ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش به استعفای مدیرعامل راه‌آهن، حقوق‌های نجومی و تمدید تحریم‌ها در نماز جمعه تهران

محمد‌علی موحدی کرمانی استعفای مدیرعامل راه‌آهن را تقلید از بیگانگان خواند، از فراموش شدن ماجرای فیش‌های حقوقی انتقاد کرد و به تمدید تحریم‌های ایران از سوی آمریکا واکنش نشان داد.

امام جمعه تهران از استعفای مدیرعامل راه‌آهن تعجب کرده. محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه گفته که اگر مدیرعامل راه‌آهن مقصر بوده است باید محاکمه و عزل شود.

محمد‌علی موحدی کرمانی، روحانی اصولگرا

استعفا هنگام بروز حادثه امری معمول در بسیاری از کشورهای جهان است اما امام جمعه تهران آن را تقلید از بیگانگان خوانده و پرسیده است که اگر مدیرعامل راه‌آهن مقصر نیست، چرا «به تقلید از بیگانگان» در هنگام حادثه استعفا می‌دهد؟

موحدی کرمانی از روحانیان اصولگرا و نزدیک به علی خامنه‌ای‌، رهبر جمهوری اسلامی‌ست. او به استعفای محسن پور‌ سید‌‌ آقایی واکنش نشان داده است که ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان، از عموم مردم عذر خواسته بود: «تقصیر یا مشکلات به وجود آمده به عهده عوامل انسانی بوده که در این حادثه تصمیماتی اشتباه گرفته بودند. با این وجود مدیران باید مسئولیت خود را در قبال این اتفاقات بر عهده بگیرند و از این رو بنده برای عمل کردن به مسئولیت اجتماعی خود ضمن عذرخواهی از مردم شریف ایران به دلیل این حادثه تلخ رسماً از سمت خود استعفا کردم.»

خطیب نماز جمعه تهران اما تأکید کرده که قصور و بی‌تدبیری دست اندرکاران، خانواده‌هایی را در حادثه تصادف دو قطار عزادار کرده است: «مسافران و شاهدان این حادثه می‌گفتند که اتفاق در ساعت هفت و نیم صبح رخ داده است اما ساعت ده و نیم، یعنی پس از سه ساعت گذشت از زمان حادثه، هلی کوپترها و آمبولانس‌ها سر رسیدند در حالی که هیچ امکاناتی هم نداشتند و حتی مجهز به کپسول‌های آتش‌نشانی هم نبودند. مردم ساعت‌ها در سرمای استخوان‌سوز بیابان‌ها می‌لرزیدند و عده‌ای هم در آتش زنده زنده در حال سوختن بودند و هیچ کمکی هم در کار نبوده است.»

موحدی کرمانی همچنین از «همه» خواسته است تلاش خود را در کاهش مسائل و مشکلات داغداران این حادثه به کار ببرند. مسببین و مقصرین حادثه نیز محاکمه شوند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است که شنیده‌ برای پذیرایی از مسافران قطارها قراردادی با یک شرکت هلندی بسته شده است: «شنیده‌ام که برای پذیرایی از مسافران قطارها قراردادی به مبلغ ۱۲ میلیون یورو با یک شرکت هلندی بسته‌اند. حال پرسش این است که وقت آن نرسیده است که به جای شرکت خارجی از شرکت‌های داخلی استفاده کنیم؟»

فراموشی فیش‌های حقوقی

خطیب نماز جمعه تهران به موضوع فیش‌های حقوقی هم پرداخته و گفته است که به نظر می‌رسد مسأله حقوق‌های نجومی به طور کامل به دست فراموشی سپرده شده است در حالی که قرار بود از این موضوع گزارش‌هایی تهیه شود و به اطلاع مردم برسد، اما هیچ پیگیری و اطلاع‌رسانی‌ای انجام نشده است: «گویا رهبری باید تذکر بدهند و مسئولان مدعی پیروی از رهبری نیز این تذکرات را به دست فراموشی بسپارند.»

علاوه بر موضوع حقوق‌های نجومی، فسادهای دیگری هم درباره افراد و مجموعه‌های نزدیک به اصولگرایان افضا شده است که به املاک نجومی و حساب‌های نجومی معروف شده‌اند اما موحدی کرمانی اشاره‌ای به آن‌ها نکرده است.

او اما تأکید کرده که نتیجه رسیدگی به حقوق‌های نجومی برای مردم روشن نشده است: «همچنان سوالات بسیاری در ذهن مردم باقی مانده است و حتی دیوان عدالت اداری و قوه قضاییه نیز تأکید کرده‌اند که تا‌کنون در خصوص ماجرای حقوق‌های نجومی گزارشی از دولت به آن‌ها ارائه نشده است.»

محمد‌علی موحدی کرمانی با انتقاد از کسانی که در توجیه حقوق‌های نجومی گفته بودند این موضوع و این دریافت‌ها قانونی بوده است، از آن‌ها خواسته تا حرمت قانون را حفظ کنند و مردم را به قانون بدبین نکنند، چرا که جمهوری اسلامی ایران یک کشور دینی است و قرآن بر آن حاکم است: «اگر این برداشت‌ها قانونی بوده است چرا وقتی آن‌هایی که چنین حقوق‌هایی گرفته‌اند مبالغ اضافی را پس می‌دهند، شما پس می‌گیرید؟ اگر قانونی‌ست نه آن‌ها حق دارند پس دهند و نه شما حق دارید پس بگیرید و حتی اگر این موضوع در چارچوب قانون انجام گرفته پس چرا مسئولان مربوطه عذرخواهی می‌کنند؟ مگر عمل به قانون عذرخواهی دارد؟»

محمد‌علی موحدی کرمانی:

مسئولان مدام درباره اختصاص ۴۰ هزار تومان یارانه به مردم جلسه برقرار می‌کنند که از تعداد یارانه بگیرها بکاهند اما درباره موضوع حقوق نجومی جلسه‌ای برگزار نمی‌شود. لابد آن برداشت‌های نجومی اشکالی ندارد و فقط اختصاص ۴۰ هزار تومان به مردم سخت است. بهتر است مسئولان در کارهای‌شان دقت بیشتری داشته باشند.

مردمِ بیدار، مسئولانِ خواب

خطیب جمعه تهران به تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم واکنش نشان داده و آمریکا و هم‌پیمانانش را دروغگو، ستمگر و حیله‌گر خوانده است.  موحدی کرمانی به تبعیت از علی خامنه‌ای گفته است که اگر شما دنبال پاره کردن برجام هستید، ما پیش از شما برجام را می‌سوزانیم: «تا کی قرار است رهبری هشدار دهد و مسئولان بیدار نشوند؟ رهبری قبل از مذاکرات فرمودند که من به این مذاکرات بدبین هستم و پس از آن در همین اواخر اظهار کردند که آمریکایی‌ها پای تعهدات خودشان ایستادگی نخواهند داشت. با توجه به این سخنان رهبری ما باید با کسانی مذاکره کنیم که به تعهدات خود عمل کنند.»

موحدی کرمانی همچنین گفته است که گرچه برخی می‌گویند این‌ها تحریم‌های تازه نیست بلکه تمدید تحریم‌های گذشته است، اما ما می‌گوییم اسمش هر چه که باشد خباثت، لئامت، بدعهدی، رذالت و سقوط از انسانیت و شرافت است: «مردم ما که بیدار هستند اما مسئولان ما هم باید بیدار شوند و دل‌شان را به غرب نسپارند.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.