ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صادقی: حکم بازداشتم منتفی شد؛ مخالفان: حکم پا برجاست

در حالی که محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب می‌گوید موضوع بازداشت‌اش تا بررسی‌های قانونی منتفی شده است. سایت‌های وابسته به قوه قضائیه و سپاه می‌گویند هنوز این حکم منتفی نیست.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است حکم جلب‌اش با «پیگیری مسئولان» منتفی شد. رسانه‌های وابسته به قوه قضائیه و سپاه پاسداران می‌گویند هنوز این حکم منتفی نیست.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ایران

محمود صادقی در صفحه توئیتر خود ضمن اعلام خبر منتفی شدن خبر بازداشت‌اش نوشت که قرار است موضوع مطابق قانون با اعلام به مجلس طبق نظر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان دنبال شود.

محمود صادقی پیش از این خواهان انتشار گزارش حساب‌های ۶۳ گانه صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه شده بود. او در نطقی در مجلس بر موضوع دخل و تصرف وثیقه‌های زندانیان توسط صادق لاریجانی انگشت گذاشته بود و به علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد گفته بود که باید بنا به اصل ۵۳ قانون اساسی لیست کلیه دریافت‌های دولت در حساب خزانه‌داری بررسی شوند.

دادستانی تهران مجوز بازداشت محمود صادقی را به اتهام «نشر اکاذیب» صادر کرد و مأموران یکشنبه شب ۷ آذر به خانه او رفتند تا بازداشتش کنند اما مردم و گروهی از نمایندگان در برابر منزل صادقی تجمع کردند و سرانجام مأموران پس از ساعاتی محل را ترک کردند.

صادقی در حالی از خبر منتفی شدن بازداشت خود را اعلام کرده که سایت‌های نزدیک به قوه قضائیه (میزان) و سپاه و نیروهای نظامی (تسنیم و فارس) به‌نقل از «یک منبع آگاه» که نام او ذکر نشده، نوشته‌اند ادعای محمود صادقی صحت ندارد و جلب او به قوت خود باقی است.

این سایت‌ها نوشته‌‌اند در پرونده قضایی تشکیل شده علیه صادقی در دادستانی تهران تاکنون هشت شکایت خصوصی وجود دارد که همه این شکایت‌ها به قبل از آغاز دوران نمایندگی او برمی‌گردد. همچنین سه اعلام جرم عمومی نیز علیه او وجود دارد.

سایت میزان به‌نقل از «كارشناسان حقوقی» نوشته است «مرجع تشخيص جرم قوه قضائيه است نه مجلس».

در همین حال، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید روز دوشنبه ۸ آذر در پیامی همه را به آرامش دعوت کرد و نوشت «با توجه به شرایط کشور و ضرورت پرهیز از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و هزینه‌ساز برای نظام»، موضوع پیش آمده برای محمود صادقی «در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس تشخیص هیأت مزبور اقدامات بعدی انجام پذیرد.»

محمدجواد فتحی، نماینده تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید نیز روز دوشنبه از تماس یکی از اعضای هیأت رئیسه، پیگیری علی لاریجانی، رئیس مجلس و توقف روند بازداشت محمود صادقی خبر داد.

فتحی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، با اشاره به تلاش ماموران برای جلب محمود صادقی گفت: «احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رییسه مجلس نیز تماس گرفتند و از پیگیری رئیس مجلس برای حل کردن این مسئله خبر داده و گفتند که آقای لاریجانی موضوع را پیگیری کرده و در نتیجه مأموران از ادامه تلاش برای جلب دکترصادقی فعلا منصرف شدند.»

محمدجواد فتحی تأکید کرد که «روند جلب یک نماینده مجلس، فاقد مبنای حقوقی است» و «مقامی که چنین تصمیمی را گرفته، مرتکب تخلف انتظامی شده است».

او گفت: «اگر تعقیب صادقی راجع به نطق او در مورد ضرورت شفاف‌سازی حساب‌های قوه قضائیه باشد، این‌گونه اقدامات دادسرای عمومی و انقلاب تهران، مشروعیت پارلمان و فلسفه وجودی آن را دچار چالش می‌کند و کارآمدی مجلس در اجرای وظیفه تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را به مخاطره می‌اندازد.»

در همین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) از انتشار پیام صوتی محمود صادقی در روز دوشنبه خبر داد. صادقی در این پیام ضمن انتقاد از اقدام انجام شده درباره دستگیری‌اش، از «دوستداران نظام جمهوری اسلامی» خواسته است تا با عمل به قانون به «فرصت‌طلبان و دشمنان» نظام اجازه سوء استفاده ندهند.

او از پیگیری‌های محمدرضا عارف و هیأت رئیسه مجلس در این زمینه سپاسگزاری کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نیکی

    کشور بی قانون. این آخوندهای مفتخور یعنی قرار بوده کشور پیشرفته بسازند. ببین به کجا رسید!