ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق ۲۴ کشور برای ایجاد بزرگترین منطقه حفاظت‌شده دریایی جهان

در دریای راس در قطب جنوب یک منطقه حفاظت‌شده منحصر به‌فرد ایجاد می‌شود. سازمان‌های مدافع محیط زیست توافق کشورها برای ایجاد این منطقه را نقطه عطفی در محافظت از اقیانوس‌ها می‌دانند.

گروهی از کشورهای جهان بر سر ایجاد بزرگترین منطقه حفاظت‌شده دریایی در سواحل قطب جنوب به‌مدت ۳۵ سال، توافق کردند.

از منطقه حفاظت‌شده در دریای راس بیش از هم وال‌ها و پنگوئن‌ها بهره خواهند برد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، موری مک کولی، وزیر امور خارجه نیوزیلند گفت در این توافق ۲۴ کشور جهان از جمله اتحادیه اروپا شرکت دارند.

منطقه حفاظت‌شده در دریای راس (Ross Sea) ایجاد می‌شود و ۱,۵۵ میلیون کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت. این مساحت به‌اندازه مساحت سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیاست.

دریای راس در اقیانوس منجمد جنوبی قرار دارد و آب‌های آن سرشار از مواد غذایی است. این دریا یکی از آخرین پهنه‌های آبی زمین است که هنوز از فعالیت‌های انسانی آسیب ندیده است.

بر اساس توافق صورت گرفته، در بزرگترین بخش منطقه حفاظت‌شده جدید هر نوع ماهیگیری ممنوع خواهد بود.

مذاکرات در این زمینه از سال ۲۰۱۲ آغاز شد. در این اواخر تنها روسیه با تعیین این منطقه حفاظت‌شده مخالف بود چون آن را به ضرر صنعت ماهیگیری خود می‌دید. این تصمیم‌گیری تنها با اتفاق آرا قابل اجرا بود.

این نخستین منطقه حفاظت‌شده در نوع خود در آب‌های بین‌المللی است.

موری مک کولی در این‌باره گفت توافق صورت گرفته منجر به «حفاظت از دریا، شیلات پایدار و پژوهش در وضعیتی متعادل» خواهد شد.

سازمان‌های مدافع محیط زیست این توافق را یک نقطه عطف مهم می‌دانند.

کریس جانسون، زیست‌شناس دریایی از صندوق جهانی طبیعت (WWF)، بزرگترین اتحادیه بین‌المللی در زمینه حفاظت از محیط زیست گفت: «توافق امروز نقطه عطفی برای حفاظت از قطب جنوب است.»

جانسون افزود: «این توافق نه تنها به‌خاطر [حفاظت از] تنوع باورنکردنی گونه‌ها، بلکه برای [بالا بردن] توانایی مقاومت اقیانوس‌های جهان در زمانه تغییرات آب و هوایی مهم است.»

با این حال صندوق جهانی طبیعت از این‌که این توافق تنها برای ۳۵ سال اعمال می‌شود، انتقاد کرد.

در دریای راس گونه‌های مختلف همچون وال، پنگوئن و سگ‌های دریایی زندگی می‌کنند. افزون بر این، در این منطقه بسیاری از مواد مغذی برای اقیانوس‌های کل جهان تولید می‌شود. دانشمندان در این منطقه از جمله درباره تاثیرات تغییرات آب و هوایی تحقیق می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.