ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسابقه ایران ـ کره جنوبی؛ ممنوعیت پوشیدن لباس‌های رنگی در ورزشگاه آزادی

روز مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی که همزمان با مراسم مذهبی تاسوعاست، مأموران در درب‌های ورودی ورزشگاه آزادی تهران مانع از ورود کسانی شدند که لباس‌های رنگی بر تن داشتند و یا شیپور برای تشویق حمل می‌کردند.

در پی تبلیغات گسترده حکومتی برای هر چه برجسته‌تر کردن مراسم مذهبی تاسوعا در روز برگزاری مسابقه تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در ورزشگاه آزادی تهران، گزارش‌هایی از جلوگیری از پوشیدن لباس‌های رنگی و حمل شیپور و ابزارهای تشویق مردم حاضر در ورزشگاه منتشر شده است.


شاهدان عینی در گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، گفته‌اند روز سه‌شنبه ۲۰ مهر، به‌دلیل تاسوعا تماشاگران مشتاق دیدن این مسابقه برای ورود به ورزشگاه می‌بایست لباس تیره بر تن داشتند.

داشتن کلاه‌های رنگی و شیپور نیز ممنوع بود. حتی به بازوی تماشاگران کره‌ای به‌هنگام ورود به ورزشگاه نوار سیاهی می‌بستند.

این ممنوعیت‌ها در حالی اعمال می‌شود که تبلیغات حکومتی از چند روز پیش به‌شکل گسترده‌ای مردم را تشویق می‌کرد که «شئونات اسلامی» را در روز مسابقه حفظ کنند.

در روزهای اخیر صداوسیمای جمهوری اسلامی و رسانه‌ها مدام از اهمیت روز تاسوعا در روز مسابقه فوتبال می‌گفتند و مسئولان تدارکات وسیعی برای این روز در نظر گرفتند.

بستن نوار سیاه عزاداری مذهبی به بازوی خبرنگاران کره‌ای

از روز دوشنبه ۱۹ مهر تمام ورزشگاه آزادی را سیاه‌پوش و پرچم‌های عزاداری آویزان کردند. همچنین پرچم‌های عظیم سیاه تهیه شده است که در روز مسابقه در دست تماشاگران افراشته شود.

صبح روز مسابقه نیز دسته‌های عزاداری را به سوی ورزشگاه فرستادند و از بلندگوهای استادیوم نوحه پخش کردند.

دیدار تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. همزمان شدن این مسابقه با روز تاسوعا دستاویز گروهی از محافظه‌کاران در ایران شده و آن‌ها بارها درباره چگونگی برگزاری این مسابقه پیشنهادهایی ارائه کرده‌اند.

در روزهای اخیر چند تن از مراجع دینی و مسئولان حکومتی علیه این مسابقه سخن گفتند و انصار حزب‌الله نیز تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

مسئولان فدراسیون فوتبال ایران با چند سفر به مالزی و سوئیس تلاش کردند تا یا تاریخ این مسابقه را تغییر دهند و یا محل برگزاری آن را، اما فدراسیون جهانی فونبال (فیفا) به‌دلیل آن‌که برنامه‌های خود را چهار ساله یا هشت ساله تنظیم می‌کند با این تغییرات موافقت نکرده است.

پی‌نوشت

نتیجه بازی:
ایران: ۱ − کره جنوبی: ۰
گل در دقیقه ۲۴ زده شد، زننده گل: سردار آزمون
ایران اکنون در جدول مرحله نهایی آسیا (گروه A) در صدر قرار دارد.
پس از ایران ازبکستان، سپس کره جنوبی.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ارژنگ

    تا وقتی که اقتصاد داغونه و فساد همه جارو فرا گرفته با این چیزها هیچ اتفاق مثبتی نمیفته و اخلاقگسترش پیدا نمیکنه چون حرفها با کردارها هم خوانی نمیکند

  • nader

    پس از اینکه پرچم ۶۰۰ متری ویژه بازی امروز در ورزشگاه پهن شد، ناظر AFC گفت که این پرچم بزرگ "یا حسین" برداشته شود که مسئولان اعلام کردند: چنین کاری نمی‌کنیم!. مراسم‌ عزاداری پیش از مسابقه در حالی برگزار شد که AFC حساسیت زیادی نسبت به برگزاری مراسم‌های مذهبی در ورزشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی دارد اما فدراسیون فوتبال اعلام کرد مراسم‌های مذهبی و عزاداری برای امام حسین را در دیدار ایران و کره‌جنوبی برگزار می‌کند و جریمه احتمالی AFC را هم می‌پردازد (از بیت المال).!!

  • Farid

    محمد نوریزاد به برگزاری مسابقه فوتبال میان ایران و کره جنوبی و ابراز نگرانی چند تن از اعضاء جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پرداخت و گفت، نظام حاکم با حکومتی کردن فوتبال و استفاده ابزاری از آن، سعی دارد که جوانان جامعه را از حساسیتهای اجتماعی و سیاسی دور کنند. محمد نوریزاد گفت، ما میتوانستیم از پتانسیل فوتبال در شایستگی و رشد و تکامل بهره ببریم و علت این که فوتبال در کشور ما خصوصی نمیشود هراس نظام است که اگر یک باشگاه خصوصی شود آنگاه کنترل هواداران آن تیم از دست نظام خارج شده و میتوانند تهدیدی برای حاکمان باشند. محمد نوریزاد در ادامه گفت، شما اگر نگران فریاد جوانها هستید مشکل را در استادیوم فوتبال جسجو نکنید مشکل در آن صدور پول بیت المال به سوریه، سرکوب و خروج کامیونهای پر از طلا توسط بیت از کشور است!

  • naseem

    علی پروین: در بازی با کره مردم زیاد خوشحالی نکنند! مردم یک مقدار مواظب باشند و خوشحالی زیاد نکنند!!. ۵،۶ مداح بیایند!! و قبل از بازی مراسم عزاداری خوب و باشکوه با حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر برگزار شود که بسیار دیدنی خواهد بود!!!

  • محمد امین

    البته بسیاری لباس غیر مشکی و روشن بر تن داشتند و حتی کلاههای رنگی هم دیده می شد