ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیوع آنفولانزای پرندگان فوق حاد در چند مرغداری استان تهران

سازمان دامپزشکی ایران درباره شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان تهران هشدار داده است. به گفته دبیرکل کانون سراسری تولید مرغ تخم‌گذار کشور، شرایط اصلا بحرانی نیست.

در حالی که سازمان دامپزشکی ایران در اطلاعیه‌ای درباره شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان تهران هشدار داده است، دبیرکل کانون سراسری تولید مرغ تخم‌گذار کشور گفته است که این اطلاعیه هشداری برای مرغداری‌ها‌ست که قرنطینه‌های لازم را انجام دهند، اما شرایط اصلا بحرانی نیست.

شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها

فرزاد طلاکش گفته است که سازمان دامپزشکی دیده شدن آنفولانزای فوق حاد پرندگان را در برخی مرغداری‌ها تأیید کرده اما با اقدامات فوری این سازمان و همکاری مرغداری‌های درگیر، این بیماری کنترل شده است.

سازمان دامپزشکی اعلام کرده است که بر اساس نتایج آزمایشگاهی به‌دست آمده نوع بیماری شیوع یافته، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و مشابه ویروس در گردش در اروپاست.

بر اساس اخباری که روز چهارشنبه سوم آذر ماه در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر شده است، شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها تولید مرغ تخم‌گذار، دست‌کم دو واحد را کاملاً درگیر کرده است. مرغ‌های دیگر مرغداری‌ها هم تا شعاع پنج کیلومتری معدوم شده‌اند.

طلاکش با تأکید بر کنترل شدن بیماری گفته است که این دو مرغداری در ناحیه ملارد کرج و نزدیک به هم قرار دارند و پس از شیوع بیماری، مرغ‌های هر دو واحد معدوم شده‌اند: «همچنین مرغداری‌هایی که در شعاع پنج کیلومتری این واحدها هستند و کشتار در آن‌ها صورت می‌گیرد، با این‌که هیچ نشانه‌ای از بیماری در این واحدها دیده نشده اما مرغ‌های این واحدها هم معدوم می‌شوند تا بیماری کنترل شوند.»

دبیرکل کانون سراسری تولید مرغ تخم‌گذار همچنین گفته است گزارش جدیدی درباره گسترش این بیماری وجود ندارد.

از جمله راه‌های مبارزه با آنفولانزای پرندگان ساخت و استفاده از واکسن است اما فرزاد طلاکش ساخت واکسن را زمان‌بر خوانده و گفته است که استفاده از این روش همیشه به صلاح نیست چون می‌تواند باعث بومی‌ شدن بیماری در آن منطقه شود: «به همین خاطر به جای واکسیناسیون منطقه را قرنطینه می‌کنند و با معدوم‌سازی واحدهای درگیر و کشتار در واحدهای اطراف، بیماری را کنترل می‌کنند.»

بر اساس اعلام دبیرکل کانون سراسری تولید مرغ تخم‌گذار، خسارت مرغداری‌هایی که از این بیماری متضرر شده‌اند از سوی بیمه پرداخت می‌شود، اما مرغداری‌هایی که به‌طور مستقیم با مسأله درگیر نشده‌اند ولی باید معدوم‌سازی کنند، هیچ خسارتی دریافت نمی‌کنند: «اگر چه دولت می‌تواند از محل بودجه حوادث غیرمترقبه بودجه‌ای را در اختیار دامپزشکی قرار دهد تا غرامت این واحدها نیز پرداخت شود.»

او ابراز امیدواری کرده است که این تأمین اعتبار انجام شود تا مرغداری‌ها با خیال راحت در زمان بروز حوادث اقدام به معدوم‌سازی کنند.

در اطلاعیه سازمان دامپزشکی کشور اما آمده است که «لازم است مدیریت واحدهای پرورش طیور صنعتی با تشدید ضوابط امنیت زیستی، اقدامات لازم را در خصوص جلوگیری از ورود آلودگی به مزرعه معمول دارند.»

از آنجا که پرندگان مهاجر یکی از مهم‌ترین عوامل ورود آلودگی به سرزمین‌های مختلف هستند و می‌توانند طیور روستایی را هم آلوده کنند، از همه مردم خواسته شده است ضمن گزارش هر گونه تلفات غیرعادی، از خرید طیور روستایی از بازارچه‌ها، قبل از اطمینان حاصل کردن از سلامت آن‌ها جداً خودداری کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.