ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتاق فکر مداحی و خرد جمعی مداحان

مداح‌ها در ایران اتاق فکر دارند. این را یک مداح جوان به سایت خبر آنلاین گفته است. اعضای این اتاق فکر اما معرفی نشده‌اند و مشخص نیست نقش‌شان در تعیین حرف‌های مداحان تا چه اندازه است.

ماه محرم در ایران جدی‌ترین ماه کسب و کار مداحان است. آن‌ها در این ماه معمولا باید خودشان را به سرعت از این مجلس به آن مجلس برسانند و برای انجام ماموریت عقیدتی و ایدئولوژیک خود در خدمت نظام، «پاکت‌های سفید» را با کرنش و فروتنی دریافت کنند و در جیب بگذارند.

محرم امسال اما با بازی تیم ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در غروب روز «تاسوعا»، مداحان را هم بیش از گذشته در کانون توجه قرار داده‌ است.

بهمن بابازاده، «مدیر برنامه‌‌های» غلامرضا کویتی‌پور از تصمیم‌گیری برای مداحی بین دو نیمه بازی روز تاسوعا خبر داده است. ممکن است علاوه بر کویتی‌پور یا شاید به جای کویتی‌پور، شمار دیگری از مداحان (عبدالرضا هلالی، مهدی علی‌زاده) هم در قالب «تیم مداحان» در ورزشگاه آزادی حاضر شوند.

واکنش‌های مقام‌های مذهبی و حکومتی و همین‌طور برخی مداحان به این بازی هم جالب توجه بوده است.

مجموعه واکنش‌ها به بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را در اینجا ببینید.

در همین زمینه، منصور ارضی، مداح معروف حکومتی در ایران گفته است: بمیرند آن‌هایی که هر غلطی که بخواهند بر زبان جاری می‌کنند. از بس که حرام خوردند این حرف‌ها را می‌زنند. الان هم می‌خواهند شب تاسوعا جوان‌ها را بکشانند، میدان کربلا را ول کنید بیایید میدان بازی. نقشه‌ها زیاد است شما مردم باید بیدار بشوید. شما هر کدام اعتراض کنید، یواش‌ یواش می‌فهمند. دنبال درگیری هستند اما اگر حزب‌الله خشمش بگیرد، همه‌شان را نابود می‌کند.

کمک هشت میلیارد تومانی شهرداری تهران به هیات‌های عزاداری هم از دیگر مسائل چالش‌برانگیز هفته‌های گذشته بوده که مداحان هم درباره آن اظهار نظر کرده‌اند.

روح‌الله بهمنی که در گفت‌و‌گو با سایت خبر آنلاین یک مداح جوان معرفی شده است، گفته که هیچ اشکالی در این کمک نمی‌بیند و باید از شهرداری به خاطر آن قدردانی کرد.

این در حالی‌ست که برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گران، کمک‌های میلیاردی شهرداری تهران به هیأت‌های مذهبی در فاصله هفت ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری را اقدامی سیاسی تلقی می‌کنند و با توجه به احتمال حضور محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران در این انتخابات، معتقدند که ممکن است هیأت‌ها به سمت و سوهای خاصی سوق پیدا کنند.

بهمنی اما به حضور جوانان در کنسرت‌ها هم اشاره کرده و گفته است که اشکالی ندارد جوان امروزی هم هیات برود هم کنسرت.

این اشاره او به رفتن جوان‌ها به کنسرت در حالی‌ست که کنسرت‌های زیادی در ایران لغو می‌شوند و بنا نیست در شهرهای مشهد، قم و احیانا شیراز هم هیچ کنسرتی برگزار بشود.

از سوی دیگر خبر انتشار چک‌هایی از سوی شهرداری به مبالغ ۲۰ میلیون تومان برای مداحان معروف، سعید حدادیان، محمد‌رضا طاهری و محمود کریمی هم در روزهای گذشته خبرساز شده بود. شهرداری تهران وجود چنین چک‌هایی را تکذیب کرده و مهدی ذاکری، رییس شورای اطلاع‌رسانی شهرداری تهران در این‌باره به خبرگزاری فارس گفته است: «متاسفانه اتاق عملیات روانی جریان تخریب حریم اخلاق و انصاف را دریده و از هیچ اقدام غیر اخلاقی و غیر دینی‌ای ابایی ندارد.»

در مقابل اتاق عملیات روانی مورد ادعا اما مداحان هم «اتاق فکر» دارند.

روزنامه شرق که روح‌الله بهمنی را از مریدان عبدالرضا هلالی و از طیف مداحان جوانی معرفی کرده که زمانی به محمود احمدی‌نژاد خیلی نزدیک بودند، در گزارشی با نقل خبر اتاق فکر داشتن مداحان از قول بهمنی، به این مساله اشاره کرده که بهمنی به طور مشخص به اعضای اتاق فکر مداحان اشاره نکرده و مشخص نیست چه کسانی عضو این اتاق فکر هستند و طیف مداحان سیاسی معروف چه نقش و حضوری در این اتاق دارند.

شرق همچنین نوشته است که مداحان سیاسی مشهور تا‌کنون مسیر خود را رفته‌اند و تابع خانه یا کانون مداحان نبوده‌اند: «این نهادها نقش نظارتی چندانی به‌ ویژه درباره مداحان مشهور سیاسی ندارند و برعکس، آن‌ها را از هرگونه نقدی مبرا می‌دانند. این در حالی است که محسن طاهری، رئیس سابق خانه مداحان، پیش از این گفته بود که منصور ارضی و سعید حدادیان برای خودشان تشکیلات دارند. با ما خیلی مشورت نمی‌کنند و همه را در جریان تصمیمی که می‌خواهند بگیرند، نمی‌گذارند. لیدرهای آن‌ها هم مشخص و شناخته‌ شده و یک‌ سری افراد سیاسی هستند. خود آقای حدادیان سال‌هاست با آقای ابوترابی ارتباط نزدیک دارد و به طیف این آقایان نزدیک است. آقای ارضی و دوستان دیگر هم کسانی دارند که مسائل سیاسی را قطعا با آن‌ها به مشورت می‌گذارند.»

روح‌الله بهمنی اما به خبر آنلاین گفته است که گاهی مداحان جمع می‌شوند و با هم صحبت‌هایی می‌کنند اما این طور نیست که یک نفر از بالا به‌ طور دیکتاتوری دستور دهد و بگوید همه یک کار را بکنند: «اگر هم حرفی زده بشود، یک اتاق فکر تشکیل می‌شود، همه نظرات‌شان را می‌دهند و در نهایت بر اساس خرد جمعی تصمیم می‌گیرند. این‌ طور هم نیست که مثلا فقط مداحانی که به بیت رهبری دعوت می‌شوند عضو اتاق فکر باشند. اکثر آقایان که جلسات بزرگ و قوی و تأثیرگذار در کشور دارند، در اتاق فکر حضور پیدا می‌کنند. در جلسات ما، در حد بضاعت سعی می‌شود که فرامین حضرت آقا رعایت شود.»

بهمنی گفته است که مداحان شاخص در همه ایران بیش از ١٠ تا ١٥ نفر نیستند.

او با دفاع از تندروی‌های مداحان به‌خصوص در موضوع بازی ایران با کره جنوبی در روز تاسوعا گفته است که اگر این افراد حرفی می‌زنند از سر دلسوزی‌ست، آن‌ها در حال رصد کردن جامعه هستند و حرف‌ها و فکرهای‌شان محصول مراوده‌های‌شان با سیاسیون است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    علی پروین: در بازی با کره مردم زیاد خوشحالی نکنند مردم یک مقدار مواظب باشند و خوشحالی زیاد نکنند!!. ۵،۶ مداح بیایند!! و قبل از بازی مراسم عزاداری خوب و باشکوه با حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر برگزار شود که بسیار دیدنی خواهد بود!

  • akbar

    ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﻩ ﻫﻢ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺴﺎﻁ ﻫﺎ ﺑﻮﺩ,ﻳﺎﺩﻡ ﻣﻴﺎﺩ ﺩﺭ اﻛﺜﺮ ﺷﻬﺮ ﻫﺎ ﺩ ر ﺗﻤﺎﻡ اﻳﺎﻡ ﻣﺪاﺣﺎﻧﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﭘﺮﺩﻩ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﻭﻱ ﺩﻳﻮاﺭ ﻫﺎ ﻧﺼﺐ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ و ﻣﺮﺩﻡ ﺭا ﺑﻪ ﺻﺤﺮاﻱ ﻛﺮﺑﻼ ﻣﻲ ﺑﺮﺩﻧﺪ

  • احمد

    مگر مداحان در کله شان مغز سالم دارند که اطاق فکر تشکیل دهند1

  • hoshi

    اتاق فکر مفت خورها.