ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوبل آلترناتیو برای کلاه‌سفیدهای سوریه

این جایزه معتبر جهانی به فعالان حقوق بشر و محیط زیست و صلح اهدا می‌شود. رورنامه جمهوریت، یک فعال حقوق زنان مصری و یک فعال حقوق بشری از روسیه هم از برندگان جایزه امسال هستند.

جایزه نوبل آلترناتیو جمعه  ۲۵ نوامبر طی مراسمی در استکهلم به  گروه کلاه سفیدهای سوریه، مزن حسن، فعال حقوق زنان از مصر، روزنامه جمهوریت از ترکیه، اسوتلانا گانوشکینا، فعال حقوق بشر از روسیه تقدیم شد.

کلاه‌سفیدها نیروهای امدادگری‌اند که در سوریه به جنگ‌زدگان کمک می‌کنند

بسیاری از چهره‌های مطرح هالیوود از کاندیدا شدن سه هزار نیروی داوطلب «سوری‌های کلاه سفید» به‌دلیل تلاش انسانی آن‌ها برای نجات انسان‌ها از زیر آوار بمباران‌های جنگ سوریه، به‌رغم خطر مرگ، حمایت کردند.

رائد صالح مدیر «سوری‌های کلاه سفید» به بنیاد نوبل آلترناتیو گفت: «[با این جایزه] سوری‌های کلاه سفید عمیقاً تحت تأثیر قرار گرفتند.»

او افزود این جایزه همچنین به رسمیت شناختن «شجاعت جمعیت غیرنظامی در سوریه و تلاش برای یک زندگی در شأن و منزلت انسانی» است.

اورهان ارینچ، مدیر بنیاد جمهوریت در ترکیه در واکنش به اهدای این جایزه گفته است: «ما کودتاها، تلاش‌ها برای کودتا، حکومت‌های نظامی و وضعیت‌های فوق‌العاده را پشت سر گذاشته‌ایم، اما هرگز به اطلاع‌رسانی محدود به خوانندگانمان تن نداده‌ایم.»

بنیاد نوبل آلترناتیو گفته است این جایزه «به‌خاطر تعهد به حقوق برابر و حق زنان در شرایط خشونت‌های جاری، سوء استفاده و تبعیض» به مُزن حسن اهدا می‌شود.

مُزن حسن نتوانست برای دریافت جایزه کشورش را ترک کند. به گفته اوله فان اوکسکول، مدیر بنیاد نوبل آلترناتیو  در کشورهایی مانند مصر، فعالان حقوق مدنی را به‌عنوان جاسوسان کشورهای غربی و یا خائنان به وطن معرفی می‌کنند زیرا از خارج از آن‌ها حمایت شده است.

سو‌ه‌تلانا گانوشکینا، برنده دیگر جایزه نوبل آلترناتیو از سال ۱۹۹۰ در روسیه برای حقوق پناهجویان و آوارگان داخلی فعالیت می‌کند. بیش از ۵۰ هزار تن از آوارگان و پناهجویان توانسته‌اند با کمک او به حقوق قانونی، کمک‌های انسانی و آموزش دست یابند.

سو‌ه‌تلانا گانوشکینا دریافت جایزه نوبل آلترناتیو را «یک افتخار بزرگ و اعلام همبستگی» دانست و گفت: «متأسفانه امروزه گروه اندکی از مهاجران در روسیه پذیرفته می‌شوند و حقوق آن‌ها به‌طور منظم نقض می‌شود.»

جایزه نوبل آلترناتیو از سال ۱۹۸۰ هر سال در انتقاد از جایزه نوبل سنتی به مبارزان حقوق بشر، محیط زیست و صلح اهدا می‌شود.

چهار برنده جایزه نوبل آلترناتیو مبلغ سه میلیون کرون سوئد (حدود ۳۱۳ هزار یورو) را بین خود تقسیم خواهند کرد.

سال گذشته جایزه نوبل آلترناتیو به‌صورت مشترک به کاشا ژاکلین ناباگسارا، کنشگر حقوق دگرباشان جنسی در اوگاندا، شیلا وات کلاتیر، فعال محیط زیست و حقوق بومی‌های اینوئیت‌ کانادا و جینو استرادا، پزشک و جراح ایتالیایی برای ارائه کمک‌های پزشکی به قربانیان جنگ رسید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.