ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطهری: قوه قضائیه خود را به هیچ کس پاسخگو نمی‌داند

نایب رئیس مجلس در نامه‌ای انتقادی به دادستان تهران درباره احضار نماینده اصلاح‌طلب می‌گوید نظارت بر رفتار نمایندگان از وظایف مجلس است و قوه قضائیه نباید در آن دخالت کند.

علی مطهری نامه‌ای به دادستان تهران نوشته و در آن از احضار محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب انتقاد کرده است. او گفته است با نگاه دادستانی «هر روز تعدادی از نمایندگان باید در راه مجلس و دادستانی باشند.»

علی مطهری: اگر نگاه دادستانی را ملاک قرار دهیم هر روز تعدادی از نمایندگان باید در راه مجلس و دادستانی باشند

نایب‌رئیس مجلس ایران در نامه خود مسئله اصلی در احضار محمود صادقی را سخنان او درباره حساب‌های بانکی قوه قضائیه دانسته و با اشاره به طرح هشت شکایت خصوصی از صادقی توسط دادستانی، پرسیده است که اگر آن شکایت‌ها جدی بود چرا قبلاً رسیدگی نشده و بلافاصله بعد از سخنان او درباره قوه قضائیه به جریان افتاده است.

محمود صادقی در سخنانی در مجلس بر موضوع دخل و تصرف وثیقه‌های زندانیان توسط صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه انگشت گذاشته بود و به علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد گفته بود که باید بنا به اصل ۵۳ قانون اساسی لیست کلیه دریافت‌های دولت در حساب خزانه‌داری بررسی شوند.

صادقی همچنین توجه زیادی به افشاگری‌های یاشار سلطانی، سردبیر وب‌سایت معماری‌نیوز درباره واگذاری‌های ارزان قیمت املاک و زمین‌های شهرداری تهران به اعضای شورای شهر و نزدیکانشان کرده بود.

در پی این مسائل بود که محمود صادقی ابتدا به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد و سپس مأموران امنیتی برای دستگیری او یکشنبه شب ۷ آذرماه به منزلش رفتند اما با حضور گروهی از مردم و نمایندگان مجلس در برابر خانه صادقی از بازداشت او صرف‌نظر کردند.

در حالی که صادقی از منتفی شدن دستگیری خود سخن می‌گفت مسئولان دادستانی اعلام کردند که بازداشت او منتفی نیست چرا که هشت شاکی خصوصی دارد. دادستان تهران نیز شامگاه دوشنبه هشتم آذر از محمود صادقی خواست که خود را به مراجع قضائی معرفی کند.

مطهری در نامه خود گفته است اگر نماینده‌ای از قوه قضائیه انتقادی می‌کند وزیر دادگستری باید رفع اتهام کند و پاسخ دهد که «این حساب‌ها شخصی نیست و نحوه هزینه کرد آن نیز این‌گونه بوده است» نه آن‌که آن انتقاد را جرم بداند.

او آورده است: «اگر نگاه شما را ملاک قرار دهیم هر روز تعدادی از نمایندگان باید در راه مجلس و دادستانی باشند چون هر روز از رئیس‌جمهور و وزرا انتقاد یا سئوال می‌کنند و در برخی موارد بعداً معلوم می‌شود که آن طور نبوده است.»

به‌گفته مطهری «مشکل اصلی قوه قضائیه این است که خود را به هیچ‌کس پاسخگو نمی‌داند و اساساً شأن خود را اجل از پاسخگویی می‌داند.»

نایب رئیس مجلس همچنین به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اشاره کرده و گفته است هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد و «هر گونه احضار یک نماینده توسط دادستانی باید با اجازه این هیئت باشد، به این معنی که اگر این هیئت اتهام او را خارج از حیطه وظایف نمایندگی تشخیص داد دادستانی مجاز به احضار اوست.»

این در حالی است که سایت‌های نزدیک به قوه قضائیه و نهادهای امنیتی در دو روز گذشته دادستانی و قوه قضائیه را مسئول رسیدگی به پرونده صادقی دانسته بودند.

مطهری می‌گوید با روشی که دادستانی در پیش گرفته است «مجلس به صورت یک موجود بی‌خاصیت و همیشه نگران از احضار و بازداشت در خواهد آمد.»

او از دادستانی خواسته است که در این روش تجدیدنظر کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • واسلام

    در برابر خدا هم پاسخگو نمیدونه اگه میدونست همون کافی بود خدا ریشه شونو بکنه از خامنه ای گرفته تا سپاه و قضاییه

  • گورجه

    پادشاهي ولایت فقیه خود را در برابر هیچ کسی پاسخگو نمیداند الا خداوند . خداوند هم که حرف نمیزنه. اینم نتیجش. مردم خود در سال 57 این فاسدان بدتر از شاه را محکم کردند اینم نتیجش