ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالف سرسخت توافق هسته‌ای، وزیر دفاع آمریکا می‌شود

جیمز ماتیس یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته و از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران است. لقب‌اش در ارتش: «جنگجوی راهب». او بر آن است که ایران ثبات خاورمیانه را به هم زده.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آینده آمریکا، جیمز ماتیس، ژنرال بازنشسته ۶۶ ساله را به‌عنوان وزیر دفاع منصوب کرد. او در شهر سینسیناتی ایالت اوهایو در برابر طرفداران خود ماتیس را «بهترین ما» خطاب کرد. پیش از آن چندین رسانه آمریکا درباره ماتیس گزارش‌هایی منتشر کرده بودند. او از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران است.

جیمز ماتیس در کنار دونالد ترامپ

جیمز ماتیس بیش از ۴۰ سال در ارتش خدمت کرد و کمتر از چهار سال پیش بازنشسته شد. کنگره آمریکا باید با انتصاب او موافقت کند.

ماتیس از هفته‌ها پیش به‌عنوان فرد مورد نظر ترامپ برای مقام وزیر دفاع معرفی شده بود. برای این سمت با دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان سیا نیز مذاکره شده بود.

«سگ هار» و «جنگجوی راهب»

از ماتیس به‌عنوان متفکر استراتژیک یاد می‌کنند. او در ارتش نام مستعار «سگ هار» را داشت. نام مستعار دوم او «جنگجوی راهب» بود. این القاب تعهد کامل او به خدمت در ارتش را می‌رساندند.

این تفنگدار سابق دریایی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده بود و تجارب جنگی بسیاری دارد: او فرمانده گردان در جنگ اول خلیج فارس بود، در افغانستان فرماندهی یگان رزمی ۵۸ را برعهده داشت و در پی حمله به عراق از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ فرمانده لشکر یکم پیاده‌نظام دریایی بود.

جیمز ماتیس بیش از ۴۰ سال در ارتش خدمت کرد و کمتر از چهار سال پیش بازنشسته شد.

پس از چند پست مدیریتی، به عنوان فرماندهی نیروهای مشترک ایالات متحده و فرماندهی انتقالی متفقین ناتو، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۰ ماتیس را به‌عنوان فرمانده عالی مرکز فرماندهی مرکزی ایالات متحده منصوب کرد. این مرکز فرماندهی مسئول عملیات نظامی در سراسر خاورمیانه است. در این مقام ماتیس خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق را هماهنگ کرد.

منتقد اوباما و توافق هسته‌ای

جیمز ماتیس تا سال ۲۰۱۳ در این سمت باقی ماند و بعد از زمانی که بازنشسته شد بارها از برنامه‌های اوباما انتقاد کرد. او از جمله خواهان برخورد قاطع با گروه «دولت اسلامی» (داعش) بود و از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد می‌کرد و ایران را اصلی‌ترین عامل بی‌ثباتی خاورمیانه می‌دانست.

دونالد ترامپ هفته گذشته نیکی هِیلی را به‌عنوان سفیر جدید ایالات متحده در سازمان ملل و بتسی دی‌واس میلیاردر را به‌عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد. این دو نفر نیز باید از کنگره آمریکا رأی اعتماد بگیرند. نیکی هِیلی نخستین عضو کابینه ترامپ است که والدین مهاجر دارد و از پنجاب هندوستان به آمریکا آمده‌اند.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا هفته گذشته همچنین ویلبر راس، میلیاردر آمریکایی را که یکی از طرفداران تجدید نظر در معاهدات و توافق‌های بازرگانی آمریکا با دیگر کشورها به‌شمار می‌آید به سمت وزارت بازرگانی دولت آینده خود انتخاب کرد.

در روز ۱۸ نوامبر / ۲۸ آبان نیز اعلام شد که ترامپ می‌خواهد مایکل فلین، ژنرال بازنشسته را مشاور امنیتی خود، مایک پومپئو، را رئیس سازمان سیا و جف سشنز را دادستان کل کشور کند. این سه نفر از چهره‌های دست راستی آمریکا محسوب می‌شوند.

دونالد ترامپ استیون بَنن را نیز به‌عنوان مشاور اصلی خود معرفی کرد. بنن ۶۲ ساله مدیر «برایبارت نیوز» وبسایت خبری و نظری آمریکایی است که در سال ۲۰۰۷ بنیان گذاشته شده و مبلغ افکار دست راستی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دکتر عبدالعزیز ساقی رامهــرمزی

    در شهر ما رامهــرمز ( هوخ نور مقدس ) زبانزدی هست که می گوید : اَی نمیرُم نپیرُم . برگردان :اگر زنده باشم پیر نیستم .( همانند زبانزد پارسی ببینیم و تعریف کنیم )گذشت سالها نشان داده : ایشان هم به فرموده ی آن مرحوم مغفور غلطی نمی تواند بکُند!