ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● پرونده ویژه

انتخابات آمریکا، پرونده‌ای گشوده

انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا، در سال ۲۰۱۶ − حادثه‌‌ای سیاسی که در یاد تاریخ می‌ماند، نه به خاطر بحث‌های محتوایی آن در طول دوران مبارزات انتخاباتی، بلکه به دلیل مسائل حاشیه‌ای آن، حاشیه‌هایی که مرکز را در زیر پرتو نورافکن قرار دادند.

انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا، در سال ۲۰۱۶ − حادثه‌‌ای سیاسی که در یاد تاریخ می‌ماند، نه به خاطر بحث‌های محتوایی آن در طول دوران مبارزات انتخاباتی، بلکه به دلیل مسائل حاشیه‌ای آن، حاشیه‌هایی که مرکز را در زیر پرتو نورافکن قرار دادند.

از ابتدا گفته می‌شد که هیلاری کلینتون یعنی سیستم؛ اما دونالد ترامپ، او دیگر چه پدیده‌ای است؟ بحث‌هایی درگرفت بر سر جامعه آمریکا و ترکیب سیاسی و طبقاتی و نژادی و قومی و زبانی رأی‌دهندگان در آن. انتخابات آمریکا، به یک حادثه جهانی تبدیل شد. همه جهانیان مبارزات انتحاباتی در آمریکا را دنبال کردند، همه متخصص جامعه‌شناسی و سیاست‌شناسی آمریکا شدند. سیاستمدارانش را به ریشخند گرفتند و در مورد نظام سیاسی‌ و روند انتخابات در آن زبان به طعنه گشودند.  آمریکا خودمانی‌‌تر شد. انتخابات آن آیینه وضعیت جهانی شد. این یک بعد اهمیت ویژه این انتخابات است.

"زمانه" تا کنون دو پرونده ویژه مرتبط با انتخابات آمریکا منتشر کرده است: یکی در رابطه با موضوع محیط زیست و جایگاه آن در بحث‌های انتخاباتی و یکی با عنوان گویای "دونالد ترامپ و باقی قضایا". در زیر لینک این دوسیه‌ها را می‌بینید و افزون بر آنها گزیده‌ای از عنوان‌های مقالات دیگر را.

■ دونالد ترامپ پیروز انتخابات آمریکا شد

بر خلاف تمام نظرسنجی‌ها، دونالد ترامپ پیروز نهایی پنجاه‌و‌هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شد.

■ پیروزی ترامپ، پرسش درباره آینده برجام

آیا دونالد ترامپ از برجام، که توافق قدرت‌های جهانی با ایران برای کنترل سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی است، کنار خواهد کشید و سیاست تندتری را در برابر تهران پیش خواهد برد؟

■ واکنش‌های داخلی به پیروزی ترامپ: برای ایران فرقی نمی‌کند

مقامات ایرانی می‌کوشند در قبال پیروزی ترامپ خویشتندار بمانند. روحانی برجام را تضمین شده و مستقل از تغییر قدرت در آمریکا خواند. خامنه‌ای هنوز موضعی نگرفته اما حمایت تلویحی‌اش از پوپولیسم ترامپ را بازنشر کرده‌اند.

■ واکنش‌های جهانی به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در میان ناباوری تحلیل‌گران بازتاب متفاوتی در جهان سیاست داشته است.

■ روسیه، خاورمیانه و ایران؛ ترامپ چه خواهد کرد؟ 

اگر گفتار و رفتار انتخاباتی دونالد ترامپ را به مثابه الگویی برای پیش‌بینی رفتار سیاست خارجی او در نظر بگیریم، می‌توان گفت که او پس از کسب پیروزی در مقایسه با گذشته ملایمت بیش‌تری به رقیب نشان می‌دهد و بدین ترتیب انتظار می‌رود در حوزه سیاست‌گذاری نیز با عملگرایی و انعطاف بیش‌تری نسبت به آن‌چه که بر زبان می‌راند عمل کند.

■ ترامپ در ایران – در تاکسی و اتوبوس و خیابان

نمی‌توان از صحبت‌های شنیده شده یک جمع‌بند ارائه کرد. آنچه مسلم است، این است که مردم با دقت و حساسیت آشکاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا را دنبال کرده‌اند و برایشان مهم است که بدانند رئیس جمهور جدید چه سیاستی را پیش خواهد گرفت، مخصوصا در رابطه با ایران.

■ هفت تز در مورد ترامپ

ترامپ به زودی قدرتمندترین مرد جهان خواهد بود و این حقیقت محض است. اما چرا عواملی مثل ایدئولوژی برتری نژاد سفیدپوست، زن‌ستیزی، حماقت و ... نمی‌توانند پیروزی او را توضیح دهند؟

■ ظهور غیرمنتظره ترامپ، زمینه‌های روانی و اجتماعی

ظهور شخص ترامپ و پدیده ترامپیسم (Trumpism) تا حدی نشانگر تایید و استقبال از برخی مضامین و شعارهای عوام‌پسندانه او مانند بازگرداندن قدرت و حاکمیت به دست صاحبان واقعی آن یعنی مردم، باز پس گرفتن شغل‌ها و صنایع آمریکایی که به عقیده او از سوی کشورهای خارجی و مهاجران به تاراج رفته و احیای مجدد رویای آمریکایی‌ست.

■ زنان چه چیزهایی را با ریاست جمهوری ترامپ از دست می‌دهند؟

برای ترقی‌خواهان، ناامیدی ناشی از شکست هیلاری کلینتون به یک وحشت تازه تبدیل شده است. زنان در دوران ترامپ با چه احتمالات تبعیض‌آمیزی مواجه‌اند؟

■ مسلمانم، زنم و مهاجر. من به ترامپ رأی دادم

این روزها از رأی‌دهندگان خاموش به دونالد ترامپ بسیار سخن گفته می‌شود و به ویژه نوعی کنجکاوی عمومی نسبت به زنانی وجود دارد که به رغم دیدگاه‌های ترامپ درباره زنان، به او رأی داده‌اند. اسرا نعمانی، روزنامه‌نگار سابق وال استریت ژورنال و بنیانگذار جنبش «اصلاحگری در اسلام»، مسلمان، مهاجر و زنی است که به ترامپ رأی داده. او در این یادداشت می‌نویسد چرا او که همواره لیبرال و دموکرات بوده به ترامپ رأی داده است.

■ دیدبان حقوق بشر: ترامپ از نفرت‌پراکنی بپرهیزد و به همه مردم آمریکا احترام بگذارد

سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای به دونالد ترامپ هشدار داده است نسبت به مواضعش در جریان مبارزات انتخاباتی تجدید‌نظر کند و حرف‌های ضد حقوق بشر‌ی‌اش را تکرار نکند.

■ جایگاه حقوق بشر در سیاست‌هاى دولت ترامپ

هشدارها و ابراز نگرانی‌ها از سوی نهادهای بین‌المللی، به صدا در آوردن زنگ خطری جدی در مورد زیر پا گذاشته شدن احتمالی اصول بنیادین و جهان‌شمول حقوق بشر از سوی رییس جمهوری منتخب آمریکا در آینده‌ای نزدیک است. اما خطر ترامپ به‌ تنهایی در پایمال کردن حقوق بشر تا چه اندازه و میزان است؟

■ در اورلاندو: دگرباشان جنسی بعد از انتخاب دونالد ترامپ

نفرت از دگرباشان جنسی پیش‌تر هم وجود داشته، بعد از این هم وجود خواهد داشت. دونالد ترامپ یا مایک پنس، معاون اول او،  خالق این نفرت نیستند. هرچند جنگی فرهنگی در کنار به قدرت رسیدن این دو در جامعه آمریکایی رشد می‌کند و تغییر اجتماعی، به خصوص مقوله حقوق دگرباشان جنسی را در مقابل عقاید بیشتر مذهبی، زیر سوال می‌برد.

■ آیا فیسبوک باعث پیروزی ترامپ شد؟

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبرهای نادرست بسیاری دست به دست می‌شد. منتقدان فیسبوک می‌گویند، این شبکه در پیروزی دونالد ترامپ بی‌تأثیر نبوده است.

■ پیروزی سیاست نمایشی: دربارۀ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

پیروزی ترامپ بسیاری را شگفت‌زده و برخی را اندوهگین و افسرده ساخته است. رویکردها، باورها و سیاست‌های او نا بهنجار و بدتر از آن وحشتناک جلوه می‌کنند. این نوشته کوششی است در جهت فهم فرایند و سیاستی که پیروزی او را ممکن ساخته‌ است؛ کوشش شده با دیدی نو به سیاست در دوران معاصر و برآمد به کار گیری رویکردهای جدید در عرصۀ آن نگریسته شود. دنیای مدرن آکنده از رخدادها و تجربه‌های نو شگفتی آفرین است و این ما را وا می‌دارد که در جهت فهم آنها متوسل به توضیحات و نظریه‌های نو شویم.

■ شباهت‌های زبانی ترامپ، خامنه‌ای، تتلو و دیگران

ترامپ با وجود زبان جنسیت زده و ضد زنش، رییس جمهوری آمریکا شد اما کاربرد زبان جنسیت زده به او محدود نیست. این مقاله به تاثیرات زبان جنسیت زده و ضد زن سیاستمداران، هنرمندان و شخصیت‌های تاثیرگذار در جامعه می‌پردازد.

■ رونویسی تاریخ، بازگشت فاشیسم − گفت‌وگو با مراد فرهادپور

گفت‌وگویی است بی‌مقدمه  و بدون آمادگی که در آستانه‌ی انتخابات آمریکا و به بهانه‌ی آن با مراد فرهادپور

■ ناسازه دموکراسی؛ گفت‌وگو با جودیت باتلر

جودیت باتلر، فیلسوف آمریکایی، در مصاحبه‌ با روزنامه آلمانی «فرانکفورتر الگماینه‌»، از نظریه اجراوارگی تجمع‌ها می‌گوید. او با اشاره به تظاهرات اعتراضی در کشورهای مختلف معتقد است باید به راه یافتن هیلاری کلینتون به کاخ سفید کمک کرد تا کسی رئیس جمهوری شود که بتوان در برابرش جناح مخالفی تشکیل داد.

■ ترامپیسم؛ ماندگارتر از ترامپ

مشخص نیست ریشه‌های جریان اجتماعی حامی ترامپ چیست اما می‌توان گفت این پدیده بر گسل‌هایی در درون جامعه آمریکا استوار بوده و اینک مشوق گسترش فضای دو قطبی  است.

■ ایرانیان مقیم آمریکا به چه کسی رأی می‌دهند

سیاست خارجی ایالات متحده امریکا، نقشی تعیین کننده در نوع رفتار و رأی ایرانی تبارها در انتخابات ریاست جمهوری این کشور دارد. ایرانی تبارهایی که به هیلاری کلینتون یا دونالد ترامپ رأی خواهند داد پیامدها و عواقب نتیجه انتخابات امریکا در ارتباط با ایران را مهم‌ترین دلیل رأی خود عنوان می‌کنند، هرچند تعدادی هم هستند که رویکرد اقتصادی دو نامزد اصلی را در رأی خود دخیل می‌دانند.

دو دوسیه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.