در فضایی کاملاً ایرانی با نشانی‌های پررنگ از فرهنگ عامیانه، اساطیر ایرانی، نقاشی قهوه‌خانه‌ای و سنت‌های تصویری ایرانی مثل پرده‌خوانی آفریده شده‌اند.

«پهلوان پهلوانان»، «عبدالرازاق پهلوان»، «گردآفرید» و «سفرهای سندباد بحری» از جمله آثار او در زمینه تصویرگری کتاب به شمار می‌آیند.

هم در نقاشی‌های دوره اول و هم در فیلم‌ها و تصویرسازی چند کتاب، چهره جنگاورانی با کلاهخود و شمشیر و سپر، که بیننده را یکسره به تاریخ ایران می‌کشاند، حضوری پررنگ دارد. در بسیاری از این نقاشی‌ها، چهره این جنگاور، چهره خود نقاش است.

او که کار‌هایش در بیش از ۸۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و خارج از ایران به نمایش درآمده، و برای نقاشی‌ها، فیلم‌ها و تصویرگری‌های کتاب جوایز متعددی را کسب کرده، سال‌هاست که با تأسیس و اداره «نگارخانه سبز» در تهران، آثار خود و دیگر هنرمندان را در این گالری عرضه می‌کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.