ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج بین‌المللی محکومیت دولت ترکیه ادامه دارد

حامیان کردهای ترکیه و معترضان به سیاست‌های آنکارا در آلمان، یونان، فرانسه و استانبول تجمع اعتراضی برگزار کردند. مقام‌های اروپایی نیز به انتقادات خود از دولت اردوغان شدت بخشیدند.

معترضان به دستگیری رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب حامی کردها در چندین کشور دست به تظاهرات زدند.

دستگیری معترضان در استانبول - عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، حامیان کردهای ترکیه و معترضان به سیاست‌های آنکارا در آلمان، یونان، فرانسه و استانبول تجمع اعتراضی برگزار کردند.

شنبه پنجم نوامبر نزدیک به شش‌هزار و ۵۰۰ تن در شهر کلن آلمان اعتراض صلح‌آمیز خود به دولت رجب طیب اردوغان را نشان دادند. این معترضان از دولت آلمان به‌ دلیل کوتاهی در توقف دستگیری‌ها و اخراج‌های دسته‌جمعی پس از کودتای ناموفق ماه ژوئیه انتقاد کردند.

جمعه‌شب چهارم نوامبر نیز تظاهرات دیگری در برلین در کنار دروازه براندنبورگ، دروازه تاریخی این شهر برگزار شد. صدها تظاهرکننده حامی کردها با انتقاد شدید از دولت محافظه‌کار آلمان شعار می‌دادند: «مرکل تأمین مالی می‌کند، اردوغان بمباران می‌کند.»

شنبه تظاهرات مشابهی نیز در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار شد. دو هزار معترض حامی کردها در این شهر در «پلاس دو لا رپوبلیک»، یکی از میدان‌های اصلی پاریس گرد هم آمدند. آنها پرچم‌ کردستان و پلاکاردهایی علیه اردوغان در دست داشتند.

اسماعیل کاکیچی، یکی از نمایندگان کردها در پاریس به رویترز گفت که هدف از راهپیمایی شنبه رساندن پیام حامیان کردها به گوش مقام‌های اروپایی برای واردکردن فشار بر دولت حزب عدالت و توسعه در ترکیه است.

آتن نیز صحنه تظاهرات مشابهی بود. یک‌هزار معترض کرد و حامی کرد شنبه به سوی سفارت ترکیه در آتن راهپیمایی کردند. آنها شعار می‌دادند «اردوغان تروریست!» و تصاویر بزرگی از دو رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها، صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگین یوکسکداغ را به اهتزاز درآوردند.

پنج‌شنبه شب صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک‌داغ، دو رهبر اصلی حزب دمکراتیک خلق‌ها، حزب مدافع کردها و ۹ نماینده دیگر این حزب در ترکیه بازداشت شدند.

استانبول نیز شنبه شاهد درگیری معترضان با پلیس این شهر بود. تظاهرات پنجم نوامبر در برابر دفتر جمهوریت در اعتراض به صدور حکم جلب علیه مراد صابونچی، سردبیر جمهوریت و هشت نفر دیگر از دبیران این روزنامه صورت گرفت.

دستگاه قضایی ترکیه این افراد را به ارتباط با حزب ممنوعه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و هم‌چنین تماس با جنبش خدمت فتح‌الله گولن متهم می‌کند. گولن متهم شماره یک کودتای ناکام نظامی در ۱۵  ژوئیه معرفی می‌شود.

ادامه اعتراض مقام‌های اروپایی به دولت ترکیه

مقام‌های اروپایی متعددی دستگیری‌های پنج‌شنبه سوم نوامبر را محکوم کردند. در جدیدترین واکنش‌ها، کریستین کرن، صدر اعظم و رییس حزب سوسیال دموکراتیک اتریش، اردوغان را در پیامی توئیتری «یک اقتدارگرا» خواند. به گزارش روزنامه «تسایت» آلمان، او اقدامات اخیر دولت ترکیه در دستگیری نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها و نیز روزنامه‌نگاران جمهوریت را حمله‌ای غیرقابل قبول به دموکراسی و آزادی مطبوعات خواند.

ربکا هارمس، رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان اروپا نیز از ناهماهنگی دولت‌های اتحادیه اروپا در محکومیت هماهنگ دولت ترکیه انتقاد کرد. به گزارش تسایت، او گفت که «ما نیاز به یک واکنش قاطع اروپایی داریم» و از فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا خواست تا فوراً جلسه‌ای مشترک بین وزیران امور خارجه کشورهای این اتحادیه برگزار کند.

فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک‌روز پس از دستگیری رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها گفته‌بود که «به‌شدت نگران است» و خواهان جلسه ویژه سفیران اتحادیه اروپا در آنکارا شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.