ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعید طوسی، علاقه‌مندان به جلسه‌های قرآنی و اتهام سوء‌استفاده جنسی

رسانه‌ای شدن پرونده سعید طوسی که چند نفر از شاگردانش او را به تجاوز جنسی متهم کرده‌اند ابعاد تازه‌ای پیدا کرده که از منظر حقوقی می‌تواند نقض حقوق متهم تلقی شود.

پرونده سعید طوسی، قاری بین‌المللی قرآن در ایران که چند نفر از شاگردانش او را به تجاوز جنسی متهم کرده‌اند، ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است.

دو نفر از شاکیان آقای طوسی در گفت‌و‌گو با رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران، ضمن تاکید بر وجود شواهد و مدارک کافی برای اثبات اتهام تعرض جنسی، ناامیدی از روند رسیدگی دادگاه به شکایت‌شان را علت اصلی رسانه‌ای شدن پرونده اعلام کرده‌اند. در مقابل اما کشیده شدن این موضوع به رسانه‌ها از منظر حقوقی می‌تواند به عنوان نقض حقوق متهم شناخته شود.

در روزهای گذشته و پس از آن‌که تلویزیون صدای آمریکا گزارشی درباره ماجراهای سعید طوسی پخش کرد، خبر «قاری مشهور» در کانون توجه افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی مجازی قرار گرفت و موجی از توجه افکار عمومی را به‌ دنبال داشت.

برنامه «صفحه آخر» صدای آمریکا با پخش صدای دو نفر که خود را شاگرد سابق آقای طوسی معرفی کرده بود، اتهام تجاوز جنسی این قاری قرآن به شاگردانش را برای نخستین بار مطرح کرد.

روز یک‌شنبه دوم آبان ماه غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با رسانه‌ها در خصوص روند رسیدگی به اتهام‌های سعید طوسی گفت: «در این پرونده چهار شاکی وجود دارد. در مساله خلاف عفت عمومی قرار منع تعقیب صادر و تایید شده است و در ادعای دیگر که تشویق به فساد مطرح شده است، روند رسیدگی ادامه دارد.»

محسنی اژه‌ای ضمن اعتراض نسبت به «سایت‌ها و جریان‌های ضد انقلاب» به‌خاطر مطرح شدن این پرونده، سر و صدای ایجاد شده را غیرطبیعی دانست:

سخنگوی قوه قضاییه: اثبات برخی ادعا‌ها سخت است و در پاره‌ای از موارد امکان تحقیقات ریز در برخی اتهامات منافی عفت وجود ندارد.

تنها چند ساعت پس از این اظهارات محسنی اژه‌ای اما یکی از شاکیان سعید طوسی ضمن توضیح جزییاتی از دلایل شکایت خود درباره مدارک لازم برای رسیدگی قضایی گفت: «مدارکی که ما تحویل قاضی‌های محترم دادیم خیلی کامل است. دو تا توبه‌نامه به امضای آقای طوسی هست و ۹ حلقه سی‌دی که ایشان ضبط کرده و گفته "من اشتباه کردم" و خیلی چیزهای دیگر و اس‌ام‌اس‌هایی که ایشان دادند. من نمی‌دانم چه‌طور توانسته‌اند پرونده‌ای با این مدارک را بررسی نکنند.»

شاکی دیگری هم درباره رسانه‌ای کردن این پرونده به بی‌بی‌سی گفته است: «ما از سیر این پرونده ناامید شدیم و واقعا نمی‌دانیم که باید چه کار کنیم. اشخاص زیادی از نوجوانانی که با اشتیاق و علاقه به جلسات قرآنی می‌رفتند به‌عنوان طعمه جنسی مورد تعرض قرار گرفته‌اند و حالا که آمدند در دادگاه عدل اسلامی شکایت کردند، شکایت‌شان بررسی نمی‌شود. پنج سال است که لطمه بزرگ روحی به ما وارد شده است و هنوز هم در معرض انواع تهدید‌ها هستیم. این موضوع، موضوعی نیست که از ذهن ما خارج شود، چون بحث آبرو و حیثیت ماست. قانون که باید مظهر عدالت باشد، به ما ظلم می‌کند.»

بنا بر گفته‌های شاکیان پرونده این قاری قرآن، شکایت آن‌ها به پنج سال پیش و به زمانی باز می‌گردد که تعدادی از شاگردان او که بین ۱۲ تا ۱۴ سال داشته‌اند به‌ بهانه‌های مختلف مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند.

انتقادها و نظرهای گوناگون درباره این ماجرا باعث شد که آقای طوسی سکوت خود را بشکند و پنج‌شنبه ۲۹ مهر با انتشار بیانیه‌ای در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اتهام‌های مطرح شده علیه خود را تکذیب کند.

این قاری بین‌المللی در نامه‌ای که با عنوان «بیانیه رسمی استاد حاج سعید طوسی در پاسخ به توطئه صدای آمریکا» منتشر شده است، گفت: «بحمدالله هرگز دامن به چنین گناهان و اعمال منافی عفتی نیالوده‌ام و از درگاه ربوبی و به برکت آیات نورانی قرآن، عصمت و پاکی خود را تا آخر عمر طلب می‌نمایم. مستندات و اظهارات ارائه شده در سایت‌ها و برنامه‌ها و نمایش‌های تلویزیونی، سراسر کذب و جعلی است و به درد‌‌ همان فیلم‌های سینمایی می‌خورد.»

طوسی همچین طرح اتهام آزار جنسی نوجوانان علاقه‌مند به فراگیری قرآن و انتقاداتی که به او وارد می‌شود را هجمه رسانه‌های وابسته به استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل دانست که با هدف حمله به نظام جمهوری اسلامی و شخص رهبر انقلاب ایران انجام می‌شود.

پیش از این نیز خبرگزاری ایکنا از نامه‌نگاری شاکیان این پرونده با رییس قوه قضاییه خبر داده بود و محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه خواسته بود که به شکایت از سعید طوسی رسیدگی شود.

با وجود مصاحبه جدید شاکیان این پرونده، آقای طوسی که از چهره‌های سر‌شناس قرائت و آموزش قرآن در ایران است هنوز واکنشی از خود نشان نداده است.

در شبکه‌های اجتماعی توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام و در نرم‌افراز پیام‌رسان تلگرام اما از جوک و شوخی گرفته تا اعتراض به دستگاه قضایی ایران مطرح است و مقایسه سعید طوسی با دونالد ترامپ و یادآوری تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده در عربستان، این پرونده را به سوژه‌ای داغ و عمومی تبدیل کرده است.

بسیاری از کاربران با استفاده از هشتگ‌ #سعید_طوسی، نقد و نظر خود را مطرح می‌کنند.

کاربری به نام جاوید در توییتر خود نوشته است: «خداییش فقط در داستان #سعید طوسی اون بچه‌هایی که مورد تجاوز بودند رو مورد شوخی و طنز نکنید. خیلی بی‌انصافیه.»

کاربر دیگری به نام ایقای هم نوشته است: «این ماجرای از اوناست که همگی باید تا میتونیم کشش بدیم. در کشورای دیگه هم موارد مشابه رو راحت ول نمی‌کنن. تازه اونا عدالت قضایی دارن.»

ساقی لقایی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان مقیم آمریکا هم در آغاز این ماجراها در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «قاری بیت رهبری به ۱۹ پسر نوجوان که در محضرش قرآن‌آموز بوده‌اند #تجاوز کرده است. بعد از بی‌توجهی مسئولان، موضوع را با خانواده‌های‌شان در میان گذاشته‌اند، پدر یکی، چند تن دیگر را همراه کرده و با جمع‌آوری ادله به قوه قضاییه شکایت برده‌اند. پرونده در حال پی‌گیری بوده که از بیت رهبری پیغام آمده "کش ندهید" و ماجرا را جمع کنید! موضوع به رسانه‌های خارج از کشور کشیده و #سعید طوسی (متهم کودک‌آزار) تهدید کرده که اگر محکوم شود ۱۰۰ نفر را با خودش پایین می‌کشد. ضمن این که آرزو می‌کنم این نوجوانان روی عدالت ببینند، امیدوارم محکوم شود تا بفهمیم آن ۱۰۰ نفر چه کرده‌اند؟ شاید سعید طوسی خودش هم قربانی بوده است. باشد که پرونده عادلانه بررسی بشود. #جزیره‌ـ‌ثبات»

او در یادداشت تازه‌تری هم نوشته است: «آگاهی‌رسانی به کودکان درباره‌ی جنس و جنسیت و آموزش مراقبت از بدن در برابر #آزارجنسی و #تجاوز آن‌ها را از خطر ایمن می‌کند. به کودکان‌مان بیاموزیم خود را از محل خطر دور کنند و با صدای بلند کمک بخواهند. #سعید_طوسی #سعیدطوسی»

محمد گندم‌نژاد طوسی مشهور به سعید طوسی اما در سال ۱۳۴۹ در تهران متولد شده است. او کار‌شناس شورای عالی قرآن و از آموزگاران سر‌شناس آموزش قرآن است که در مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن سوریه در سال ۱۳۷۲ و مالزی در سال ۱۳۷۷ مقام اول را کسب کرده است.

تلویزیون دولتی ایران بار‌ها تصاویر قرآن‌خوانی او را در مجالس رسمی و برنامه‌های حکومتی نمایش داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • IRAN

    این نامه توسط دفتر حزرت آغا صادر شده و مثل همیشه باسم مردم و زندانیان ... در محکوم کردن آمریکای جنایتکار و ....این جدید نیست ایرانی! چند دقیقه ای فکر کن میفهمی که 37 ساله به مال و جان و ناموست داره تجاوز میشه و تو در راهپیماییهای مسخره حنجره خودتو پاره کردی و تاییدشون کردی و با خوشحالی تقاضای ادامه تجاوز بشکل وقیحتر و شدیدتر را کردی!, تو با شرکت کورکورانه در رای گیریها بارها باین مقسدین دزد جنایتکار منافق شیاد رای دادی و تاییدشون کردی! تو در مساجد و حسینیه ها و ... پشت سر یکعده فاسد نماز میخونی! سینه میزنی! التماس دعا میخوای! پول مفت بهشون میدی! تو در مقابل دستگیری و شکنجه و اعدام و قتل و جنایات هموطنانت که بخاطر این تجاوزات و بیعدالتیها اعتراض کردند، دانشمندان و بزرگان واقعی کشور امثال امید کوکبی و نرگس محمدی، نه تنها سکوت کردی بلکه بر علیهشون در فیلم سینمایی بازی کردی! با راهپیمایی محکومشون کردی! جاسوسی کردی! و این تجاوزات را تایید کردی! آهای ایرانی چی فکر کردی؟ این چیزها در حوزه های کثیف علمیه و بین مداح ها عادیه! چه انتظار داری از یکعده بیسواد فاسد که نه درسی خوندند! نه کاری بلدند! نه علمی دارند! نه قدرت تفکر دارند! و فقط عادت کردند باینکه راحت بخوابند و مفت بخورند و در کار همه دخالت کنند و مال و جان و ناموس مردم تجاوز کنند. این قوم فاسد بیسواد دزد اگر جنایت نکنند مجبورند از گرسنگی بمبرند. فکر میکنی چرا در فقر و نادانی نگهت داشتن؟ چون میدونند شکم که گرسنه باشه برای خوردن غذا همه کاری میکنی! وارد مسجد میشی و پای مزخرفات اینها میشینی و سینه میزنی تا آخرش یه لقمه نون که از پول خودت دزدیدند بهت بدند بخوری . باید از عقل و دانایی که خدا دروجود همه گذاشته استفاده کنی و این خرافاتی که 37 سال تو مغزت کردند بیرون کنی و ظلم و فساد و نفاق و دزدی و دروغ و شیادی و جنایت که 37 ساله در کشور بزرگ ایران لانه کرده را ریشه کن کنی. بامید چنین روزی.

  • رهگذرtanha

    هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک.

  • مریم واشنگتن

    مردم بدبخت آن است که پیش از حکم قاضی خودشان حکم صاردمی کنند مردم متمدن آن است که هرچه قانون بگویند به آن احترام می گذارند مگرهمین اروپایهای که هر روز صدها نفراز مسلمانان را با توطئه های ناجوان مردانه به خاک خون می کشانند بازمی بینیم که آن دادگاه های لعنتی شان بربرائت شان حکم می کنند مردم شان با آغوش باز می پزیرند وکسی بالای سخن قاضی مثل ما حکم نمی کنند اون ها موفق وخوب اند ولی ما پیش همه بدیم

  • sima

    مداحا از همه بدترند

  • خا عالم بر ستون

    اصلا فکر کردن به این چیزا هم چندش آوره. ***.خاک

  • آگاه از تهران

    با سلام این روز ها از رابطه ی شخص رهبری در دوران بلوغ سعید طوسی بسیار گفته شده. اما اینک با دوباره به میان کشیدن نوار و سخنان شیخ علی تهرانی در مورد فساد اخلاق رهبری این شایعات به صورت گسترده ای در جامعهمطرح شده. از همه ی اینها مهمتر اینکه دیروز در قم با ریش سفیدی عبید زنجانی . ایت الله وحید خراسانی و چند آیت الله دیگر جلسه بسیار مهمی با گذاشتن صدای شیخ علی تهرانی بر قرار شده است. چنان نتیجه گرفته شده که پشتیبانی بی چون چرای رهبری از سعید طوسی در همین رابطه باشد. در ضمن مسئله آنقدر حاد شده و شایعه آنقدر گسترده که رییس قوه ی قضاییه دیروز بعد از ظهر و بعد از جلسه قم تلویحا و از سر ضعف همه چیز را برسمیت شناخته. او گفته که دروغ ها و تهمتهایی را در مورد پرونده سعید طوسی متوجه رهبری کرده اند. متشکرم

  • nader

    یک فایل صوتی منتسب به آقای طوسی را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود: "خود حضرت آقا می‌داند و کاملاً در جریان است؛ ولی از بس سیستم قضایی ما مشکل دارد، برای همین است که دو سه سال است قضیه دارد پیچ می‌خورد. حضرت آقا به آقای لاریجانی فرمودند که پرونده را جمع کنید!!

  • حسن قرشمال

    قاری نماز خون شنیده بودیم. حالا از برکات نظام اسلامی قاری قآن لواط کار هم دیدیم. من شنیدم که گفته تجربه و آموزش لواط کاری را در حوزه علمیه دیده و آیات عظام همگی بهش آموزش عملی لواط دادن.راست و دروغش گردن خودش

  • محمد

    ممکنه هر کسی گناه کنه .شاید نفر نماز بخونه از اون طرف بره سکس بکنه.این یه چیز عجیب وقریب نیست.حالا فعلا اثبات نشده .اگه درست باشه حتما باید اعدام بشه.اگه غلط باشه میتونه شکایت کنه.

  • sima

    ظلم ها را اين ها توجيه الهي مي کنند. هر چيزی بر ضد بشریت و مصالح بشریت است اینها به گونه ای توجیه الهی می کنند و بر سر مردم می کوبند. خدا لعنتتون کنه با استدلالهایتان و مصلحت اندیشی هایتان

  • sima

    شما احمق ها فکر کردید خدا شما رو برگزیده که بین خلق حکومت کنید مفت خورها؟ ورودی مالیتون که از بیت المال و از فریب مردم با خمس است را ببرند خواهید دید که دو زار حرفهایتان خریدار ندارد. فعلا بخورید و بیاشامید و زور بگویید تا روزی که نوبت رفتنتان برسد.

  • sima

    گردنتون بشکنه با عدالت اسلامیتون. با هر نفری که به جرمهای موهوم اعدام کردید یک خاندان را بر ضد خودتون کردید. حرام زادگان

  • sima

    اومديد به مردم خدمت کنيد الان سوار مردم شديد. نرگس محمدي رو انداختيد زندان آشغالها. بعد اين که بايد اعدام کنيد به هر دري ميزنيد که کم کم فراموش بشه. گندهاتون یک به یک رو خواهد شد. دیگه مثل قدیم نیست که هر گندی زدید مخفی بمونه.

  • جهان

    از کدام قانون سخن میگوید ، از قوانین کشورهای آزاد و غرب یا قوانین بدوی جمهوری اسلامی ، اگر قوانین غربی است که در کشورهای آزاد دستگاهای آزاد بیان سخنگوی راستین مردمان هستند و خبر را پخش میکنند و دستگاههای دادگستر به ان رسیدگی میکنند ، شکی و متهم از رسانه ها فقط برای بیان دادخواهی استفاده میکنند ولی در جمهوری اسلامی اگر طرف خودی باشد صاحب حق و حقوق و همه چیز مخفیانه و غیر علنی و سانسور میشود و اگر طرف غیر خودی باشد همه چیز بنفع رژیم سانسور میشود و داستان تغیر جهت میابد . من نمیدانم منظور نگارنده از زیر پا گذاشتن حقوق متهم چیست ۵ سال مخفی کاری دستگاه دادگستری و بیت رهبری و اطرافیانش که چوپان نیست و حامی گرگ ها ست و سکوت دستگاهای خبری و رسانه های داخلی و دههاشبکه تلویزیونی داخلی که همه روزه خبرهای جعلی از فساد در ارمریکا و اروپای فاسد !!! را پخش میکنند و مفسرانشان قصد پاکسازی دنیای غیر از جمهوری اسلامی را دارند . این فساد تجاوز به زن و بچه مردم از بدو انقلاب اسلامی در ایران با دست اندازی انقلابیون به حریم مال و خانواده مردم بنام سران رژیم گذشته ، اعضا گروهای مخالف رژیم آغاز و اکنون هم ادامه دارد ،باید جلو هرگونه فساد و ارتشا و تجاوز به حقق مردم بیگناه بنام مذهب و قدرت دولتی و مالی تازه بدوران رسیده های مالی و قدرت دولتی و مذهبی ایستاد و با ان مبارزه کرد . ، کنسرت موسیقی آقای کلهر فساد انگیز است و باید بر سر منبرها ان از ان سخن گفت را لغو کرد و در موضوع تجاوز به بچه های ۱۲ تا ۱۴ ساله حفظ حقوق متهم مهم میشود و خفقان آخوندها و ایت اله ها و صدر نشینان حکومت ضحاک بنفع متهم حکومتی اگر راست میگویید محاکمه آقای طوسی را علنی برگزار کنید .تا به گفته رند بزرگ حافظ گرانقدر .... خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روی شود هر که در او غش باشد خط ساقی گر از این گونه زند نقش بر آب ای بسا رخ که به خونابه منقش باشد

  • sima

    بدبخت اون کساني که توسط اين حراميان در طول تاريخ بخاطر چنین جرمهايي اعدام شده اند. ولي اينو به هزار دستاويز ميخوان بگن گناهکار نيست. خدا لعنتتون کنه با اون عدالت اسلاميتون.

  • Ali

    بنا بر روایاتی در آن دنیا اطراف شما را کودکان زیبائی فرا خواهند گرفت که فقط به شما تعلق دارد،آقای طوسی می خواهد هم در این دنیا هم در آن دنیا وظیفه شرعی خود را انجام دهد