ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پساتحریم: امضای اولین قرارداد سواپ گاز

قرارداد معاوضه روزانه ۳میلیون مترمکعب گاز طبیعی ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران امضا شد. معاون وزیر نفت می‌گوید پول عملیات سوآپ گاز نقدا دریافت می‌شود.

قرارداد انتقال و مبادله روزانه ۳میلیون مترمکعب گاز طبیعی ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران امضا شد. معاون وزیر نفت می‌گوید پول عملیات سواپ گاز نقدا دریافت می‌شود.

Iran Gas

حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت ایران از امضای نخستین قرارداد سواپ گاز ایران در دوران پسابرجام خبر داد و گفت سوآپ گاز از مسیر ایران از چند سال گذشته با انجام عملیات انتقال گاز بین جمهوری آذربایجان و نخجوان آغاز شده بود.

عراقی روز سه‌شنبه ۲۷ مهر در جمع خبرنگاران گفت که برای ایران محدودیت ظرفیت در سواپ گاز وجود ندارد: «در شرایط فعلی بیش از ۵۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب گاز در شمال کشور مصرف می شود که در صورت ایجاد سواپ آن را در جنوب کشور تحویل می‌دهیم.»

این دومین قرارداد بزرگ سواپ گاز ایران و اولین قرارداد در زمان پس از تحریم‌هاست. ایران و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۴، قرارداد ۲۵ ساله معاوضه یا «سواپ» گاز طبیعی را امضا کرده‌اند که طبق آن روزانه حدود دو میلیون متر مکعب گاز تحویلی از آذربایجان، از طریق مرز آستارا به نخجوان منتقل می‌شود.

ایران دومین رتبه در ذخایر گازی جهان را داراست اما سهمش در تجارت جهانی این انرژی در دوران تحریم‌ها بیش‌تر از یک درصد نبود.

در سال ۱۳۹۱ و پس از منفی شدن تراز تجارت جهانی گاز ایران، شرکت صادرات گاز کشور پس از ۱۰ سال فعالیت منحل شد. با این انحلال، وظیفه صادرات گاز طبیعی به مدیریت بازرگانی شرکت ملی گاز و صادرات گاز مایع به امور بین‌الملل شرکت نفت واگذار شد.

مقامات وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران  می‌گویند مصرف گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در داخل کشور اقتصادی نیست و می‌کوشند تجارت گاز ایران را به موازات توافق‌های سواپ رونق دهند.

برخی کارشناسان، تنهارخداد مثبت برای اقتصاد ایران پس از توافق هسته‌ای را کاهش محدودیت صادرات نفت و گاز این کشور می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.