ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ کروبی به اژه‌ای: شهامت دارید دادگاه علنی برگزار کنید

محسنی اژه‌ای گفته بود هرگاه شورای امنیت ملی اعلام کند قوه قضائیه آماده است تا رهبران جنبش سبز را محاکمه کند. کروبی اظهار امیدواری کرد که مسئولان «شهامت» محاکمه او در دادگاه علنی را پیدا کنند.

محسنی اژه‌ای گفته بود هرگاه شورای امنیت ملی اعلام کند قوه قضائیه آماده است تا رهبران جنبش سبز را محاکمه کند. کروبی اظهار امیدواری کرد که مسئولان «شهامت» محاکمه او در دادگاه علنی را پیدا کنند.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، سه تن از رهبران جنبش سبز نیز از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سرمی‌برند اما تاکنون محاکمه نشده‌اند.

محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی در صفحه فیس‌بوک خود به‌نقل از پدرش نوشته است که او در واکنش به سخنان غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه در مورد محاکمه رهبران جنبش سبز گفته است «از مردم بخواهید دعا کنند تا آقایان شهامت محاکمه‌ام را در دادگاهی علنی پیدا کنند تا معلوم شود اعتراض مدنی ما جنایت بود یا کسانی که برای دو روز دنیا مرتکب آن رفتارها شدند و کشور و انقلاب را به این روز انداختند.»

جنبش سبز در ایران زمانی به‌راه افتاد که مردم در اعتراض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به خیابان‌ها آمدند. این اعتراضات نزدیک به یک سال طول کشید و در جریان آن چندین نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند. مسئولان حکومتی از این رویداد به‌عنوان «فتنه» یاد می‌کنند. مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، سه تن از رهبران جنبش سبز نیز از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سرمی‌برند اما تاکنون محاکمه نشده‌اند.

محسنی اژه‌ای روز سه‌شنبه ۱۶ آذر در سخنانی در دانشگاه تهران به‌مناسبت روز دانشجو گفته بود: «در زمان فتنه ۸۸ و غائله‌ای که به پا کردند و مسائلی که همه در جریان آن هستیم و مفاسد و جنایاتی که در آن زمان به‌وجود آمد، شورای امنیت ملی تشکیل شد و این شورا تصویب کرد که این افراد فعلاً در حصر باشند و محاکمه نشوند که این مصوبه کماکان به قوت خود باقی است.»

او افزوده بود: «قوه قضائیه هم همان روز و هم الان اعلام کرده و می کند که ما آمادگی داریم اگر چنانچه شورای امنیت ملی این مصوبه خود را تغییر دهد، آن‌ها را محاکمه کنیم و معتقد هستیم که سران فتنه مرتکب اتهاماتی و جرائمی شده‌اند که قابل محاکمه هستند.»

فرزند مهدی کروبی در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که پدرش طی سال‌های گذشته ۱۱ بار مستقیم و غیرمستقیم خواستار برگزاری دادگاهی علنی مطابق با اصل ۱۶۸ قانون اساسی شده است.

در اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: «رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیئت منصفه در محاكم دادگستری صورت می‌گیرد. نحوه انتخاب، شرایط، اختیارات هیئت منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون بر اساس موازین اسلامی معین می‌كند.»

محمدتقی کروبی همچنین دستور حصر رهبران جنبش سبز توسط شورای عالی امنیت ملی را مبهم دانسته و نوشته است از آن‌جا که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی این ادعا را رد کرده‌اند تشکیل یک کمیته حقیقت‌‌یاب از سوی مجلس می‌تواند موضوع را روشن کند.

نهادهای مدافع حقوق بشر در جهان نیز بارها خواهان رسیدگی به وضعیت سه تن از رهبران جنبش سبز شده‌اند اما مسئولان حکومتی هنوز هیچ پاسخی به این درخواست‌ها نداده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sdadads

    پس چرا پیام ها رو پاک میکنید من میخوام علیه این حکومت ظالم نوری روشن کنم مردم ببینید جزای فعالیت سیاسی امثال این مرد یا منتظری ده بیست سال زندانه در حالی که کاری نکرده در حالی که ما مردم میتونیم کسانی رو که انسان های بی گناه رو میکشن و فاسد هستند رو قصاص کنیم و عدالت بر قرار بشه و به زندان بریم ن اینکه بخاطر فعالیت سیاسی به زندان بریم لالاقل شمعی روشن کنید تا دور هم جمع شیم