ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رییس سیا: پاره کردن برجام حماقت محض است

جان برنان، رییس سیا در یک مصاحبه‌ گفته که ترامپ باید درباره برخورد با تروریسم، رابطه با روسیه و توافق‌ هسته‌ای با ایران با هشیاری بیشتری عمل کند.

جان برنان رییس سیا در دوران ریاست جمهوری اوباما

 جان برنان که بعد از چهار سال ریاست سیا، این مقام را در ماه ژانویه ترک خواهد کرد، حوزه‌هایی را که رییس جمهوی جدید آمریکا باید درباره آنها هشیار باشد، در مصاحبه‌ای مطرح کرده است. برخورد با تروریسم، رابطه با روسیه، توافق‌نامه هسته‌ای با ایران از جمله این حوزه‌هاست.

او به تیم ترامپ هشدار داده که درباره عواقب زیرپا گذاشتن توافق هسته‌ای هشیار باشند. به گفته رییس سیا برای یک رییس جمهوری ناپسند است که توافقی را زیر پا بگذارد که نفر پیش از او آن را امضا کرده است.

ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود توافق با ایران را یک «توافق بد» خوانده بود و گفته بود که این توافق را کنار خواهد گذاشت و از نو با ایران مذاکره خواهد کرد. علی خامنه‌ای در واکنش گفته بود که جمهوری اسلامی در نقض برجام پیشقدم نخواهد بود اما اگر تهدید نامزدهای ریاست جمهوری امریکا مبنی بر پاره کردن برجام عملی شود، جمهوری اسلامی آن را آتش خواهد زد.

به گفته برنان چنین برخوردهایی خطر قدرت گرفتن تندروها را در ایران بیشتر خواهد کرد و ممکن است کشورهای دیگر منطقه را تشویق به کسب سلاح‌های هسته‌ای کند.

برنان گفته: «پاره کردن توافق هسته‌ای با ایران حماقت محض است.»

هشدار درباره رابطه با سوریه و نقش ایران

ترامپ گفته که می‌خواهد با روسیه روابط و همکاری‌های نزدیک‌تری داشته باشد اما رییس سیا می‌گوید که او باید نسبت به وعده‌های مسکو محتاط باشد.

ویرانه‌های شهر جنگ‌زده حلب

جان برنان، ضمن سرزنش مسکو به دلیل دخالت‌هایش در سوریه، به ترامپ توصیه کرده که نسبت به وعده‌های روسیه محتاط باشد.

 برنان درباره سوریه گفته که هم دولت این کشور و هم روسیه مسوول کشتار «خشم‌انگیز» شهروندان هستند. اوباما سیاست حمایت از مخالفان میانه‌روی دولت سوریه را در پیش گرفت و رییس سیا معتقد است که آمریکا باید این سیاست را ادامه دهد تا مخالفان دولت سوریه بتوانند در مقابل «یورش» نیروهای سوریه، ایران، حزب الله و روسیه بایستند.

 به گفته جان برنان، روسیه می‌خواهد کنترل را در سوریه به دست داشته باشد اما درباره اینکه بتوان با این کشور معامله کرد تردید وجود دارد. او می گوید که روس‌ها در مذاکرات‌شان شیوه‌ای ریاکارانه در پیش گرفته‌اند و به دنبال این هستند که روند حوادث را در حلب به نحوی پیش ببرند که این شهر دچار «اختناق» شود.

او گفته: «روس‌ها تا زمانی که بیشترین پیروزی را در میدان جنگ به دست نیاورند دست نخواهند کشید.»

رییس سیا گفته که مسکو تلاش کرده از طریق هک کردن و افشای اطلاعات در انتخابات آمریکا دخالت کند. به گفته برنان، آمریکا به مقام‌های اطلاعاتی روسیه هشدار داده که ممکن است با واکنش متقابل روبه رو شوند: البته آمریکا سطح خود را با انجام حملات مشابه پایین نخوهد آورد اما از روش‌های دیگری برای نشان دادن اینکه این عمل روس‌ها غیرقابل قبول است استفاده خواهد کرد.

خطر تروریسم

به گفته رئیس سیا، خطر ترویسم همچنان یکی از نگرانی‌های عمده نهادهای امنیتی است. به گفته او طراحان حملات تروریستی همچنان در بدنه گروه دولت اسلامی بسیار فعال هستند و می‌خواهند نشان دهند که با وجود شکست در میدان جنگ، هنوز می‌توانند در کشورهای غربی عملیات تروریستی انجام دهند.

رییس سیا همچنین گفته که تیم ترامپ باید درباره کلماتی که به کار می‌برد هشیار باشد. برخی از اعضای تیم ترامپ مانند مایکل فلین سخن از «جنگ جهانی» با «شبه‌نظامیان اسلامگرا» به میان آورده‌اند. برنان می‌گوید که تیم جدید باید درباره کلمات «اصول و ضوابطی» داشته باشد چون در غیر این صورت تروریست‌ها و گروه‌های تندرو از کلام آنها برای نشان دادن آمریکا به عنوان یک دولت ضد اسلام استفاده خواهند کرد؛ «حال آنکه چنین نیست.»

از مایک پومپئو به عنوان رییس جدید سی‌آی‌ای نام برده می‌شود. برنان گفته که هنوز با گروه کاری دونالد ترامپ در مورد برنامه‌های سیا و آینده این برنامه‌ها گفت‌وگویی نداشته آما آمادگی چنین ملاقاتی را دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صفورا

    شخصی به نام «گن مایکل فلین» وجود ندارد. ظاهرا موقع ترجمه دقت نشده که "گن" مخفف جنرال است. درست: ژنراال بازنشسته مایکل فلین ----------------------------------------------------------------------------------------------- با تشکر اصلاح شد زمانه

  • IRAN

    یک گوسفند هم میغهمه که در ایران چیزی بنام تندرو (اصولگرا) و غیر تندرو (اصلاح طلب) نداریم. همه سرشون توی یک آخوره. همه با رهبر مفسدین جهان مشغول دزدی و فساد ونفاق و شیادی وجنایتند. این شیادی بود که این قرارداد را با ترس از تندروها سریعا تصویب کنند. دقیقا بروش مداح های فاسد بیسواد در روز آخر امضای قرارداد، مراسم روضه خونی راه انداختند، حجت الاسلام کری در مورد جنگ وییتنام و کشته ها و مجروحین صحرای کربلا صحبت کرده و همه اشک ریختند. یک پیرزنی که سالها مددکار اجتماعی بوده و یکدفعه از طرف اوباما شد عضو تیم مذاکره، بدنبال روضه و اشکهای کری شروع به گریه میکنه.و به همه میگه امضا کنید. یعنی یک مراسم سینه زنی کامل! ولی وقیه *** هم داشت میخندید به ریش همه.

  • IRAN

    جای تعجب نیست از اشخاصی که توسط اوباما بعنوان رییس سازمانهای امنیتی امریکا انتخاب شدند که عنوان کنه "پاره کردن توافق اتمی به تقویت تندروها در ایران می‌انجامد "! کسی که هنوز نفهمیده که این توافق بدستور خامنه ای وتوسط سپاه (تندروها) انجام شد تا هم پولهای هنگفت و بگیرند و به تروریستهای حوثی و لبنان و عراق و داعش و اسد و کره شمالی بدند و هم بمب اتمیشونو با کمک کره شمالی بسازند. تخته کنید این سازمانهای امنیتی را تا افتضاحش جهانی نشده!

  • faryad

    در حقیقت تغییراتی که در پی توافق هسته ای صورت پذیرفت، برای قشر متوسط مردم ایران هیچ چیزی به دنبال نداشت. شاهد این موضوع نیز افزایش نرخ بیکاری کشور در سال 2016 است. سرمایه گذاران خارجی نیز به خاطر فساد موجود در بازار ایران، عدم شفافیت و سیستم حمل و نقل ضعیف، از ورود به ایران بازداشته شده اند. همچنین این حقیقت که اقتصاد ایران در چنگ نهادهایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که تحت تحریم قرار دارند، تجارت با موسسات و سازمان های مختلف در این کشور را مخاطره آمیز می سازد. تا کنون تنها جریانی که توانسته است از ثروت های بادآورده پس از توافق هسته ای و لغو تحریم ها بهره برداری گسترده ای نماید، نخبگان حاکم و سپاه پاسداران بوده اند که در حال تامین اهداف داخلی، منطقه ای و جهانی خود از این طریق هستند؛ اهدافی که به بازسازی اقتصاد ورشکسته کشور ربطی ندارد. سپاه پاسداران با استفاده از درآمدهای بلوکه شده ای که به سوی ایران بازگشته است به توسعه برنامه موشک های بالستیک، تقویت نیروی نظامی و دستگاه امنیتی و تامین مالی شبه نظامیان وابسته به آنها در سراسر خاورمیانه می پردازد. از این رو امید به اجرای قانون و رعایت حقوق بشر و رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران توهمی بیش نیست !!

  • naseem

    این حرفها که آقای جان برنان در مورد تندروها در ایران میزند بسیار ناشیانه است. تندروها در ایران همه کاره هستند و ما در ایران غیر تندرو نداریم. رهبر جمهوری اسلامی رئیس تندروهاست و کشور در دستان علی خامنه ای است. اکنون معلوم نیست که آقای جان برنان چه میگوید و منظور از این که تندرویان تقویت میشوند چیست. آیا منظور این است تندرویان قرص ویتامین میخورند که تقویت میشوند یا منظور این است که مردم از تندرویانی که سالیان سال آنها را کشته و در زندان شکنجه کرده طرفداری میکنند؟ آقای جان برنان در ایران مردم ایران از جمهوری اسلامی متنفرند و جناب عالی مثل اینکه در یک کره دیگر به غیر از کره زمین زندگی میکنید و هیچ اطلاعاتی در مورد ایران ندارید. من شرط میبندم که جناب عالی حتی نام رهبر و رئیس جمهور و رئیس مجلس و رئیس قوه قضایه در ایران را هم نمیدانید، چه برسد به اینکه سیاست آنها را هم بفهمید!