ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل صدای مؤذن از مساجد را غیر قانونی می‌کند

انتظار می‌رود که لایحه مناقشه‌انگیز منع اذان هفته آینده به تصویب نمایندگان کنست برسد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین اعلام کرده به سازمان ملل شکایت می‌برد.

نمایندگان پارلمان اسرائیل (کنست) لایحه منع اذان از مساجد را به بحث گذاشته‌اند. انتظار می‌رود که لایحه منع اذان در طی هفته آینده به تصویب نمایندگان کنست برسد.

مسجدی در یکی از محله‌های شرق اورشلیم

در لایحه منع اذان آمده است:

 «صدها هزار نفر از شهروندان اسرائیلی، هر روز و به طور بی‌وقفه از صدای اذانی که از مساجد مسلمانان به گوش می‌رسد، رنج می‌برند.»

محمود عباس اعلام کرده است که چنانچه لایحه منع اذان از مساجد در «کنست» به تصویب برسد، مسلمانان فلسطینی اعتراض و مقاومت خواهند کرد. رئیس جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین تهدید کرده که از دولت اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل شکایت می‌برد.

اعظم خطیب که مسئولیت اداره حرم شریف در قدس را به عهده دارد نیز در اعتراض به لایحه مناقشه‌انگیز منع اذان از مساجد اسرائیل گفته است: «تصویب این لایحه به این معناست که می‌خواهند اسرائیل را یکپارچه یهودی کنند. آن‌ها نه مسیحیان را برمی‌تابند و نه مسلمانان را.»

در اسرائیل بیش از یک و نیم میلیون مسلمان زندگی می‌کنند و به این ترتیب ۱۸ درصد از جمعیت هشت میلیون و پانصد هزار نفری این کشور مسلمان است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از طرفداران سرسخت لایحه منع اذان از مساجد اسرائیل است:

«اسرائیل کشوری‌ست که به آزادی مذاهب احترام می‌گذارد. اما با این‌حال اسرائیل موظف است از حقوق همه کسانی دفاع کند که احساس می‌کنند صدای اذان آزارشان می‌دهد.»

در کشورهای اروپایی قوانینی وجود دارد که به موجب آن صدای مؤذن نمی‌بایست از حد معینی بلندتر باشد. ارتفاع مناره مساجد هم در قانون به گونه‌ای در نظر گرفته شده که حریم خانه‌ها را نقض نکند.

یهودیان ارتدوکس نیز به لایحه منع اذان از مساجد اسرائیل معترض‌اند. این احتمال وجود دارد که با تصویب این لایحه در طی روزهای هفته آینده، در گام بعدی به صدا درآوردن آژیر شبات هم ممنوع شود.

شبات در زبان عبری به معنی «شنبه» است که به روز تعطیل هفتگی می‌گویند.

یهودیان با به صدا درآوردن آژیری آغاز شبات را اعلام می‌کنند و آنگاه وسایل نقلیه عمومی، مراکز خرید و حتی پخت و پز در خانه‌ها تعطیل می‌شود. تنها برخی رستوران‌ها برای شب از میهمانان خود با «غذای شبات» پذیرایی می‌کنند. این غذا باید از قبل سفارش داده شده باشد.

به دلیل این مخالفت‌ها و اعتراض‌ها، گروهی از نمایندگان پارلمان اسرائیل پیشنهاد داده‌اند که صدای مؤذن بین ساعت‌های ۲۳ تا ۷ صبح ممنوع شود. در کشورهای اروپایی در ساعت‌های یاد شده ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای همسایگان غیر قانونی‌ست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • a b c

    اذان وقتی از بلندگو پخش میشود مزاحمت بیشتری دارد. من توصیه میکنم اذان با وسایل افزایش دهند صدا را منع کنند و بهانه به دست بنیادگراها ندهند.