ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه: آمریکا مسئول پایان گفت‌وگوها درباره سوریه است

واشنگتن سرانجام گفت‌وگوها با روسیه درباره سوریه را قطع کرد. مسکو گناه را بر گردن طرف مقابل می‌اندازد. روسیه قرارداد اتمی بین دو کشور را متوقف کرد.

آمریکا مسئولیت قطع مذاکرات درباره سوریه را رفتار روسیه و ادامه حملات به حلب می‌داند. وزارت خارجه روسیه این اتهام را رد می‌کند. تلویزیون دولتی روسیه می‌گوید واشنگتن به توافق ماه سپتامبر عمل نکرده است و آمریکا تلاش می‌کند مسئولیت را به گردن روسیه بیندازد. به‌گفته مسکو «انفعال واشنگتن منجر به آن شده است که شورشیان دوباره خود را سازمان دهند، منابع خود را بسیج کنند و سلاح به‌دست آورند.»

جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه

آمریکا گفت‌گوها با روسیه درباره سوریه را متوقف کرد. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۳ اکتبر / ۱۲ مهر گفت واشنگتن همه کار کرد تا همراه با مسکو به خشونت در سوریه پایان دهد روسیه اما مسئولیت خود را انجام نداد.

کربی گفت توقف مذاکرات با مسکو «تصمیم آسانی» از سوی واشنگتن نبود.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: «صبر و شکیبایی همه با روسیه به آخر رسیده است.»

مسکو اما واشنگتن را مسئول توقف مذاکرات می‌داند.

دو طرف در نیمه ماه سپتامبر بر سر یک آتش‌بس در سوریه به توافق رسیده بودند. این آتش‌بس تنها پس از چند روز شکسته شد. پس از آن خشونت بار دیگر در سوریه گسترش یافت و شدیدترین حملات هوایی ارتش این کشور و روسیه به حلب از آغاز جنگ سوریه انجام شد.

مسکو در پی افزایش تنش‌ها با آمریکا در روز دوشنبه توافق هسته‌ای دو کشور بر سر نابودسازی پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی را لغو کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت این تصمیم به‌دلیل «اقدامات غیردوستانه آمریکا» علیه روسیه و ثبات استراتژیک گرفته شد.

مقامات روسیه نسبت به قطع مذاکرات دو کشور در مورد سوریه اظهار نگرانی کرده‌اند. کنستانتین کوساچیُو، رئیس کمیته امور خارجه شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنای روسیه) گفت: «[چنین اقدامی] پیامدهای فاجعه‌باری بر روند سیاسی داخل سوریه خواهد داشت.»

او به خبرگزاری اینترفاکس گفت روسیه تاکنون همه تلاش خود را کرده است تا فرصتی برای روند صلح به‌وجود آورد اما این «فرصت اکنون به هدر رفت».

منتقدان روسیه و رژیم سوریه می‌گویند این دو کشور در روزهای اخیر به عمد چند بیمارستان را مورد حمله قرار داده‌اند آن‌ها اما این اتهامات را رد می‌کنند و می‌گویند ما تنها علیه تروریست‌ها می‌جنگیم.

سازمان ملل نسبت به فروپاشی امکانات پزشکی در حلب هشدار داده است. به‌گفته سازمان ملل دست‌کم سه بیمارستان هدف بمباران قرار گرفته‌اند، از جمله بیمارستان کودکان برای هزاران بیمار.

جان کری در روزهای گذشته چندین بار با همتای روس خود سرگئی لاوروف گفت‌وگوی تلفنی داشت و بارها تهدید کرده بود که اگر حملات به حلب متوقف نشود مذاکرات دو کشور درباره سوریه متوقف خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته است که تعلیق مذاکرات دو طرف منجر به خروج کارمندان آمریکا از مرکزی شده است که برای همکاری دو کشور ایجاد شده بود.

قرار بود که در صورت برقراری آتش‌بس به‌مدت یک هفته، دو کشور با همکاری هم دست به حملات مشترک به مواضع تروریست‌ها بزنند. بدین ترتیب با تعلیق گفت‌وگوهای دو کشور فعالیت مرکز عملیات مشترک دو کشور نیز متوقف شد.

اکنون قرار است شورای امنیت سازمان ملل طرح پیشنهادی فرانسه درباره برقراری آتش‌بس در سوریه را مورد بررسی قرار دهد. طرحی که روسیه با آن مخالف است و می‌گوید انگیزه‌های سیاسی دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهروز

    خداروسیه رانعلت کند که تشنه خون بچه های حلب است