ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس‌جمهوری اندونزی: تحریک معترضان اسلام‌گرا بازی سیاسی بود

در جاکارتا، معترضان اسلام‌گرا با برگزاری تجمع بزرگی که به خشونت کشیده شد، خواستار برکناری فرماندار شدند. گروه‌های اسلام‌گرا فرماندار مسیحی را به توهین به قرآن متهم کرده‌اند.

جوکو ویدودو با سیاسی‌خواندن تظاهرات جاکارتا علیه توهین به مقدسات، معترضان اسلام‌گرا را به آرامش فراخواند.

پلیس برای متفرق‌کردن معترضان خشمگین از گاز اشک‌آور و خودرو‌های آب‌پاش استفاده کرد

ویدودو، رییس‌جمهوری مسلمان اندونزی در کنفرانسی خبری در نخستین ساعات شنبه پنجم نوامبر خواستار حفظ آرامش در پایتخت شد. به گزارش روزنامه «گاردین»، او برخی سیاستمداران را متهم کرد که به‌دلیل منافع سیاسی و با تحریک معترضان اسلام‌گرا، تظاهرات بزرگ در جاکارتا را جمعه شب، چهارم نوامبر به خشونت کشاندند.

ویدودو گفت «بازیگران سیاسی که در حال سوء استفاده از وضعیت هستند» با تحریک جمعیت این اتفاقات را رقم زده‌اند. به گفته او تظاهرکنندگان قرار بود پس از نماز عشاء متفرق شوند. او خشونت‌های شب گذشته در جاکارتا را به شدت محکوم کرد.

جمعه چهارم نوامبر جمعیت زیادی از مسلمانان اندونزی در اعتراض به باسوکی جاهاجا پورناما، فرماندار جاکارتا، دست به تظاهرات زدند. پلیس اندونزی جمعیت این معترضان را ۱۵۰ هزار نفر تخمین زد. این اعتراضات با فرارسیدن شب به خشونت کشیده شد. پلیس برای متفرق‌کردن معترضان خشمگین از گاز اشک‌آور و خودرو‌های آب‌پاش استفاده کرد.

علاوه بر درگیری پلیس و معترضان، صدها تن نیز تا ساعت چهار بامداد شنبه در برابر پارلمان اردو زدند و خواستار محاکمه پورناما به دلیل توهین به مقدسات شدند.

به گزارش پلیس اندونزی، در درگیری‌های جمعه‌شب و بامداد شنبه یک تن کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

دردسرهای یک چینی‌تبار مسیحی

بیش از ده گروه محافظه‌کار اسلام‌گرا خواستار استعفای باسوکی جاهاجا پورناما، فرماندار چینی‌تبار و مسیحی جاکارتا شدند. آنها پورناما، مشهور به آهوک را به توهین به قرآن متهم کرده‌اند. در تظاهرات دیروز پارچه‌نوشته‌ای از یک پل هوایی آویزان شده‌بود که روی آن با حروف قرمز این جمله به چشم می‌خورد: «آهوک را اینجا دار بزنید.»

پورناما نخستین فرماندار مسیحی جاکارتا، پایتخت پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، در ۵۰ سال گذشته است و به‌ اقلیت چینی‌تبارها تعلق دارد. او سال ۲۰۱۴ به فرمانداری جاکارتا رسید و نقش مهمی در پیروزی ویدودو در انتخابات ریاست‌جمهوری داشت.

پورناما در ماه فوریه سال آینده باید برای انتخاب مجدد به عنوان فرماندار با دو رقیب مسلمان مبارزه خواهد کرد. به گزارش روزنامه «واشنگاتن‌پست»، او در سخنانی در جمع عده‌ای از ماهیگیران اندونزی به انتقاد از رقبای خود پرداخت و گفت که آنها با استناد به آیه‌های قرآن به دنبال فریب مردم هستند. آیه مورد نظر او تلویحاً می‌گوید که مسلمانان نباید یک غیرمسلمان را به‌عنوان رهبر برگزینند.

سخنان او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و خشم اسلام‌گرایان محافظه‌کار را به دنبال داشت.

پورناما بعدتر در جمع خبرنگاران گفت که ابداً قصد توهین به اسلام و قرآن را نداشته‌است و از تمام مسلمانان عذرخواهی کرد.

ویدودو در کنفرانس مطبوعاتی شنبه صبح قول داد که در صورت بازشدن پرونده قضایی علیه پورناما، در فرآیند رسیدگی به آن هیچ دخالتی نکند.

چینی‌تبارهای اندونزی در دوره ریاست‌جمهوری پیشین این کشور، به‌خصوص در پایتخت تحت آزار و تعقیب قرار گرفتند. این اقلیت تنها یک درصد از ۲۵۰ میلیون جمعیت اندونزی را تشکیل می‌دهند و معمولاً به حوزه سیاست وارد نمی‌شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.