ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در تهران پلنگ وجود دارد

خبر تصویربرداری از ردپای یک پلنگ ایرانی در ارتفاعات تهران دوستداران حیات وحش را امیدوار کرده است. جمعیت پلنگ بومی غرب آسیا، در بزرگترین زیستگاهش ایران، کمتر از ۵۰۰ قلاده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند اعلام کرد در سرشماری پاییزه حیات وحش در منطقه شکار ممنوع کوه سفید رد پای پلنگ به دست آمده است.

ظرف ۹ سال گذشته ۱۶۶ پلنگ در ایران کشته شدند

عباس میرزا کریمی به خبرگزاری ایسنا گفت «این ردپا این نشانه حضور و زیست این گونه ارزشمند در این منطقه است و امیدواریم بتوانیم از خود گونه نیز تصویری به ثبت برسانیم».

پلنگ ایرانی، پستانداری مخفی‌کار و سریع به شمار می‌آید. به همین خاطر اغلب تصاویر موجود از پلنگ ایرانی که با نام علمی Panthera Pardus Saxicolor شناخته می‌شود، عکاسی‌هایی است که با استفاده از دوربین‌های تله‌ای مجهز به سنسور مادون قرمز ثبت شده است. این دوربین‌های هوشمند قادرند از موجودات زنده‌ای که از مقابل‌شان می‌گذرند عکس‌برداری کنند.

به گفته رئیس محیط زیست دماوند سرشماری نشان می‌دهد که جمعیت پستانداران علفخوار در این منطقه ۲۵ درصد رشد داشته است؛ خبری خوب برای پلنگ‌های تهران. چرا که کاهش طعمه پلنگ بر اثر شکار انسان‌ها همیشه از جمله تهدیدات زیستگاه‌های این حیوانات بوده است.

فروردین ماه امسال نیز شبکه تهران مستندی درباره حیات وحش منطقه ورجین پخش کرد و در آن بر وجود پلنگ در حیات‎‌وحش تهران صحه گذاشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری میزان، در پایان این مستند گروهی از متخصصان محیط زیست و فرمانده منطقه، ردپایی از پلنگ در این منطقه پیدا می‌کنند. بر پایه این گزارش «آنها وارد غاری شدند، باقی مانده طعمه پلنگ (نوع تغذیه خاص پلنگ)، سرگین و ردپای این حیوان راس هرم را ثبت و مورد آزمایش قرار دادند».

داده‌هایی که نشان از حضور این حیوان در ارتفاعات استان تهران داشت.

ارتفاعات فیروزکوه نیز از جمله مناطقی بود که دو سال پیش از یک پلنگ عظیم‌الجثه عکس برداری شد.

روزگار پلنگ ایرانی

در ایران امکان سرشماری دقیق پلنگ‌ ایرانی به عنوان بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ وجود ندارد. برآوردها نشان می‌دهد جمعیت این گونه پلنگ که بومی غرب آسیا است، در بزرگترین زیستگاهش یعنی ایران، به کمتر از ۵۰۰ قلاده می‌رسد. قفقاز، شرق ترکیه و ترکمنستان از دیگر زیستگاه‌های این حیوانات به شمار می‌آید.

بزرگترین عامل کشتار پلنگ‌ها در ایران تصادفات جاده‌ای، حمله دامداران و البته شکارچیان به شمار می‌آیند. خرید و فروش پلنگ ایرانی  نیز از دیگر تهدیداتی است که این گونه در معرض خطر انقراض با آن مواجه است.

اسفندماه سال ۹۴، به دنبال افزایش آمار تلفات و نگرانی از وضعیت زیستگاه این حیوان، ایران «برنامه ملی عملیاتی حفاظت از پلنگ ایرانی» را ابلاغ کرد. این برنامه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ لازم اجراست و در آن حفاظت از پلنگ، بیمه پلنگ، بیمه خسارات ناشی از عملکرد پلنگ در دستور کار قرار می‌گیرد.

اکنون برای مقابله با کشتار پلنگ‌ها بیمه "ما" و صندوق ملی محیط زیست در مقابل حملات پلنگ‌ها به دام‌ها خسارت قابل توجهی را به دامداران پرداخت می‌کنند. از دیگر اقدامات حفاظتی، افزایش ۱۶برابری جریمه شکار پلنگ ایرانی از ۵ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان است.

با این حال، به گواهی مقامات ارشد سازمان محیط زیست تنها ظرف ۹ سال گذشته ۱۶۶ پلنگ در ایران کشته شدند.

کاهش طعمه پلنگ بر اثر شکار انسان‌ها، گسترش پروژه‌های زیربنایی در زیستگاه پلنگ، مزاحمت‌های انسانی و از میان رفتن زیستگاه به دلیل چیدن گیاهان و قارچ‌های خوراکی، استخراج معدن، جاده‌سازی، جنگل‌زدایی، آتش‌سوزی و چرای دام از جمله عواملی است که منجر به تکه‌تکه شدن زیستگاه‌های این حیوان شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.