ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش ایران برای میانجیگری بین بغداد و آنکارا در خصوص سد آتاتورک

سد آتاتورک تاثیر مستقیمی بر منابع آبی سوریه و عراق دارد. سدسازی بر فرات منجر به خشکسالی در مناطقی از عراق و سوریه شده‌است. سد آتاتورک جریان رودخانه فرات را حدود یک‌سوم کاهش داده‌است.

سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران از وزارت امور خارجه این کشور خواست تا بر سر اختلافات آبی بین عراق و ترکیه، به‌خصوص مسئله سد «آتاتورک» میانجی‌گری کند.

دبیری: پروژه‌های عظیم سدسازی در سرچشمه‌های دو رودخانه دجله و فرات، یکی از مهمترین مسائل آینده منطقه خاورمیانه در زمینه بحران آب خواهد بود.

فرهاد دبیری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یکشنبه ۹ آبان اعلام کرد که ایران می‌تواند از طریق وزارت خارجه خود، برای حل اختلاف بین بغداد و آنکارا در بحث سد آتاتورک ابتکار عمل را به دست بگیرد.

سد و نیروگاه برقابی آتاتورک بزرگترین سد ترکیه بر بالادست رودخانه فرات و در منطقه کردنشین آناتولی جنوب شرقی است. این سد از لحاظ حجم کار ساختمانی پنجمین سد بزرگ جهان است و از لحاظ تولید برق آبی در رده سوم قرار دارد.

دبیری گفت که برنامه‌ها و پروژه‌های عظیم سدسازی در سرچشمه‌های دو رودخانه دجله و فرات، یکی از مهمترین مسائل آینده منطقه خاورمیانه در زمینه بحران آب خواهد بود. اما این مسئله مستقیماً به ایران مربوط نمی‌شود و از این رو، ورود مستقیم تهران به آن ممکن نخواهد بود.

سد آتاتورک تاثیر مستقیمی بر منابع آبی سوریه و به ویژه عراق دارد. سدسازی بر فرات منجر به خشک‌شدن برخی تالاب‌های عراق و خشکسالی در مناطقی از عراق و سوریه شده‌ است. ایران نیز به‌ صورت غیرمستقیم تحت تأثیر این خشکسالی‌ها قرار می‌گیرد، زیرا خشکی به صورت حضور گرد و غبار به آلوده‌شدن هوا در ایران انجامیده‌است.

سدی برای ملی‌گرایی ترک؟

ساخت سد آتاتورک از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۰ به طول انجامید. هنگام راه‌اندازی این سد در اواخر سال ۱۹۸۹، ترکیه جریان رود فرات را به مدت یک ماه برای پرکردن ذخیره سد روی سوریه و عراق بست که با اعتراض شدید همسایگان خود مواجه شد.

اکنون این سد که سازه مرکزی سلسله‌ای از ۲۲ سد بر فراز دجله و فرات است، جریان رودخانه فرات را حدود یک‌سوم کاهش داده‌است. در حالیکه پیشتر نفت یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر مناسبات قدرت در خاورمیانه محسوب می‌شد، کارشناسان از اهمیت حیاتی آب در بحران‌های کنونی و آینده این منطقه سخن می‌گویند.

ساخته‌شدن این سد در مناطق کردنشین نیز به‌لحاظ سیاسی مسئله‌ساز بوده‌است. بر روی این سد نقل قول معروفی از آتاتورک نقش بسته‌ است که اقلیت بزرگ کرد در ترکیه آن را «نژادپرستانه» می‌دانند: «خوش‌بخت آن کسی است که یک ترک باشد.»

جمعی از فعالان ایرانی حوزه محیط زیست نیز در اعتراض به تبعات زیست‌محیطی سد آتاتورک کمپینی به نام «کمپین میان‌رودان» را با مشارکت فعالان دیگر در سوریه و عراق راه‌اندازی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.