ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۲۰ نهاد حقوق بشری: مجمع عمومی سازمان ملل جنگ سوریه را پایان دهد

کوشندگان حقوق بشر از سراسر جهان از سازمان ملل خواسته‌اند، با ندیده گرفتن خواست قدرت‌های بزرگ در شورای امنیت، کشتار سوریه را متوقف و زمینه‌ای برای دادخواهی به وجود آورد.

شش سال از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد و همچنان چشم‌اندازی از صلح وجود ندارد. اکنون ۲۲۰ نهاد حقوق‌بشری در جهان در نامه‌ای از مجمع عمومی سازمان ملل خواسته‌اند که به شورای امنیت با اعضایی که حق وتو دارند توجه‌ای نکند و برای برقراری صلح در سوریه بکوشد.

نمایی از شهر جنگ‌زده حلب در سوریه

در شورای امنیت سازمان ملل کشورهای آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه حق وتو دارند.

پنجشنبه یکم دسامبر اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل به تقاضای بریتانیا و فرانسه برگزار شده بود. متیو ریکرافت، نماینده بریتانیا و فرانسوا دلا‌تر، نماینده فرانسه در شورای امنیت تقاضا کرده بودند که در حلب یک آتش‌بس ده روزه برقرار شود با این هدف که امدادرسانی به مجروحان و جنگ‌زدگان میسر گردد. با این تقاضا اما ویتالی چورکین، نماینده روسیه مخالفت کرد.

۲۲۰ نهاد حقوق‌بشری در نامه‌ای که به سازمان ملل نوشته‌اند و دیده‌بان حقوق بشر هم متن آن را منتشر کرده، به قطع‌نامه‌ای اشاره می‌کنند که در سال ۱۹۵۰ به تصویب سازمان ملل رسیده. بر اساس این قطع‌نامه، چنانچه شورای امنیت نتواند به وظیفه‌اش در جهت برقراری صلح و امنیت عمل کند، مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند بدون توجه به شورای امنیت، وارد عمل شود.

۲۲۰ نهاد حقوق بشری که نامه به سازمان ملل را امضاء کرده‌اند به طور مشخص از مجمع عمومی سازمان ملل خواسته‌اند که با صدور قطع‌نامه‌ای، خواهان پایان یافتن بمباران مناطق غیر نظامی شود و از اشخاصی که مسئولیت این بمباران‌ها با آن‌هاست، بخواهد که پاسخگو باشند.

نهادهای حقوق بشری استدلال آورده‌اند که چنین قطع‌نامه‌ای هرچند که به لحاظ قانونی لازم‌الاجرا نیست اما ممکن است مانند جنگ رواندا یا کوزوو به برگزاری دادگاهی برای رسیدگی به جنایات جنگی بینجامد و به این ترتیب زمینه‌های قانونی برای دادخواهی قربانیان را فراهم بیاورد.

لویی شاربونو، یکی از مسئولان دیده‌بان حقوق بشر به خبرگزاری فرانسه گفته است:

«برخی اعضای دائمی شورای امنیت مصمم‌اند مانع از هرگونه تصمیم مهمی شوند و در کار شورای امنیت اخلال به وجود بیاورند.»

دیده‌بان حقوق بشر بارها حکومت بشار اسد و روسیه را متهم کرده است که با بمباران مناطق غیر نظامی در سوریه مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر به تصاویر ماهواره‌ای استناد می‌کند و می‌گوید که در ۹۵۰ مورد مناطق غیر نظامی بمباران شده و فقط در ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال جاری ۴۴۰ غیر نظامی در این بمباران‌ها جانشان را از دست داده‌اند. در دست‌کم یک مورد هم یک بیمارستان هدف بمباران‌های هوایی قرار گرفته است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ح

    تو شرق حلب جببه النصره مورد حمایت قطر و آمریکا هست اما رسانه های نفهم با نفهم فرض کردن مخاطبین خود عقده روسیه ستیزی خود را همگام با ارباب خود آمریکا که مصالح نظامشون به روسیه ستیزی متکی هست اعلام می کنند شما غربی ها واقعن کثیف هستید آنقدر کثیف که کثافت بودن آیت الله ها اصلن دیده نمیشه داعش های کراواتی هستید