ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واگذاری غار علی‌صدر در ازای ۷۰۰ هزار تومان اجاره‌بهای سالانه

شرکت خصوصی علی‌صدر ۱۹ میلیارد تومان از غار علی‌صدر درآمد داشته. گروهی از مدیران دولتی از حقوق‌بگیران این شرکت‌اند. دیوان محاسبات این اثر ملی را پس گرفت.

سازمان میراث فرهنگی، غار علی‌صدر را که در آثار فهرست ملی ثبت شده همراه با ۲۱۴ هکتار از اراضی پیرامون آن در ازای فقط ۷۰۰ هزار تومان اجاره‌بهای سالانه به شرکت سیاحتی علی‌صدر همدان که به بخش خصوصی تعلق دارد واگذار کرده بود. درآمد غار علی‌صدر از طریق گردشگرانی که برای دیدن این غار به همدان سفر می‌کردند دست‌کم ۱۹ میلیارد تومان بوده است.

غار علی‌صدر، تنها غار تالابی ایران

فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است دیوان محاسبات استان همدان با همکاری دیوان محاسبات کشور کارگروهی را برای بررسی واگذاری غار علی‌صدر به بخش خصوصی تشکیل داد و سرانجام غار را از شرکت سیاحتی علی‌صدر پس گرفت.

غار علی‌صدر در شهرستان کبودر اهنگ در ارتفاعات ساری‌قیه واقع شده، تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان و یکی از جاذبه‌های گردشگری در استان همدان است.

شرکت سیاحتی علی‌صدر علاوه بر غار علی‌صدر، مجتمع تفریحی عباس‌آباد در دامنه‌های الوند تپه، از گردشگاه‌های همدان را هم اداره می‌کند. دیوان محاسبات هنوز به پرونده این مجتمع تفریحی که می‌بایست در اختیار عموم شهروندان قرار داشته باشد، رسیدگی نکرده است.

به گفته دادستان دیوان محاسبات، عده‌ای از مدیران دولتی جزو حقوق‌بگیران شرکت سیاحتی علی‌صدر اند.

معلوم نیست که غار علی‌صدر اکنون به کدام شرکت خصوصی واگذار می‌شود. به گفته دادستان دیوان محاسبات، مطابق قانون می‌توان این غار را اجاره داد. ظاهراً مشکل بر سر مقدار اجاره‌بها و عدم تناسب آن با درآمد سالانه بوده است.

قرار بود که غار علی‌صدر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد، اما به دلیل ایجاد امکانات و تأسیسات برای رفاه گردشگران و همچنین به دلیل دستکاری و تحریف دهانه آن، سازمان یونسکو از ثبت این اثر در فهرست جهانی‌اش خودداری کرد.

غارهای کتله‌خور در زنجان، قوری قلعه در کرمانشاه، دربند در سمنان و غارهای سهولان، کرفتو، شاپور و رودافشان از دیگر غارهایی‌اند که برای رفاه گردشگران تغییر ماهیت داده و تخریب‌هایی در آن‌ها اتفاق افتاده است.

در اردیبهشت ۹۳ انجمن غار و غارشناسی ایران به این تخریب‌ها اعتراض کرد اما اعتراضات به جایی نرسید.

لینک‌های مرتبط:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.