ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطهری: مرجع نظارت بر نمایندگان مجلس مشخص نشده است

علی مطهری درباره نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس در طول دوره نمایندگی گفت اگر این نظارت بخواهد شامل اظهارنظرهای نمایندگان هم بشود آن‌ها را چاپلوس بار خواهد آورد.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران گفت که نظارت بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی اگر بخواهد شامل اظهارنظرهای نمایندگان شود «حریت و آزادگی آن‌ها را از بین می‌برد».

علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی مطهری سه‌شنبه ۴ آبان به اظهارات اخیر دبیر و سخنگوی شورای نگهبان در مورد استمرار نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس در طول دوره نمایندگی اشاره کرد و گفت چنین نظارتی زمانی‌که نماینده‌ای «جرم بزرگی مانند قتل یا شرب خمر و یا فساد مالی و اخلاقی بزرگی مرتکب شود» وجود دارد و مجلس می‌تواند اعتبارنامه او را باطل کند.

مطهری افزود اما اگر این نظارت شامل اظهارنظرهای نمایندگان شود و هر اظهارنظر مخالفی مخل امنیت ملی معرفی و آن نماینده سلب صلاحیت شود، خلاف قانون اساسی و حق اظهارنظر نماینده در همه مسائل داخلی و خارجی است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز یکشنبه دوم آبان گفته بود که پس از اعلام سیاست‌های کلی انتخابات از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نظارت شورای نگهبان بعد از تصویب اعتبارنامه نمایندگان و در تمام طول دوران نمایندگی آن‌ها استمرار خواهد داشت.

سه‌شنبه ۴ آبان نیز احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان اظهار امیدواری کرد که سازوکارهای «نظارت بهتر» بر نمایندگان مجلس فراهم شود.

جنتی گفت: «اگر نماینده‌ای وارد مجلس شد بعد مشخص شد فاقد شرایط بوده است یا این‌که در طول دوره، این شرایط را از دست داد و از موقعیت و قدرت خود سوء استفاده کرد، آیا نباید اقدامی شود تا دوره نمایندگی او به پایان برسد؟!»

علی مطهری در این‌باره گفت: «اگر این نظارت بخواهد شامل اظهارنظرهای نمایندگان هم شود، حریت و آزادگی آن‌ها از بین می‌رود و نمایندگانی متملق و چاپلوس خواهیم داشت.»

مطهری افزود در سیاست‌های ابلاغی رهبر جمهوری اسلامی مرجع نظارت مشخص نشده و این امر به عهده قانون گذاشته شده است.

به‌گفته مطهری لزوماً این ناظر شورای نگهبان نیست و ممکن است این مرجع خودِ مجلس و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان باشد. او گفت: «بهتر نیز همین است.»

در ایران از سویی شورای نگهبان خواهان گسترش اختیارات خود در انتخابات و نظارت بعد از آن است و از سوی دیگر اکثریت مجلس خواهان محدود کردن اختیارات شورای نگهبان است.

نمایندگان مجلس روز یکشنبه ۲۵ مهر به استفساریه‌ای رأی مثبت دادند که بر اساس آن پس از اعلام درستی انتخابات یک حوزه انتخابیه از سوی شورای نگهبان، این شورا نمی‌تواند صلاحیت فردی که در این حوزه انتخاب شده است را رد کند و یا آرای او را باطل کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hime

    کم کم ولی فقیه به مقام خدایی نائل خواهد آمد. حق ایشان در این زمینه خورده شده است.