ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک فعال حقوق کودک و روایت چند ساعت بازداشت: امنیت جانی ندارم

سعید حسین‌زاده موحد، خبر از تهدید شدن و شکنجه‌ خود داده است. او چند ساعت مورد ضرب و شتم عوامل اطلاعات ثارالله سپاه قرار گرفته و با جراحت از زندان اوین ترخیص شده.

سعید حسین‌زاده موحد، فعال حقوق کودک که در فاصله اردیبهشت تا تیر ماه امسال با وجود بیماری و مرخصی درمانی، دوباره به زندان اوین فراخوانده شده بود، دوره‌ای از اعتصاب غذا را پشت سر گذاشته بود و در نهایت بار دیگر آزاد شده بود، خبر از تهدید، ضرب و شتم و شکنجه خود داده است.

سعید حسین‌زاده موحد

او برای چندین ساعت مورد ضرب و شتم عوامل اطلاعات ثارالله سپاه قرار گرفته و با آسیب‌دیدگی‌های زیاد از زندان اوین ترخیص شده است.

حسین‌زاده در صفحه فیس‌بوک خود از قصدش برای رفتن به پزشکی قانونی و بیمارستان خبر داده اما نوشته است این احتمال وجود دارد که دوباره سراغش بروند و در حال حاضر امنیت جانی ندارد.

او در شرح آن‌چه بر او گذشته، نوشته است: «صبح زود فردی زنگ در را زد و گفت ابلاغیه‌ای دارد. در را که باز کردم شخص دیگری که از دستگیری دو سال پیش چهره‌اش را به یاد داشتم و می‌دانستم مأمور اطلاعات سپاه است، مچ دستم را گرفت و گفت: حکم را ببین. فرد دیگر برگه‌ای نشان داد که نوشته بود متهم ... به زندان اوین منتقل گردد. طبق دستور معاونت اطلاعات قرارگاه ثارالله سپاه ... و در پایان مهر و امضای آقای حاجیلو، دادیار جرائم سیاسی امنیتی.»

بنا بر آن‌چه حسین‌زاده موحد روایت کرده است، نفر سومی هم کنار خودرو ایستاده بوده.

مأمور شروع به کشیدن دست او می‌کند اما این فعال حقوق بشر می‌گوید که حکم من باید متوقف شده باشد و دلیلی ندارد با شما بیایم: «مقاومت کردم و او را به عقب هول دادم و گفتم که نمی‌خواهم درگیر شوم. اسلحه‌های کمری خود را بیرون آورده و گفتند که ما فقط مأمور اجرای دستور هستیم، هر حرفی دارید در دادسرای مقدس می‌زنید. اگر مقاومت کنید مجبور می‌شویم شلیک کنیم.»

او در ادامه نوشته است: «چون شوکه شده بودم و نمی‌دانستم چه شده است و هدف‌شان چیست قبول کردم که سوار ماشین شوم. در ماشین دستبند و چشم‌بند زدند و پس از آن ضرب و شتم و تهدید شروع شد و به سمت اوین حرکت کردند. ابتدا در مسیر و پس از آن در محوطه زندان اوین در مجموع حدود سه ساعت مورد ضرب و شتم و تهدید واقع شدم ... کتف چپ، کمر و گردنم آسیب دیده و همین‌طور حین ضرب و شتم و هول دادن‌ها و ... مچ پای چپم پیچید که احتمال دارد در رفته باشد. علاوه بر این به‌خاطر اینکه من را با لباس نازک خانه برده بودند، در اثر ساعت‌هایی که در سرمای زندان اوین بودم، دچار تب و لرز شدم و بدنم خشک شده است.»

به نظر می‌رسد مقاومت سعید حسین‌زاده در برابر مأموران، باعث خشم و عصبانیت آن‌ها شده است: «همراه با فحاشی و اهانت‌های زننده و ناموسی فریاد می‌زدند که نباید در مقابل آن‌ها مقاومت می‌کردیم و می‌گفتند هم خودم و هم خانواده‌ام را سر به نیست خواهند کرد. می‌گفتند بلایی سرم می‌آورند که دیگر جرأت نکنم از بازجویی‌ها و زندان حرفی بزنم یا شکایتی کنم.»

این فعال حقوق بشر اما پیش‌تر به رادیو زمانه گفته بود که ترسش از زندان و شکنجه ریخته:

سعید حسین‌زاده موحد پس از ساعت‌های طولانی پذیرش شده و به اجرای احکام دادسرای مقدس برده شده است و حتی در داخل محوطه دادسرای مقدس و در مقابل دوربین‌ها هم مورد ضرب و شتم قرار گرفته و فحش و حرف‌های تهدید‌آمیز شنیده است.

همچنین یک بار هم با وسیله‌ای که او احتمال می‌دهد شوکر بوده باشد، به پهلوی چپش زده‌اند که باعث شوک و بی‌حسی بدنش شده است.

بر اساس این روایت یکی از مسئولان اجرای احکام با تعجب به مأموران گفته است که که مگر حکم این متهم متوقف نشده؟ مسئول دیگری هم در پذیرش به مأمورها گفته است که چرا بدون هماهنگی آمده‌اند: «این مأموران در جواب همه مسئولان زندان می‌گفتند که الان هماهنگ می‌کنیم و از بالا تماس می‌گیرند و به شما می‌گویند که باید چه کار کنید.»

سعید حسین‌زاده موحد، فعال حقوق کودک:

تا جایی که متوجه شدم و طبق چیزهایی که شنیدم در مراحل مختلف افرادی به اسامی کاشانی، رئوف و آسف تماس‌هایی با مسئولان و افسران زندان گرفتند و پس از آن در شعبه اعزام زندان قرنطینه شدم تا پس از هماهنگی به قرنطینه اصلی منتقل شوم. مأموران سپاه گفتند که برای ادامه حبس در اینجا خواهم ماند و این بار جان سالم به در نمی‌برم. سپس محل را ترک کردند. چند ساعت بعد، حوالی ظهر بود که فکر می‌کنم به اجرای احکام داخلی زندان که با فاصله‌ای در کنار دادسرای مقدس قرار دارد منتقل شدم. در آنجا مسئولان این قسمت گفتند که طبق حکم عدم تحمل کیفری و نیز دستورات قضایی حکم من متوقف شده است و با تعجب گفتند که نمی‌دانند چرا جلب شده‌ام و چگونه و به چه علت دادسرای مقدس و شعبه یک اجرای احکام من را به قرنطینه منتقل کرده و خواستند توضیح بدهم که آیا خودم دلیلش را می‌دانم یا نه؟

مقام‌های مسئول در زندان اوین در پاسخ به توضیح حسین‌زاده موحد درباره آن‌چه بر او رفته است، در نهایت گفته‌اند که پس از استعلام می‌تواند از زندان خارج شود: «سپس با آقای حاجیلو، دادیار ناظر زندان اوین تماس گرفتند و آن‌طور که من متوجه شدم آقای حاجیلو به مسئول اجرای احکام گفت که حکم جلب از طرف او صادر نشده و دستور از جای دیگری بوده و به دادیاری ارتباطی نداشته است.»

به این ترتیب این فعال حقوق کودک از رندان اوین خارج شده است، بدون آن‌که مشخص شده باشد مرجع صدور حکم بازداشت او کیست و چرا بازداشت شده است.

سعید حسین‌زاده، مهر ماه سال ۹۳ در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. او پس از بازداشت به سلول‌های انفرادی بند دو- الف زندان اوین منتقل شد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، این فعال مدنی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری، در رأی بدوی به هفت سال زندان محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر هم که به ریاست قاضی زرگر در شعبه ۳۶ برگزار شد، این حکم را تأیید کرد. این در حالی‌ست که مجموع اشد مجازات برای این دو اتهام، چهار سال حبس است.

حسین‌زاده در اسفند ماه سال گذشته در اعتراض به وضعیت پرونده و شرایط نگهداری‌اش در زندان، با انتشار نامه‌ای اعلام اعتصاب غذا کرد. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای ضمن اشاره به اعتصاب غذای سعید حسین‌زاده درباره وخامت حال او ابراز نگرانی کرده بود.

او همراه با سراج‌الدین میردامادی، روز دوشنبه ۲۴ اسفند از زندان اوین آزاد شد، اما نهم اردیبهشت امسال بار دیگر به زندان فراخوانده شد.

حسین‌زاده موحد دوشنبه ۲۱‌ تیر ۹۵ و به دنبال مراجعه به دادیار زندان اوین بازداشت شد و بلافاصله پس از بازداشت اعتصاب غذا کرد: اعلام اعتصاب غذای سعید حسین‌زاده در پی دستگیری مجدد و انتقال به اوین

به دنبال این اعتصاب غذا حال این فعال مدنی رو به وخامت گذاشت و در نهایت اجرای حکمش متوقف شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.