ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۰۰۰ ساعت از اشعار ضبط شده اقوام ایرانی گم شد

این اشعار حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار سند صوتی بودند که با صدای شاعران و سه زبانه در استودیو ضبط شده بودند و در جریان انتقال پژوهشگاه میراث فرهنگی به شیراز مفقود شده‌اند.

علیرضا حسن‌زاده، رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که  بیش از هزار ساعت شعر اقوام ایرانی که در سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ ضبط شده بود مفقود شده است.

به‌گفته حسن‌زاده این اشعار حدود ۵۰، ۶۰ هزار سند صوتی بودند که با صدای شاعران و سه زبانه در استودیو ضبط شده بودند و در جریان انتقال پژوهشگاه میراث فرهنگی به شیراز مفقود شده‌اند.

او احتمال داد که تعدادی از اسناد صوتی به مرکز اسناد رفته باشند.

علیرضا حسن‌زاده همچنین با بیان این‌که حدود ۴۰، ۵۰ گزارش مکتوب نیز در زمان انتقال این پژوهشگاه از بین رفته، گفت: «در انتقال پژوهشگاه میراث فرهنگی به شیراز از این دست اتفاقات بسیار افتاد.»

با این حال او مفقود شدن گزارش‌های مکتوب را به معنای این‌ ندانست که دیگر نمی‌توان آن‌ها را به‌دست آورد: «افرادی هستند که برخی از این اسناد را دارند و برخی اسناد به‌صورت پی‌دی‌اف هنوز وجود دارد.»

در شهریور سال ۱۳۹۲ نیز کارکنان سابق مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی ایران از مفقود شدن هزاران نقشه بناهای تاریخی و همچنین فروش غیرقانونی کتاب‌ها و عکس‌های قدیمی این مرکز پرده برداشتند.

آن زمان بخشی از حدود ۴۷ هزار جلد کتاب، به همراه نقشه‌های اوزالیدی از بناهای تاریخی و همچنین گزارش‌های چندین دهه کاوش باستان‌شناسی در نقاط مختلف ایران در جریان نقل و انتقال این مرکز به شیراز مفقود شد و یا سر از بازار سیاه در آورد.

پیش از آن نیز گزارش‌هایی از وضعیت ناگوار نگهداری اسناد ارزشمند در شیراز منتشر شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.