ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی عفو بین‌الملل درباره مهدی رجبیان و کمپین جهانی برای حمایت از زینب جلالیان

سازمان عفو بین‌الملل درباره سلامتی مهدی رجبیان که به زندان برگشته، ابراز نگرانی کرده. نام زینب جلالیان هم در میان ۱۱ نفری که این سازمان در ماه دسامبر برای آنها یک کارزار جهانی راه‌انداخته به چشم می‌خورد.

سازمان عفو بین‌الملل درباره سلامتی مهدی رجبیان نوازنده ایرانی ابراز نگرانی کرده است. نام زینب جلالیان هم در میان ۱۱ نفری که این سازمان در ماه دسامبر برای آنها یک کارزار جهانی راه‌انداخته به چشم می‌خورد.

راست: مهدی رجبیان، چپ: زینب جلالیان

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که مهدی رجبیان، نوازنده ایرانی روز چهارم دسامبر/۱۴ آذر مجبور به بازگشت به زندان شده؛ در حالی که به دنبال یک ماه اعتصاب غذا در مرخصی درمانی به سر می‌برد و درمانش هنوز تکمیل نشده است.

مهدی رجبیان روز ۲۷ نوامبر/ ۷ آذر به مرخصی رفت و در این مدت در بیمارستان بوعلی شهر ساری بستری بود. او از چندین مشکل مربوط به سلامت رنج می‌برد که برای درمان آنها نیاز به دسترسی به سیستم پزشکی دارد. پیش از زندان، درباره او تشخیص بیماری ام اس داده شده بود و باید مورد آزمایشات تکمیلی قرار می‌گرفت که این امکان فراهم نشد. مهدی رجبیان همچنین به دنبال عوارض شکنجه در اولین دستگیری‌اش در سال ۲۰۱۳، دچار بیماری تشنج شده است. سازمان عفو بین‌الملل درباره سلامت روانی او نیز نگران است.

مهدی رجبیان و برادرش حسین رجبیان، اعتصاب غذای خود را ۲۸ اکتبر/۷ آبان آغاز کردند. پیش از آن هم این دو برادر در ماه شهریور به دلیل عدم دسترسی به خدمات پزشکی و فرستاده شدن به دو بخش مختلف در زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زده بودند.

حسین رجبیان نیز به‌رغم عفونت کلیه چپ همچنان در زندان اوین نگهداری می‌شود و همچنان در اعتصاب غذاست.

برادران رجبیان هر کدام به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به سه سال زندان محکوم شده‌اند.

این دو هنرمند به همراه یوسف عمادی، مهرماه سال ۱۳۹۲ در دفتر کارشان در ساری بازداشت شدند، ۱۸ روز در مکانی نامشخص نگهداری شدند و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند و سپس به سلول‌های انفرادی بند دو-‌ الف زندان اوین منتقل و بیش از دو ماه بازجویی شدند. آن‌ها در طول دوره بازجویی برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار گرفتند.

این در جریان برگزاری دادگاه هم از حق داشتن وکیل محروم بودند و محاکمه‌شان تنها یک ربع طول کشید. یوسف عمادی نیز به سه سال زندان محکوم شده است.

زینب جلالیان در فهرست بزرگ‌ترین کمپین سالانه عفو بین‌الملل

هر سال در ماه دسامبر، عفو بین‌الملل بزرگ‌ترین کمپین حقوق بشری جهان را را آغاز می‌کند. کمپین «نامه نوشتن برای حقوق انسانی»(Write for Rights) از دوم تا دوازدهم دسامبر برگزار می‌شود و در جریان آن، عفو بین‌الملل از همراهان این سازمان در سراسر جهان می‌خواهد که میلیون‌ها نامه برای افرادی بنویسند که حقوق اولیه انسانی آنها مورد حمله قرار گرفته است. زینب جلالیان، زندانی کرد ایرانی، یکی از ۱۱ نفری است که کمپین امسال به آنها می‌پردازد.

زینب جلالیان، اسفند ۱۳۸۶به اتهام همکاری با حزب حیات آزاد کردستان(پژاک) دستگیر و پس از محکومیت به اعدام در دادگاه بدوی و تجدیدنظر٬ حکم اعدام او با «عفو» به حبس ابد کاهش یافته است.

عمده فعالیت‌های زینب جلالیان، در زمینه آموزش٬ مددکاری و بهبود وضعیت زنان کُرد بوده و خود او تاکید کرده که در طول مدت زمان حضورش در پژاک هیچ‌گونه فعالیت نظامی و مسلحانه نداشته است.

این زندانی سیاسی در بیش از ۹ سال گذشته بدون یک روز مرخصی در حبس بوده و به دلیل شکنجه‌ و شرایط تحمیل شده در زندان، سلامت خود را از دست داده است.

زینب جلالیان طی دوران حبس به بیماری ناخونک چشم مبتلا شده و هم‌اکنون با از دست دادن توانایی دیدن دور در هردو چشم در معرض نابینایی قرار دارد.

او همچنین طی سال‌های بازداشت به عفونت شدید روده و خونریزی داخلی مبتلا شده و نیاز به درمان تخصصی دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.