ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رییس قوه قضاییه: درباره برخی پرونده‌ها دروغ‌های عجیب و غریب می‌گویند

آملی لاریجانی طرح پرونده قاری متهم به سو‌ء‌استفاده جنسی را هجمه سنگین علیه نظام دانسته و خواستار تعقیب قضایی افرادی شده که در این‌باره با «رسانه‌های معاند» همکاری کرده‌اند.

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، پرداختن رسانه‌ها به ماجراهای مربوط به متهم شدن یک قاری قرآن به سو‌ء استفاده جنسی از پسران نوجوان را در راستای «هجمه‌های سنگین علیه نظام و دستگاه قضایی» دانسته و افرادی که در این‌باره با «رسانه‌های معاند» همکاری کنند را به پیگیرد قضایی به اتهام معاونت در جرم تهدید کرده است.

کارتون از اسد بیناخواهی

آملی لاریجانی گفته است که هرچه این هجمه‌ها بیش‌تر می‌شود، متوجه می‌شویم که قوه قضاییه موثرتر عمل کرده است.

او با اشاره به صحبت‌هایی که درباره پرونده سعید طوسی مطرح می‌شود، مطالب مطرح شده را دروغ‌های عجیب و غریب خوانده و گفته است: «در حالی که  میلیون‌ها پرونده در دستگاه قضایی جریان دارد و روند طبیعی دادرسی خود را طی می‌کند، می‌بینیم که یک پرونده را رسانه‌ای می‌کنند و با طرح مطالب کذب نسبت‌های دروغ به رهبری و رییس قوه قضاییه و نظام قضایی کشور می‌دهند.»

رییس قوه قضاییه ایران گفته است که مختومه شدن این پرونده به دستور او کذب محض است و بر اساس قانون، «جز در چارچوب ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری که پیش از این نیز در قالب ماده ۱۸ مطرح بود، رییس قوه قضاییه اختیاری قانونی برای مختومه کردن پرونده‌ای را ندارد و هیچ‌گاه هم چنین عملی واقع نشده است.»

ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری می‌گوید که اگر رییس قوه قضاییه رای قطعی صادر شده در هر یک از مراجع قضایی را خلاف شرع بیّن تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان‌عالی کشور می‌فرستد تا در شعبه‌ای خاص که به تشخیص او تعیین می‌شود، به آن رسیدگی و رأی قطعی صادر شود. شعبه خاص، رأی قطعی قبلی را نقض می‌کند و پرونده را از نظر شکلی و ماهوی دوباره مورد رسیدگی قرار می‌دهد و رأی مقتضی را صادر می‌کند.
تبصره یک- آرای قطعی مراجع قضایی (اعم از حقوقی و کیفری) شامل احکام و قرارهای دیوان‌ عالی کشور، سازمان قضایی نیروهای مسلح، دادگاه‌های تجدید نظر و بدوی، دادسراها و شوراهای حل اختلاف می‌شوند.
تبصره دو- آرای شعب دیوان‌ عالی کشور در باب تجویز اعاده دادرسی و نیز دستورهای موقت دادگاه‌ها، اگر از سوی رییس قوه قضاییه خلاف شرع بیّن تشخیص داده شود، مشمول احکام این ماده خواهد بود.
تبصره سه- درصورتی که رییس دیوان‌ عالی کشور، دادستان کل کشور، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح یا رییس کل دادگستری استان در انجام وظایف قانونی خود، رأی قطعی اعم از حقوقی یا کیفری را خلاف شرع بیّن تشخیص دهند، می‌توانند با ذکر مستندات از رییس قوه قضاییه درخواست تجویز اعاده دادرسی کنند. مفاد این تبصره فقط برای یک‌ بار قابل اعمال است مگر اینکه خلاف شرع بیّن آن به جهت دیگری باشد.

صادق آملی لاریجانی اما در ادامه صحبت‌هایش درباره پرونده قاری قرآن معروف گفته است که وقتی می‌بینیم یک کانال ماهواره‌ای میلیون‌ها دلار برای بمباران تبلیغاتی هزینه می‌کند و به‌خصوص علیه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دست به تبلیغات گسترده می‌زند، مطمئن می‌شویم که مسیر درست را پیموده‌ایم وگرنه دشمن به این شکل دستپاچه و ناراحت نمی‌شد.

او ضمن تهدید به تعقیب قضایی افرادی که از داخل کشور با «رسانه‌های معاند» همکاری می‌کنند گفته است: «در عناد و دشمنی برخی رسانه ها در خارج از کشور تردیدی نیست اما کسانی که از داخل کشور به این قبیل رسانه‌ها کمک می‌کنند باید به عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قرار بگیرند تا مرز بین انقلاب و ضدانقلاب مشخص شود. متأسفانه برخی از افراد در داخل با این رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند و به نحوی به آن‌ها کمک می‌کنند و در عین حال طلبکار هم هستند.»

روز یک‌شنبه دوم آبان ماه نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون و سخنگوی قوه قضاییه، در آخرین نشست مطبوعاتی خود درباره واکنش‌ها به خبر سوء استفاده جنسی قاری قرآن بیت رهبری ایران گفت که بدون تردید ضد انقلاب به دنبال سودجویی از این پرونده ها هستند: چرا همه رسانه‌های ضد انقلاب در یک مورد خاص، موضوع را دنبال می‌کنند؟ این میزان سر و صدا برای یک پرونده غیرطبیعی است. با این حال تا زمانی که قرار مجرمیت صادر نشده است رسانه‌ها نباید دست به انتشار بزنند چرا که جرم محسوب شده و قابل پیگیرد است. گاهی اوقات جبران برخی دروغ ها ممکن نیست.»

او در مورد جزییات این پرونده هم گفت: «در ادعایی دیگر تشویق به فساد مطرح شده است که در این قسمت قرار منع تعقیب صادر شده است و دادگاه هم با قرائن و شواهدی اعلام کرده است که رسیدگی ادامه یابد و قرار منع تعقیب نقض شود. در خصوص مساله خلاف عفت عمومی و اخلاق عمومی قرار منع تعقیب تأیید شده است.»

پرونده سعید طوسی، قاری بین‌المللی قرآن در ایران که چند نفر از شاگردانش او را به تجاوز جنسی متهم کرده‌اند، با طرح موضوع در رسانه‌ها و دامنه‌دار شدن آن در شبکه‌های اجتماعی ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است.

دو نفر از شاکیان او در گفت‌و‌گو با رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران، ضمن تاکید بر وجود شواهد و مدارک کافی برای اثبات اتهام تعرض جنسی، ناامیدی از روند رسیدگی دادگاه به شکایت‌شان را علت اصلی رسانه‌ای شدن پرونده اعلام کرده‌اند. در مقابل اما کشیده شدن این موضوع به رسانه‌ها از منظر حقوقی می‌تواند به عنوان نقض حقوق متهم شناخته شود.

محمد گندم‌نژاد طوسی مشهور به سعید طوسی در سال ۱۳۴۹ در تهران متولد شده است. او کار‌شناس شورای عالی قرآن و از آموزگاران سر‌شناس آموزش قرآن است که در مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن سوریه در سال ۱۳۷۲ و مالزی در سال ۱۳۷۷ مقام اول را کسب کرده است.

تلویزیون دولتی ایران بار‌ها تصاویر قرآن‌خوانی او را در مجالس رسمی و برنامه‌های حکومتی نمایش داده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    معلوم است پرونده ا ی که پس از پنج شش سال رسیدگی نشود بایستی هم رسانه ای شود.

  • sima

    مفت خورها تا ابدا پول های مفت مردم را نمي توانيد بخوريد و حیف و میل کنید پاسخگو هم نباشید.