ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر جوان ایتالیا استعفا داد

ماتئو رنتسی پس از شکست در همه‌پرسی ایتالیا از قدرت کناره‌گیری کرد. اگر استعفای او پذیرفته شود، بحران اقتصادی فراگیری در راه است. راست‌های افراطی شادند.

ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا پس از شکست در همه‌پرسی قانون اساسی در این کشور، اعلام کرد که استعفا می‌دهد.

ماتئو رنتسی، نخست وزیر جوان ایتالیا استعفا داد

مخالفان اصلاحات پیشنهادی نخست‌وزیر با ۵۴-۵۸ درصد بر حامیان آن که ۴۲-۴۶ درصدند، پیروز شدند. میزان مشارکت مردم هم در این همه‌پرسی که شامگاه گذشته نتایجش اعلام شد بالا بود.

رنتسی در پرتو شکستش در همه‌پرسی قانون اساسی گفته است:

«ما نتوانستیم اکثریت شهروندان ایتالیایی را مجاب کنیم که اصلاح قانون اساسی ضروری‌ست. من شکست خوردم و این را با صدای بلند و با بغضی در گلو اعلام می‌کنم.»

نتایج اولیه همه‌پرسی در ایتالیا از شکست سنگین پیشنهاد ماتئو رنتسی برای کاهش اختیارات سنا و افزایش قدرت دولت مرکزی در این کشور حکایت داشت. رنتسی که یک سوسیال دموکرات است اعلام کرده بود که چنانچه در همه‌پرسی طرح او رأی نیاورد کناره‌گیری می‌کند.

خبرگزاری‌ فرانسه میران مشارکت شهروندان ایتالیایی را بیش از ۶۸ درصد اعلام کرده‌اند.

رنتسی پیشنهاد داده بود که سنا از اختیارات کمتری برخوردار باشد، چنانکه دولت بتواند سریع‌تر قوانینی را به تصویب پارلمان ایتالیا برساند و به این ترتیب دولت‌ها از ثبات سیاسی بیشتری برخوردار شوند. نخست‌وزیر ایتالیا با برگزاری این همه‌پرسی سرنوشت سیاسی خود را هم به رأی گذاشته بود.

احزاب دست‌راستی نهضت پنج ستاره و لگا نورد از مخالفان نخست وزیر جوان ایتالیا بودند. ویرجینایا راجی، شهردار رُم و از وابستگان به نهضت پنج ستاره در نخستین واکنش‌ها به شکست رنتسی گفته است: «انقلاب ما فقط به ایتالیا و رم محدود نمی‌شود.»

انتظار می‌رفت که در انتخابات ریاست جمهوری اتریش هم راست‌های افراطی پیروزش وند. اما شامگاه گذشته آلکساندر فان در بلن، ریسی پیشین حزب سبزهای اتریش با به دست آوردن اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهوری اتریش برگزیده شد. زنان و اقشار تحصیلکرده جامعه در پیروزی او نقشی تعیین‌کننده داشتند.

اتحادیه اروپا وحشت داشت که هم در ایتالیا و هم در اتریش راست‌های افراطی و پوپولیست‌ها که خواهان مقابله با موج پناهجویی‌اند و با سیاست‌های اتحادیه اروپا هم مخالف‌اند پیروز شوند.

مارین لو پن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه پیروزی لیگا نورد (حزب اتحادیه شمال) در همه‌پرسی قانون اساسی ایتالیا را تبریک گفت. او در توئیتر خود نوشت:

«ایتالیایی‌ها به این ترتیب بر عدم حمایتشان از دولت و اتحادیه اروپا تأکید کردند. ما باید به خواست مردم برای آزادی ملت‌ها توجه کنیم.»

ماتئو رنتسی، سیاستمدار ۴۱ ساله ایتالیایی در فوریه ۲۰۱۴ به عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر ایتالیا در تاریخ این کشور قدرت را به دست گرفت. او خواهان نزدیکی بیشتر ملت‌های اروپا به یکدیگر بود.
اکنون رئیس جمهوری ایتالیا می‌بایست درباره استعفای ماتئو رنتسی تصمیم بگیرد. اگر استعفای او پذیرفته شود، دولت رنتسی سقوط می‌کند.

سقوط دولت رنتسی بر اقتصاد اتحایه اروپا بی‌تأثیر نیست. ایتالیا به عنوان سومین اقتصاد برتر در اروپا بدهی‌های سنگینی دارد و از عدم رشد اقتصادی رنج می‌برد. شکست رنتسی در همه‌پرسی ایتالیا ممکن است به یک بحران اقتصادی فراگیر در این کشور بینجامد و از ایتالیا به کشورهای همجوار هم سرایت کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.