ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه تنش بین بغداد و آنکارا؛ احضار سفیر ترکیه

پس از یک دور جدل کلامی میان اردوغان و عبادی، سفیر آنکارا در بغداد احضار شد. اردوغان می‌گوید سربازان ترکیه به منظور پیشگیری از کشتار فرقه‌ای پس از آزادی موصل در عراق هستند.

پس از یک دور مجادله کلامی میان اردوغان و عبادی بر سر حضور سربازان ترکیه در پایگاه بعشیقه، سفیر آنکارا در بغداد به وزارت خارجه عراق احضار شد.

سه روز پس از سخنان تحقیرآمیز و تند رئیس جمهوری ترکیه خطاب به نخست وزیر عراق، سفیر آنکارا در بغداد به وزارت خارجه عراق فراخوانده شد. در یادداشتی که به سفیر ترکیه تسلیم شده، ادامه حضور سربازان ترکیه در بعیشقه مورد اعتراض رسمی قرار گرفته است.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق می‌گوید این نیروها بدون مجوز و هماهنگی با دولت مرکزی در شمال موصل مستقر شده‌اند اما اردوغان اعلام کرده که سربازان ترکیه بنا بر توافق با مسعود بارزانی، رئیس دولت خودمختار کردستان عراق در بعشیقه حضور دارند.

دولت ترکیه پیش‌تر دلیل این حضور و تداوم آن را کمک به توانمندسازی رزمندگان کرد در مقابله با داعش عنوان کرده بود اما اردوغان پس از بالا گرفتن تنش لفظی‌ با عبادی گفت سربازان ترکیه برای پیشگیری از منازعات احتمالی مذهبی و فرقه‌ای در زمان پس از آزادی موصل در بعیشقه هستند.

او در توضیح این امر به شیعه بودن نظامیان عراقی و متحدان‌شان (حشد الشعبی) در عملیات آزاد سازی موصل اشاره کرد  گفت ممکن است پس از آن خشونت و خونریزی فرقه‌ای روی دهد.

عراق هرگونه حضور نظامیان ترکیه در خاک این کشور را نقض حق حاکمیت خود خوانده است. پارلمان عراق از عبادی خواسته که جلوی "نیروهای اشغالگر" را بگیرد.

منازعه بین دو کشور پس از آن بالا گرفت که پارلمان ترکیه ماموریت سربازان این کشور در عراق را تا اکتبر سال ۲۰۱۷ تمدید کرد.

اردوغان دوشنبه ۱۰ اکتبر در نشست شورای اسلامی اوراسیا در استانبول با اشاره به تهدیدهای عبادی برای خروج نظامیان ترک از عراق، نخست وزیر عراق را هم قواره خود ندانسته و خطاب به او گفته بود که پا را از حد خودش فراتر نگذارد و به ترکیه دستور ندهد.

عبادی نیز در واکنش به این سخنان در توییتر به اردوغان متلک گفت و نوشت که برای آزاد کردن خاک کشورش به اسکایپ متوسل نخواهد شد.

اردوغان در شب کودتای نافرجام ترکیه، از طریق اسکایپ و موبایل از مردم خواسته بود به خیابان‌ها بریزند.

وزارت خارجه آمریکا در مجادله کنونی میان بغداد و آنکارا به طور تلویحی جانب عراق را گرفته و گفته است که ترکیه عضو ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیست و بهتر است مقامات دو کشور اختلافات خود را با گفت‌وگو حل کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.