ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زمان برگزاری همه‌پرسی درباره اصلاح قانون اساسی ترکیه اعلام شد

با تغییر قانون اساسی ترکیه رئیس جمهوری قدرت بیشتری می‌گیرد. اکنون دولت ترکیه وعده داده است که همه‌پرسی در این‌باره اوایل تابستان سال آینده برگزار خواهد شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ایجاد اصلاحات در قانون اساسی را یکی از اهداف خود قرار داده بود تا مقام ریاست جمهوری در این کشور قدرت بیشتری داشته باشد. سرانجام دولت ترکیه اعلام کرد که همه‌پرسی درباره اصلاح قانون اساسی در اوایل تابستان سال آینده برگزار خواهد شد.

کیش شخصیت و اقتدارگرایی در ترکیه

به‌گزارش رویترز، اردوغان پنج‌شنبه یکم دسامبر / ۱۱ آذر در آنکارا گفت پارلمان باید هفته آینده درباره قانونی تصمیم‌گیری کند که روند اصلاح قانون اساسی را به جریان خواهد انداخت. در نهایت مردم ترکیه درباره آن تصمیم خواهند گرفت.

بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز تاریخی را برای برگزاری همه‌پرسی احتمالی عنوان کرد. او در نشست رسانه‌ای مشترک با دولت باغچه‌لی، رهبر حزب حرکت ملی ترکیه گفت این همه‌پرسی ممکن است اوایل تابستان ۲۰۱۷ برگزار شود.

در پارلمان ترکیه حزب حاکم «عدالت و توسعه» برای اصلاح قانون اساسی و تفویض قدرت بیشتر به رئیس جمهوری بر آرای حزب حرکت ملی تکیه دارد.

ییلدیریم گفت کار روی متن لایحه پایان یافته و اپوزیسیون ناسیونالیست با بسیاری از موارد آن موافق است.

قانون اساسی ترکیه تاکنون برای رئیس جمهوری نقشی نمادین قائل بوده است. استدلال طرفداران اردوغان برای اصلاح قانون اساسی این است که ترکیه به یک رئیس جمهوری قدرتمند نیاز دارد تا مانع از ائتلاف‌های شکننده شود، ائتلاف‌هایی که به‌گفته آن‌ها در گذشته سدی در راه توسعه کشور سد بوده‌اند.

اپوزیسیون با این اصلاحات مخالف است و می‌گوید چنین تغییراتی راه را بر استبدادی شدن نظام باز و حقوق دمکراتیک و آزادی‌ها را محدود خواهد کرد.

فعالان مدنی در چند ماه گذشته، پس از کودتای نافرجام ماه ژوئیه و سرکوب و فشارهای شدید بر مخالفان از سوی دولت، شاهد این روند بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Omid

    نظری ندارم