ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۰۰ واحد مسکونی در شهرک زیتون تخریب شد

۲ هزار مأمور چهار بامداد به واحدهای مسکونی شهرک زیتون هجوم بردند. ساکنان می‌گویند مجوز ساخت و ساز دارند. معاون دادستان تهران اما اعلام کرده که تخریب‌ها ادامه پیدا می‌کند.

مأموران دولتی و نیروی انتظامی ایران صبح‌ دوشنبه ۲۴ آبان به شهرک زیتون حمله و ۴۰۰ واحد مسکونی را تخریب کردند. شاهدان محلی گفته‌اند که در جریان این تخریب چند تن مجروح و یک نفر نیز کشته شده است.

وب‌سایت خبر‎آنلاین دوشنبه ۲۴ آبان گزارش داد که مأموران دولتی به همراه نیروی انتظامی ساعت چهار بامداد به این شهرک حمله و ۲۲۰ واحد مسکونی را تخریب کردند.

شاهدان محلی تعداد ماموران دولتی را حدود دو هزار نفر اعلام کرده و گفته‌اند که میان نیروهای دولتی و ساکنان «درگیری صورت گرفته است».

به گفته آنان در این درگیری‌ها «تعدادی از ساکنان مجروح و یک تن نیز کشته شده است». یکی از ساکنان شهرک زیتون گفته است که مأموران دولتی بدون حکم قضائی اقدام به تخریب کرد‌ه‌اند.

خبرگزاری برنا نیز تعداد مجروحان این درگیری را به نقل از شاهدان عینی ۷۰ نفر گزارش کرده است.

این شاهدان همچنین گفته‌اند به کسی اطلاع نداده بودند که قرار است تخریب صورت بگیرد، برای همین خانه‌هایشان همراه با لوازم داخل آن نابود شده است.

بر پایه گفته شاهدان عینی تعدادی از ساکنان شهرک زیتون نیز توسط نیروهای دولتی «بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شدند».

موج تخریب ادامه دارد

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) هم تصاویر تخریب واحدهای مسکونی در شهرک زیتون را منتشر کرده. این خبرگزاری تعداد واحدهای مسکونی تخریب شده را ۴۰۰ واحد اعلام کرده است.

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری تهران قرار گرفتن اراضی شهرک زیتون در منطقه حفاظت شده را دلیل تخریب عنوان کرد و گفت: «مالکان اجازه ساخت و ساز نداشته‌اند».

براساس گزارش ایرنا، تخریب این واحدهای مسکونی به دستور شورای تامین استان تهران و حکم مراجع قضائی صورت گرفته است.

این در حالی است که ساکنان این شهرک به خبرآنلاین گفته‌اند این تخریب در حالی صورت گرفته که آن‌ها با مراجعه به دستگاه قضائی و دیوان عدالت اداری، حکم الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی را دریافت کرده‌اند.

همچنین ساکنان این شهرک به برنا گفته‌اند که از سه قوه مجوز ساخت و مالکیت گرفته‌اند و تخریب سکونت‌گاه‌های آن‌ها غیرقانونی است.

ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران هم گفته است که تخریب شهرک با دستور شورای تأمین استان بوده و شهرداری نقشی در آن نداشته است.

به گفته او  با توجه به حکم قضائی از شهرداری منطقه ۱۷ خواسته‌ شده است که برای تخریب این واحدها اقدام کند.

مرتضی تورک معاون دادستان تهران نیز به روزنامه وقایع اتفاقیه گفته است که ۴۰۰ واحد به دستور دادستانی تخریب شده و موج دوم تخریب در راه است. به گفته او، «مرحله دوم تخريب با رأی "کميسيون ماده ۱۰۰" انجام خواهد شد.»

«کمیسیون ماده ۱۰۰» در شهرداری‌ها مسئولیت رسیدگی به کلیه تخلفات ساختمانی واقع در محدوده قانونی و حریم شهر را بر عهده دارد.

شهرک زیتون در حریم منطقه ۱۳ شهر تهران بیش از سه دهه است که به محل چالش نهادهای دولتی و ساکنان آن تبدیل شده است.

آخرین بار حدود بیش از دو سال قبل نیروهای دولتی تعدادی از واحدهای مسکونی ساخته شده در این شهرک را تخریب کردند.

این شهرک در سال ۱۳۶۰ به منظور اسکان دولتی کارکنان وزارت وقت جهادسازندگی تأسیس شد. اما مسئولان دولتی مدعی‌اند که این واگذاری غیرقانونی بوده و این شهرک باید به نقطه دیگری انتقال یابد.

محمدهادی حیدرزاده مدیرکل پیشین حفاظت محیط زیست تهران گفته است که این واگذاری‌ها در دهه ۶۰ بدون توجه به مقوله زیست محیطی صورت گرفته است. او وعده کرده بود که ساکنان این شهرک به سه نقطه مسکونی دیگر انتقال یابند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهدی

    این چه حکومت اسلامی که اگه مردم ۳۰سال راه قانونی برن ودر نهایت وقتی۲۲حکم قوه قضاییه همین حکومت به نفعشون صادر میکنه وحتی رهبری دستور به حل مساله میده با چوب و چماق به سر مردم بزنن اونم یه سری بازنشسته ضعیف بعد تو ارتفاعات مثلا شهرک پرواز خونه میسازن صدای هیچ احدی در نمیاد این اسلام این عدل علی ع یا اعمال قدرته حرف زور اگه این کار درسته به حق علی واولادش به سر مسببانش بیاد وآواره وسرگردان و ویلان بشن اگه خدا هست