ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در روز شانزدهم آذر

علی‌رغم تهدید و ارعاب نهادهای امنیتی که از دو روز پیش از روز دانشجو آغاز شده بود، قریب به ۷۰۰ نفر از دانشجویان در این تجمع شرکت کردند.

با وجود شایعه‌پراکنی‌ها و تهمت‌زنی‌های تشکل های رسمی و علی‌رغم تهدید و ارعاب نهادهای امنیتی که از دو روز پیش از روز دانشجو آغاز شده بود، قریب به ۷۰۰ نفر از دانشجویان در این تجمع شرکت کردند. دانشجویان شاهد بودند که شانزده آذرِ سیاست‌زدایی‌شده توسط تشکل‌های وابسته، از یکسو به تریبونی برای تبلیغات پیشاانتخاباتی برخی سیاست‌مداران خاص تبدیل شده است، و از سوی دیگر به صورت برنامه‌های مبتذلی همچون «استندآپ کمدی» درآمده است؛ و به هیچ عنوان بیانگر مطالبات حقیقی دانشجویان نیست.

این تجمع از ساعت ۱۲:۳۰ در شرایطی آغاز شد که در بیرون از دانشگاه نیروهای امنیتی و پلیس به صورت گسترده حضور داشتند و در درون  دانشگاه نیز حلقه نیروهای حراستی راه دانشجویان را سد کرده بود و تظاهرات‌کنندگان برای عبور از این حلقه با دردسرهایی مواجه شدند؛ با این حال راهپیمایی در صحن دانشگاه ادامه یافت. دانشجویان پلاکاردهایی در دست داشتند که مطالبات صنفی‌شان بر روی آن‌ها نوشته شده بود. اهمّ این مطالبات عبارت بودند از:

اعتراض به افزایش هزینه‌های تحصیلی و معیشتی، اعتراض به قوانین تبعیض‌آمیز در خوابگاه‌های دختران، اعتراض به روند تجاری‌سازی دانشگاه، اعتراض به برخوردهای امنیتی گسترده با فعالان صنفی دانشجویی، اعتراض به طرح بومی‌گزینی و سهمیه‌بندی جنسیّتی و ...

در طول راهپیمایی دانشجویان شعارهای زیر را سر دادند:

دانشگاه پول‌گردان – تضعیف زحمت‌کشان

در دانشگاه بیگاری – بعد از تحصیل بیکاری

دانشگاه پولکی – جریمه زورکی

پردیس بین الملل، انحلال انحلال

ادغام صندوق رفاه – یعنی حراج خوابگاه

دانشگاه پولیه – کارآموزی زوریه

منطق سرمایه‌داری – استثمار، بیکاری

خواسته ما صنفیه – بی‌قانونی کافیه

آموزش کالایی‌ست – الگویش آمریکایی‌ست

روند پولی‌سازی – نقض قانون‌اساسی

دست پنهان بازار – پیدا در کشت‌وکشتار

آزادی اندیشه – با تانک و بانک نمی‌شه

برخورد امنیتی محکوم است، محکوم است

دانشگاه پادگان نیست

قانون تبعیض‌آمیز – محکوم است، محکوم است

آزادی واسه بازار – شلاق واسه نیرو کار – ننگ بر این استثمار

نه گفتگو نه سازش – نه اقتصاد دانش

اصلاح قانون کار – افزایش استثمار

سندیکای مستقل – حمایتت می‌کنیم

دانشجو، کارگر، معلّم – اتحاد! اتحاد!

هم چنین تجمع‌کنندگان با سردادن شعارهایی بر جدایی راهشان از برخی گروه‌های فرصت‌طلب که هیچ‌گونه پایگاه اجتماعی در داخل کشور ندارند و تنها سعی در موج‌سواری بر اعتراضات دانشجویی دارند، به این رویکردهای شیّادانه اعتراض کردند.

این راهپیمایی علی‌رغم کنترل‌های شدید نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، به مدّت یک ساعت ادامه یافت و با قرائت «بیانیه فراگیر دانشجویان» در ساعت ۱۳:۳۰ به پایان رسید.

فیلمی از این تظاهرات

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.