ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای همکاری خلیج فارس «مداخله ایران در کشورهای منطقه» را محکوم کرد

سی‌وهفتمین نشست رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از ایران خواست تا سیاست خود در منطقه را تغییر دهد و به قوانین بین‌المللی پایبند باشد.

سی‌وهفتمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی خود از ایران خواست تا به قوانین بین‌المللی پایبند باشد و در امور داخلی کشورهای منطقه «دخالت» نکند.

سی‌وهفتمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در منامه

نشست سران شورای همکاری خلیج فارس شامگاه سه‌شنبه ۶ دسامبر / ۱۶ آذر به شکلی رسمی در منامه پایتخت بحرین، آغاز شد و امروز چهارشنبه ۷ دسامبر / ۱۷ آذر به کار خود پایان داد.

شش کشور پادشاهی بحرین، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان و عربستان سعودی عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

عبداللطیف الزیانی، دبیرکل کشورهای شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه بیانیه پایانی این شورا را خواند.

در این بیانیه آمده است که ایران باید به «مداخله در امور داخلی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس» پایان دهد.

«سیاسی‌کردن مراسم حج توسط ایران» و واگذاری جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به امارات متحده، از جمله مسائل دیگری است که در بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس قید شده است.

به‌جز موضوع جزایر سه‌گانه که از سال‌ها پیش مسئله مورد مناقشه ایران و امارات است، اختلافات دیگری چون مراسم حج و «مداخله در امور دیگر کشورها» در چند سال اخیر بار دیگر اوج گرفته‌اند.

در حادثه منطقه منا در شهر مکه، (دوم مهر ۱۳۹۴ / ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵) به‌دلیل ازدحام جمعیتِ زائران، بیش از دو هزار نفر جان باختند که تعداد کشته شدگان ایرانی در این رویداد ۴۶۴ نفر اعلام شد. در پی این حادثه تنش‌های دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی ایجاد شد زیرا مقامات ایران مسئول این رویداد را عربستان سعودی می‌دانستند. آمار دقیق کشته‌شدگان این حادثه هنوز روشن نیست.

مقام‌های ایران، از جمله رهبر جمهوری اسلامی از زمان وقوع حادثه منا حملات شدیدی به مسئولان سعودی کرده و آن‌ها را «بی‌کفایت» خواندند. حتی برخی از مسئولان جمهوری اسلامی این حادثه را نوعی «توطئه» خواندند در حالی که عربستان سعودی آن را یک «حادثه غم‌انگیز انسانی» دانسته و دلیل آن را ازدحام بیش از حد حجاج عنوان کرده بود.

ایران همچنین در چند سال اخیر بارها متهم به دخالت در امور بحرین و تحریک شیعیان در این کشور شده است. عربستان سعودی نیز ایران را متهم به دخالت در امور داخلی خود کرده است. روز گذشته، سه‌شنبه ۶ دسامبر / ۱۶ آذر دادگاه جزایی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی ۱۵ نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرد. بحرین نیز بارها اعلام کرده است که افرادی وابسته به ایران و سپاه پاسداران را به اتهام دخالت در امور این کشور بازداشت و یا محاکمه کرده است.

ایران همواره اتهامات این کشورها را رد کرده است.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست خود بر توسعه سیستم امنیتی و دفاعی و همکاری مشترک کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز تأکید کردند.

در سی‌وهفتمین نشست رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا نیز شرکت داشت.

ترزا می پیش از سفر به منامه اعلام کرده بود که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهان گشودن صفحه جدیدی از همکاری با کشورهای خلیج فارس است. او همچنین از همکاری در زمینه مقابله با حملات تروریستی و سرمایه‌گذاری کشورهای خلیج فارس در بریتانیا استقبال کرده بود.

شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ح

    رادیو زمانه شده الشرق الاوسط