ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی در نمایشگاه مطبوعات: بگذاریم در جامعه آزادی باشد

رییس‌جمهوری ایران از طرح دولت برای تدوین لایحه‌ای جهت تعریف یک نظام رسانه‌ای «همچون نظام پزشکی» خبر داد. او از «شکستن قلم‌ها و بستن دهان‌ها به بهانه‌های واهی» انتقاد کرد و رانت اطلاعاتی را «بزرگترین بلای کشور» خواند.

حسن روحانی با انتقاد از افراطی‌گری و ایجاد محدودیت در برابر آزادی بیان گفت که فرهنگ قدرتی فرای تفنگ و دیپلماسی است.

روحانی از «شکستن قلم‌ها و بستن دهان‌ها به بهانه‌های واهی» انتقاد کرد

رییس‌جمهوری ایران شنبه ۱۵ آبان‌ در مراسم افتتاحیه بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها به سخنرانی پرداخت. او در سخنان خود رسانه‌ها را ابزار توسعه معرفی کرد و گفت که امنیت کشور به فرهنگ بیش از قدرت نیروهای مسلح و هنرنمایی در سیاست خارجی وابسته است.

روحانی با انتقاد از افراطی‌گری به نام اسلام و تعصب دینی تأکید کرد که برای تأمین امنیت، نباید گوش شنوایی برای «افراط و تروریسم» وجود داشته باشد. او سقوط موصل را نه حاصل قدرت نظامی گروه «دولت اسلامی» (داعش)، بلکه نتیجه قطع «ارتباط عاطفی و سیاسی موصل با بغداد» دانست و گفت که در صورت عدم وجود احترام نسبت به اقلیت‌ها و تلاش برای وحدت دینی، «داعش و القاعده در اینجا [یعنی ایران] هم راه داشت.»

روحانی نقش رسانه‌ها را برای حفظ انسجام بین اقوام و مذاهب مختلف ایران اساسی دانست و تأکید کرد که امنیت «تنها با تفنگ ساخته یا حفظ نمی‌شود».

نظام رسانه‌ای و رانت اطلاعاتی

رییس‌جمهوری ایران از طرح دولت برای تدوین لایحه‌ای جهت بررسی در مجلس خبر داد که یک نظام رسانه‌ای «همچون نظام پزشکی» را تعریف می‌کند. بر اساس این لایحه، تخلفات حرفه‌ای رسانه‌ای باید در این نظام و نه در دادگاه‌‌ها بررسی شود.

او از «شکستن قلم‌ها و بستن دهان‌ها به بهانه‌های واهی» انتقاد کرد و گفت: «بگذاریم در جامعه آزادی باشد.»

روحانی رسانه‌ها را به «می حافظ» تشبیه کرد که هر چه قدیمی‌تر باشند، اثرگذاری بیشتری خواهند داشت و از «جوان‌مرگ ‌شدن» برخی رسانه‌ها به دست «عده‌ای» که مانع رشد فضای رسانه‌ای می‌شوند، انتقاد کرد.

او در عین حال بدون نام‌بردن از رسانه یا روزنامه‌ای خاص، از توهین‌کنندگان و اینکه «کسی بخواهد هر صبح در صفحه اول خود شروع به هتاکی کند» انتقاد کرد. روحانی با بیان اینکه هر روز به رصد مسائل مشغول است، افزود: «برخی روزنامه‌ها هر کاری می‌کنند، اقبال مردم به آنها کمتر می‌شود.»

او رانت اطلاعاتی را «بزرگترین بلای کشور» خواند و پرسید: «چطور یک روزنامه پیش از رییس یک قوه یا وزیر از جزییات یک پرونده خبر دارد؟»

رییس‌جمهوری ایران با این شوخی که «گویا برخی رسانه‌ها به اجنه وصل هستند» از اطلاع بعضی رسانه‌ها از پرونده‌های در جریان در دستگاه قضایی انتقاد کرد.

مشروعیت «تمام» مسئولان از رأی مردم است

حسن روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اصل ششم قانون اساسی (اتکا به آراء عمومی و همه‌پرسی) از دسترسی مردم به فضای مجازی دفاع کرد و گفت: «ما چه کاره هستیم که بگوییم فضای مجازی نمی‌خواهیم».

او مردم را تصمیم‌گیران اصلی خواند و مشروعیت «تمام» مسئولان کشور را حاصل رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم خواند.

روحانی همچنین گفت که دولت او در تعامل با مجلس نشان خواهد داد که رأی مردم برای تغییر در انتخابات سال ۱۳۹۴ مجلس «گم نشده است.»

روحانی همچنین منتقدان «برجام» را نیز به فضاسازی متهم کرد و گفت که اگرچه تحریم‌های زیادی تا کنون رفع شده‌است، عده‌ای تنها به چند تحریم باقی‌مانده استناد می‌کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سخنرانی روحانی را یکی از بزرگترین رویدادهای رسانه‌ای سال خواند که جمعیت زیادی در آن برای شنیدن سخنان رییس‌جمهوری ایران حاضر شده‌بودند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هومن

    حکومت اسلامی راهی جز برچیده شدن ندارد.