ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱,۲ میلیارد یورو خط اعتباری آلمان برای توسعه راه‌آهن ایران

پس از ماه‌ها تلاش، ایران موفق به جذب سرمایه‌گذاری هنگفت یک بانک اروپایی شد. ۱.۲ میلیارد یورو خط اعتباری بانک کا اف وی ایپکس آلمان، بزرگترین خط اعتباری‌ای است که ایران پس از رفع تحریم‌ها در ژانویه به آن دست یافته.

آلمان موافقت کرده است که برای کمک به تأمین مالی یک پروژه ریلی در ایران خطی اعتباری معادل ۱,۲ میلیارد یورو تخصیص دهد.

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان در سفر به ایران

خبرگزاری «تسنیم» یکشنبه هفتم آذر به نقل از یک مقام بانک مرکزی بدون ذکر نام گزارش داد که بانک دولتی کا ‌اف ‌وی ایپکس (KfW IPEX)  با تأمین مالی توسعه خط آهن بین مشهد و تهران با اختصاص خط اعتباری ۱,۲ میلیارد یورویی (معادل با ۱,۲۷ میلیون دلار آمریکا) موافقت کرده‌است. بانک‌های آلمانی همچنین با تأمین مالی نیروگاه‌های برق در ایران نیز موافقت کرده‌اند.

با این وجود، بر اساس گزارش خبرگزاری «بلومبرگ»، بانک کا اف وی ایپکس در یک بیانیه ایمیلی نوشت که «نه می‌توانیم هیچ وام، خط اعتباری یا مبادلات مالی مشابه درون ایران را تأیید کنیم و نه ــ به دلیل رازداری بانکی ــ در موقعیتی هستیم که راجع به تجارت یا مبادلات بالقوه و تحت مذاکره نظری ابراز کنیم.»

بزرگترین خط اعتباری برای ایران پس از رفع تحریم‌ها

ایران در ۱۰ ماه گذشته و پس از تخفیف تحریم‌ها و برداشته‌شدن بخشی از آنها در پی توافقنامه اتمی با کشورهای ۱+۵ به‌شدت در جستجوی منابع سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های زیرساختی خود بوده‌است. اغلب بانک‌های بزرگ اروپایی با هراس از تحریم‌های باقی‌مانده آمریکا فاصله خود را با تهران حفظ کرده‌اند تا وادار به پرداخت جریمه‌های هنگفت نشوند.

پیش از این امید یراقی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان از افزایش مبادلات تجاری دو کشور پس از لغو تحریم‌ها خبر داده‌ اما گفته‌بود که ایران هنوز نتوانسته است با بانک‌های آلمانی مراوده داشته باشد.

مایکل توکوس، رئیس اتاق بازرگانی آلمان‌ـ‌ایران در گفت‌و‌گویی در لندن ابراز داشت که اصل کمک مالی پذیرفته شده و در حال نهایی‌شدن است. او گفت که خط اعتباری بانک کا اف وی ایپکس بزرگترین خط اعتباری‌ای است که ایران پس از برداشته‌شدن بخشی از تحریم‌ها در ژانویه به آن دست یافته است.

شرکت زیمنس آ گ نیز توافقنامه‌های متعددی را با ایران امضا کرده تا به توسعه راه آهن ایران از جمله خط آهن مشهد ـ تهران کمک کند.

آلمان پس از چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی و ترکیه پنجمین صادرکننده بزرگ کالا به ایران به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.