ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه گنکور برای لیلا سلیمانی

مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه به یک نویسنده و روزنامه‌نگار مراکشی تعلق گرفت. او در رمان «ترانه شیرین» ماجرای قتل دو کودک خردسال به دست دایه‌شان را روایت می‌کند.

جایزه ادبی گنکور، مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه  به خاطر رمان «ترانه شیرین» به لیلا سلیمانی، نویسنده و روزنامه‌نگار مراکشی تعلق گرفت.

لیلا سلیمانی، نویسنده مراکشی برنده جایزه ادبی گنکور

دبیرخانه جایزه ادبی گنکور همچنین اعلام کرده است که هم‌زمان جایزه «رونودو» به یاسمینا رضا اهدا می‌شود.

«ترانه شیرین» دومین رمان لیلا سلیمانی است. او در این اثر داستان زن و مرد جوانی را روایت می‌کند که دو فرزند دارند و خدمتکاری هم از آنان نگهداری می‌کند، تا اینکه یک روز خدمتکار دو کودک را به قتل می‌رساند. این اثر بر شخصیت خدمتکار و رابطه بین طبقه متوسط مرفه با خدمتکاران و خشونت پنهانی که در این رابطه وجود دارد استوار است.

پیش از این، ژان ژنه در سال ۱۹۴۷ در نمایشنامه «کلفت‌ها»  به موضوع خدمتکارانی که در خانواده فرانسوی صاحب‌کارانشان را به قتل می رسانند پرداخته بود. در ادبیات ایران هم ابراهیم گلستان، مهشید امیرشاهی و گلی ترقی جایگاه خدمتکار در خانواده ایرانی را از زاویه‌ای متفاوت بازگو کرده‌اند.

«ترانه شیرین» نوشته لیلا سلیمانی را انتشارات معتبر گالیمار در سال جاری منتشر کرده است.

لوموند گزارش داده است که قرار است به زودی بر اساس رمان «ترانه شیرین» فیلمی هم ساخته شود. لیلا سلیمانی در این اثر موفق شده تلفیقی از یک رمان جنایی و یک «ساگای خانوادگی» به دست دهد. این رمان در فهرست ۱۰ رمان پرفروش فرانسه قرار دارد.

لیلا سلیمانی در برخی نشریات فرانسه مقالاتی هم درباره آفریقای شمالی منتشر کرده است.

هیأت داوران جایزه ادبی گنکور اعلام کرده که آن‌ها در نخستین دور رأی‌گیری به لیلا سلیمانی رأی دادند.

ارزش جایزه ادبی گنکور که در سال ۱۹۰۳ بنیان گذاشته شد، فقط ۱۰ یوروست، اما فروش یک اثر در کشورهای فرانسه‌زبان را تضمین می‌کند.

یاسمینا رضا نیز به خاطر رمان «بابل» جایزه ادبی «رونودو» را به دست آورد. نام او پیش از این در کنار لیلا سلیمانی به عنوان یکی از نامزدهای گنکور مطرح شده بود.

یاسمینا رضا در رمان «بابل» روایتی به دست می‌دهد از یک ضیافت در یک شب بارانی که با قتل زنی به دست همسرش در مهمانی به پایان می‌رسد.

یاسمینا رضا به خاطر نمایشنامه‌های جنجال‌برانگیزش از نویسندگان مطرح فرانسه است اما این اولین بار است که یک جایزه ادبی مهم به او تعلق می‌گیرد. پیش از این رومن پولانسکی نمایشنامه «خدای کشتار»، از آثار پربازتاب این نمایشنامه‌نویس فرانسوی را روی پرده سینماها آورده بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.