ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پورمحمدی: اعدام‌ها در سال‌های اخیر کارآمد نبودند

وزیر دادگستری ایران با اشاره به حجم بالای مجازات اعدام در سال‌های اخیر، بازنگری در آن را ضروری دانسته و ادعا کرده است که قوه قضائیه نیز «اجمالاً» با او هم‌نظر است.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران از لزوم بازنگری در میزان و مصادیق مجازات اعدام سخن گفت.

مصطفی پورمحمدی شنبه هشت آبان گفت با وجود آنکه مجازات اعدام را به طور کلی نمی‌توان نفی کرد اما این مجازات در سال‌های اخیر چندان کارآمد نبوده است.

وزیر دادگستری ایران با اشاره به حجم بالای مجازات اعدام در سال‌های اخیر، بازنگری در آن را ضروری دانسته و ادعا کرده است که قوه قضائیه نیز «اجمالاً» با او هم‌نظر است.

او با بیان اینکه «حفظ مجازات اعدام همچنان در دستور است»، از این مجازات در برخی موارد برای «عده‌ای مفسد» دفاع کرده است. اما در عین حال تصریح کرد که «میزان مجازات اعدام و مصادیقی از جرایم که مجازات اعدام برای آنها در نظر گرفته شده، از مباحث جدی برخوردار است که می‌توان به آن پرداخت».

وزیر دادگستری ایران همچنین گفت رایزنی‌ها برای بررسی مجازات آغاز شده است: «در حقیقت به دنبال این هستیم که چه نوع مجازات، در کجا و نسبت به چه افرادی اثربخشی بیشتری دارد تا بتوانیم به عنوان مجازات جایگزین اعدام در نظر بگیریم».

احمد شهید، گزارشگر ویژه پیشین سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در آخرین گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی در روزهای پایانی ماه مهر سال جاری گفته بود که شمار اعدام‌ها از ابتدای ماه ژوئیه سال جاری میلادی روندی افزایشی داشته است. او همچنین یادآور شده بود که در سال ۲۰۱۵، دست‌کم ۹۶۶ مورد اعدام در ایران انجام شده که بالاترین میزان اعدام در جمهوری اسلامی در ربع قرن گذشته بوده است.

اکثر موارد اعدام در جمهوری اسلامی مربوط به جرایم مواد مخدر است و پیش از این نیز مقام‌های ایرانی از لزوم یافتن مجازات جایگزین به‌خصوص برای محکومان به این جرایم سخن گفته بودند. در همین رابطه، روز اول شهریورماه سال جاری، جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، از بررسی حذف مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر در جلسه این کمیسیون خبر داده بود.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، در حالی از لزوم بازنگری در مجازات اعدام سخن می‌گوید که سال ۲۰۰۵ در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، به دلیل عضویت در هیئت سه نفره اعدام سراسری ۳۸۰۰ زندانی سیاسی موسوم به «هیئت مرگ»، به جنایت علیه بشریت متهم شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایراندوست

    ایشان شاید الان دچار ناراحتی‌ وجدان شده و بخیال خود، میخواهد با این حرفها، چهره یک نماینده رژیم خشونت طلبی را که در یک برهه‌ از زمان (۱۳۶۷)، ایرانیان و مذهبیون را جنایتکارترین موجودات روی زمین نشان داده را از صفحه تاریخ پاک کند !

  • آسیب پذیر

    شما که می گویید اعدام زیاد است، قوه قضائیه که می گوید زیاد است، بنابراین ولی امر مسلمین جهان هم می گوید زیاد است، پس تقصیر امریکا است ! یا رژیم اشغالگر قدس نمی گذارد اعدام کم شود ! تازه آیت اله سید علی اف گفت جمعیت را زیاد کنید ، ولی از آن ور هی اعدام می کنند ! باید دست امریکا یاعوامل داخلی در کار باشد ! این روزنامه نگاران و رسانه ای ها هم وضعشان مشکوک است ، احتمال زیاد دارد که کار اینها باشد، با دستور امریکا و رژیم اشغالگر قدس !