ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک شهروند ایرانی - آمریکایی به اتهام تلاش برای خرید موشک برای ایران مجرم شناخته شد

به اتهام قاچاق اسلحه و نقض تحریم‌ها علیه ایران، ۲۵ سال زندان تا حبس ابد در انتظار رضا اولنگیان است. حکم قطعی ۱۳ مارس صادر می‌شود.

دادگاهی در آمریکا يک آمريکايی ايرانی‌تبار به نام رضا اولنگیان را به اتهام تلاش برای صدور غيرقانونی موشک‌های زمين به هوا به ایران و نقض تحريم‌ها عليه ايران مجرم شناخت.

رضا اولنگيان در سال ۱۹۹۹ تابعیت آمریکایی گرفت، در اکتبر ۲۰۱۲ در استونی بازداشت و در مارس سال جاری به آمريکا مسترد شد.

به گزارش رويترز، رضا اولنگیان ۵۶ ساله در دادگاهی در منهتن نیویورک چهار اتهام داشت و در هر چهار مورد مجرم شناخته شد.

با این تصمیم دادگاه، اولنگیان انتظار دست‌کم ۲۵ سال زندان تا حبس ابد را می‌کشد. حکم قطعی ۱۳ مارس / ۲۳ اسفند صادر خواهد شد.

لی گینزبرگ، وکیل‌مدافع رضا اولنگیان این حکم را «مأیوس‌کننده» خواند و گفت قصد دارد درخواست تجدید نظر نکند.

رضا اولنگيان،‌ که با نام ريموند آوانسيان نيز شناخته می‌شود، در سال ۱۹۹۹ تابعیت آمریکایی گرفت. او در ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۲ (۱۹ مهر ۱۳۹۱) در فرودگاه تالين استونی بازداشت و در ۲۶ مارس / ۷ فروردین سال جاری به آمريکا مسترد شد.

دادستانی آمریکا گفته است که رضا اولنگیان در سال ۲۰۱۲ با یک خبرچین سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا که به‌عنوان دلال تسلیحات روسی خود را معرفی کرده بود برای خرید موشک‌های زمین به هوا و تجهیزات مختلف هواپیماهای نظامی وارد مذاکره شده بود.

بر اساس اسناد به‌دست آمده، اولنگیان در بسیاری از گفت‌وگوهای ضبط شده و ایمیل‌ها از قصدش برای خرید موشک‌ها و قطعات و قاچاق آن‌ها به ایران خبر داده بود.

دادستانی آمریکا افزوده است که اولنگیان برای خرید ۱۰ موشک و ده‌ها قطعه هواپیما وارد مذاکره با خبرچین مذکور شده بود اما در جریان یک کنفرانس ویدئویی به او گفته بود که در نهایت خواهان خرید دست‌کم ۲۰۰ موشک است.

به‌گفته دادستانی آمریکا رضا اولنگیان پیش از این، در سال ۲۰۰۷ نیز تلاش کرده بود تا ۱۰۰ موشک را برای ارسال به ايران خريداری کند. اما تلاش‌های او بی‌نتیجه ماند.

وکیل اولنگیان در جریان محاکمه‌ی او، موکلش را از مخالفان حکومت ایران توصیف کرده بود که قصد داشته با خرید سلاح و فروش آن به دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، دولت ایران را «به دام بیندازد» و «افشاء» کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.