ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر ارشاد اسلامی: به سرعت تحولات فرهنگی شتاب می‌دهم

رضا صالحی امیری در نخستین گفت‌و گوی زنده تلویزیونی خود رئوس سیاست‌های ارشاد اسلامی را تشریح کرد. «ولنگاری فرهنگی» همچنان یک چالش است.

رضا صالحی امیری، وزیر جدید ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه ۱۲ آبان در یک گفت‌و‌گوی زنده که از شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، اعلام کرد که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی به او دستور داده است که به سرعت تحولات فرهنگی در کشور بیفزاید.

رضا صالحی امیری، وزیر جدید ارشاد اسلامی

صالحی امیری که ۱۱ آبان در جلسه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی با ۱۸۰ رأی موافق، ۸۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع به وزارت ارشاد اسلامی منصوب شد، در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت که پیش از برگزاری جلسه رأی اعتماد، به مدت دو روز با برخی نمایندگان مجلس در حال مذاکره و رایزنی بوده است. عمده‌ترین نگرانی نمایندگان هماهنگی و همسویی بیشتر ارشاد اسلامی با نهادهای تحت تکلف رهبر جمهوری اسلامی و همچنین توجه بیشتر به نگرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای و مراجع تقلید شیعه است.

ولنگاری فرهنگی: یک چالش

وزیر جدید ارشاد اسلامی اعلام کرد که در وهله اول قصد دارد «ثبات و آرامش» را به وزارتخانه‌اش بازگرداند و سپس در جهت تدوین الگویی بین نهادهای فرهنگی موازی در ایران بکوشد. «ولنگاری فرهنگی» همچنان یک چالش است. صالحی امیری گفت: «وقتی رهبری از ولنگاری فرهنگی صحبت می‌کنند، اولین سؤال این است که ولنگاری فرهنگی دقیقاً چیست؟ ما باید این مفهوم را به شاخص‌های فرهنگی تبدیل کنیم. تا جایی که بنده از صحبت‌های ایشان برداشت کرده‌ام، این عبارت به معنای نوعی بی‌اهتمامی در حوزه فرهنگ است.»

آیت‌الله خامنه‌ای در خرداد ۹۵ در دیدار با نمایندگان مجلس دهم برای نخستین بار در انتقاد از سیاست‌های وزارت ارشاد اسلامی در دوران صدارت علی جنتی عبارت «ولنگاری فرهنگی» را به کار برد. رهبر جمهوری اسلامی توضیح داده بود که منطور او از «ولنگاری فرهنگی» کوتاهی در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر است.

این موضوع نحوه سانسور کتاب در ایران، توزیع کتاب در کتابخانه‌های عمومی، کنسرت‌های موسیقی، سینمای اجتماعی ایران و همچنین شبکه‌های اجتماعی را دربرمی‌گیرد.

رضا صالحی امیری در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با شبکه خبر گفت که در این عرصه‌ها ۲۳ آسیب را شناسایی کرده، روز گذشته با مدیران فرهنگی‌اش موضوعاتی را در میان گذاشته و به آن‌ها تذکراتی داده است و حالا قصد دارد شاخص‌های فرهنگی تازه‌ای را برای برآوردن خواسته‌های مراجع تقلید و رهبر جمهوری اسلامی تدوین کند.

او گفت: «وزارت ارشاد باید تخصصی اداره شود و از مداخله عناصر خارج از فرهنگ در آن جلوگیری شود.»

شبکه‌های اجتماعی و موسیقی

رضا صالحی امیری به دو چالش مهم دیگر نیز اشاره کرد: شبکه‌های اجتماعی در اینترنت و موسیقی. او در ضرورت سانسور شبکه‌های اجتماعی گفت: «ما نه می‌توانیم فضای مجازی را نفی کنیم و نه می‌توانیم آن را صد در صد بپذیریم. چگونه می‌شود انبوهی از داده‌های فرهنگی را به منازل مردم ببریم بدون اینکه پیش‌بینی‌های لازم را در خصوص تأثیرات آنها انجام دهیم؟ برای من دسترسی آزاد به اطلاعات همزمان با تفکیک دادن تهدیدها از فرصت‌ها در فضای مجازی دو اصل مهم هستند.»

در عرصه موسیقی هم بیش‌و‌‌کم این سیاست دوگانه به چشم می‌خورد. دوازدهمین وزیر ارشاد اسلامی در جمهوری اسلامی اعلام کرد که فقط یک درصد از موسیقی تولید شده در ایران اجرای زنده است و کمتر از ۷۰۰ هزار نفر هم هر سال در کنسرت‌های موسیقی شرکت می‌کنند. بیش از ۵۳ درصد از موسیقی کشور نیز در انحصار صدا و سیماست. با این‌حال او تأکید کرد که کنسرت‌های موسیقی می‌بایست با «رعایت اصول اخلاقی» برگزار شوند.

صالحی امیری در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی و تخریب گسترده برخی محوطه‌های تاریخی (برای مثال تخریب هسته تاریخی شهر میبد که در زمان صدارت علی جنتی اتفاق افتاد) سیاست‌های خود را تشریح نکرد.

او که پس از کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی به دیدار حسن خمینی شتافته بود، تصمیم‌گیری درباره تغییرات احتمالی مدیران ارشاد اسلامی را به روزهای آتی موکول کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • IRAN

    باید با راهنماییهای آغا و طوسی انقلاب فرهنگی بزرگی ایجاد کرد تا چشم دشمنان اسلام و مسلمسن کور بشه.

  • علی علی

    باید تعداد اساتید خوب قران مثل حزرت آغا و شاهرودی و طوسی افزایش داده بشه تا کسی مجبور نشه در نوبت بایسته.

  • جوان پیرمند

    اینان در فهم فرهنگ دچار سوتفاهم با تجاهل عمدی هستند. مسئله فراتر از کنسرت و سانسور است. اینان دچار بدفرهنگی و ضعف فرهنگی هستند که در مخلص در کمبود شعور است. این مشکلات در عرصه های یدگر از ملزومات حکومت و کشورداری تا اقتصاد و خدمات عمومی است. مثلا مشکلات خدمات عمومی و استفاده ظرفیت موجود کشور برای رفع نیاز مردم که در نهایت به افزایش رضایت مندی مردم می شود. مسئله فقط فساد نیست، کم عقلی و بدفرهنگی است. مثال: اکنون میزان بزرگی امکانات با قبلیت استفاده عموم بلا استفاده و کم استفاده ات! از بستم مساجد و ابخور ی و دستشویی ها بگیرید تا اماکن چون پارکینگ و مهمان پذیر و ورزشی که نهاد حکومتی انها، که با برچسب اختصاصی، مردم محروم از استفاده کرده اند حتی در ساعات و روزهایی که بلااستفاده کارکنان کشوری است/نکته من اماکن لشگری-نظامی-اطلاعاتی-امنیت را فاکتور گرفتم. اینجا منظور اماکن کشوری-اداری است. این هدر رفت منابع عظیم مادی و معنوی کشور، ناشی ضعف فرهنگی و کمبود شعور رد نزد حاکمان است!