ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد مشاور خامنه‌ای از بحث مشارکت «برخی کشورها» در آزادسازی موصل

رجب طیب اردوغان گفته بود ترکیه باید در بازپس‌گیری موصل مشارکت کند اما علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل بدون ‌آن‌که نامی از اردوغان ببرد گفته است هیچ کشور دیگری حق ندارد در امر آزادسازی موصل شرکت کند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی از «برخی کشورها» که بدون درخواست دولت عراق می‌خواهند در حمله به موصل شرکت کنند انتقاد کرد و گفت چنین مشارکتی مخرب است.

علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل

علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل روز چهارشنبه  ۲۸ مهر در پیوند با عملیات آزادسازی شهر موصل از دست نیروهای گروه «دولت اسلامی» (داعش)، بدون آن‌که از اردوغان و ترکیه نامی ببرد گفت: «برخی از کشورها در منطقه هستند و یا این‌که از خارج از منطقه آمده‌اند و در زمانی که دولت عراق تا حدی قوی شده است که می‌تواند تروریست‌ها را از موصل اخراج کند و این شهر را از چنگ تروریست‌ها نجات دهد می‌خواهند، در این پیروزی مردم عراق مشارکت کنند.»

او افزود: «هیچ کشور دیگری به جز عراق حق ندارد در امر آزادسازی موصل شرکت کند. این خواست دولت عراق و حق آن است.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سه‌شنبه ۱۸ اکتبر / ۲۷ مهر طی سخنانی در کنفرانسی درباره حقوق بین‌الملل در استانبول، از این‌که از ترکیه برای مشارکت در عملیات موصل درخواست کمک نشد اظهار شگفتی کرده و گفته بود: «چگونه ممکن است در عملیات موصل مشارکت نداشته باشیم، در شرایطی که مرزهای طولانی با عراق داریم؟»

اردوغان ترکیه را دارای «تاریخ مشترک با منطقه موصل» عنوان کرده و افزوده بود: «مشارکت نکردن ترکیه در عملیات موصل نتایج منفی به همراه خواهد داشت.»

سربازان ترکیه در حال حاضر در پایگاه بعشیقه عراق مستقر هستند و دولت عراق بارها درخواست خروج نیروهای ترکیه از خاک کشورش را کرده اما آنکارا به این خواسته عمل نکرده است.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل گفت: «بعضی از کشورها هستند که بدون کسب اجازه از دولت عراق نیرو به آن‌جا فرستادند و این خلاف مقررات بین‌المللی است.»

علی‌اکبر ولایتی با بیان این‌که کشورهایی که قصد شرکت در نبرد موصل را دارند «نقش مخربی خواهند داشت»، گفت: «این برای این است که در آینده ارثیه‌ای طلب کنند اما هیچ کشوری هیچ حقی در داخل خاک عراق در رابطه با عراق و مردم این کشور ندارد.»

آنکارا پیش از این نارضایتی خود را از حضور شبه‌نظامیان شیعه در عملیات آزادسازی موصل اعلام و دولت عراق را متهم به تقویت این نیروها کرده بود.

اردوغان پس از بالا گرفتن تنش لفظی‌ با حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق بر سر خروج نیروهای ترکیه از عراق گفته بود سربازان ترکیه برای پیشگیری از منازعات احتمالی مذهبی و فرقه‌ای در زمان پس از آزادی موصل در بعشیقه هستند.

او در توضیح این امر به شیعه بودن نظامیان عراقی و متحدان‌شان، شبه‌نظامیان حشد الشعبی، در عملیات آزادسازی موصل اشاره کرده گفته بود ممکن است پس از آن خشونت و خونریزی فرقه‌ای روی دهد.

شبه‌نظامیان حشد الشعبی از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شوند.

با این حال علی‌اکبر ولایتی می‌گوید «جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امر آزادسازی موصل ندارد» و فقط «کمک‌های مستشاری که مطابق خواست دولت عراق است» انجام می‌دهد. «کمک‌های مستشاری» اصطلاحی است که ایران درباره نحوه حضور نظامی‌اش در سوریه نیز استفاده می‌کند.

حمله گسترده برای بازپس‌گیری موصل از دست داعش بامداد دوشنبه ۱۷ اکتبر / ۲۶ مهر با شرکت نیروهای مختلف، از جمله ارتش عراق، پیشمرگه‌های کرد، شبه‌نظامیان سنی و شیعه و با پشتیبانی ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا آغاز شد. انتظار می‌رود این حمله چند هفته به درازا بکشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهربانو

    حاج آقا مفت خور شما مولد داعش بودید و هر کسی منفعتش را از این وسط برداشته. عامل فساد در منطقه شما هستنید. بعد اون مفت خورهای دیگه