ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آندری وایدا، فیلمساز بزرگ لهستانی از دنیا رفت

آندری وایدا عصر یکشنبه، نهم اکتبر پس از چند روز بیماری در بیمارستان از دنیا رفت.

آندری وایدا، فیلمساز برجسته لهستانی در سن ۹۰ سالگی درگذشت. او یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان مکتب لهستان و یکی از مهم‌ترین فیلمسازان بلوک شرق بود.

آندری وایدا عصر یکشنبه، نهم اکتبر پس از چند روز بیماری در بیمارستان از دنیا رفت.

آندری وایدا در دوره کاری ۶۰ سال فیلمسازی خود بیش از ۴۰ فیلم سینمایی ساخت. او در سال ۲۰۰۰ جایزه افتخاری اسکار را برای پنج دهه کارگردانی درخشان دریافت کرد.

چهار فیلم این کارگردان نام‌آور «سرزمین موعود» (۱۹۷۵)، «دوشیزگان ویلکو» (۱۹۷۹)، «مرد آهنین» (۱۹۸۱) و «کاتین» (۲۰۰۷) نامزد بهترین فیلم خارجی اسکار و نخل طلایی کن شده‌اند.

بسیاری از فیلم‌های او مانند «مرد آهنین»، « کاتین»، « مرد مرمرین» و « کانال» دوره کمونیستی لهستان را روایت می‌کنند.

وایدا روزی گفته بود که «خدا به کارگردان دو چشم داده است: چشمی که به دوربین نگاه می‌کند و چشمی که هشیار است که در اطراف او چه می‌گذرد». او پس از فروپاشی کمونیسم گفت که فکر می‌کرد در سیستم کمونیستی لهستان خواهد مرد.

آندری وایدا روز ششم مارس ۱۹۲۶ در «سوالکی» لهستان به دنیا آمد. او هنر طراحی را از پدرش آموخت و همین موجب شد که در «کراکوف» به تحصیل در رشته هنرهای زیبا بپردازد اما بعدها برای ادامه‌ی تحصیل به مدرسه‌ی فیلم «لودز» رفت.

در ۱۳ سالگی وایدا جنگ جهانی دوم آغاز شد و پدرش «کاپیتان وایدا» طی جنگ در غرب اتحاد جماهیر شوروی سابق توسط پلیس مخفی شوروی تیرباران شد.

او اندکی پیش از اکران رسمی آخرین فیلمش «پَس‌تصویر» از دنیا رفت. این فیلم نامزد فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۷ است. داستان این فیلم زندگی ولادیسلاو استژمینسکی، نقاش مشهور لهستانی است که تن به دکترین فرهنگی «واقع‌گرایی سوسیالیستی» برآمده از حکومت کمونیستی نداد و حکومت نیز او را به حاشیه و زوال کشاند. نقاشی که در نهایت از گرسنگی درگذشت.

او علاوه بر جوایز سینمایی، برنده جوایز و مدال‌های افتخاری از کشورهای فرانسه، ایتالیا، بلغارستان، مجارستان و ژاپن نیز بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.