ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌های رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس به سخنان نخست‌وزیر بریتانیا

واکنش‌ها به سخنان ترزا می درباره «اقدامات ستیزه‌جویانه ایران» ادامه دارد. رئیس قوه قضائیه خواهان «پاسخ دندان‌شکن» دولت شده و چند نماینده مجلس طرح کاهش روابط را ارائه داده‌اند.

سخنان نخست‌وزیر بریتانیا درباره ایران همچنان واکنش مقامات ایرانی را در پی دارد. رئیس قوه قضائیه به دولت گفته است که به ترزا می باید «پاسخ قاطع و دندان‌شکنی» بدهد. گروهی از نمایندگان مجلس نیز طرح کاهش روابط دیپلماتیک با بریتانیا را به هیئت رئیسه مجلس داده‌اند.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه: انتظار می‌رود که دولت پاسخ قاطع و دندان‌شکنی به هتاکی‌های نخست‌وزیر انگلیس بدهد

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه دوشنبه ۲۲ آذر در جلسه مسئولان عالی قضائی، سخنان اخیر ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا درباره ایران، در جریان سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس را «سخیف» خواند و گفت: «کشوری که از هزاران کیلومتر آن سوتر برای ایجاد پایگاه نظامی به خلیج فارس آمده، جمهوری اسلامی را که همواره مدافع حریم همسایگان خود بوده است متهم به دخالت و بر هم زدن امنیت منطقه می‌کند.»

او افزود که بریتانیا از «حاکمان جنایتکار» حمایت می‌کند و به‌دنبال امنیت در منطقه نیست.

ترزا می روز چهارشنبه ۱۷ آذر، در نشست سالانه شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در بحرین از «اقدامات ستیزه‌جویانه ایران در منطقه» سخن گفته و به رهبران کشورهای خلیج فارس اطمینان داده بود که بریتانیا در برابر اقدامات ایران به ‌آن‌ها کمک خواهد کرد.

صادق لاریجانی در جمع مسئولان قضائی از محمدجواد ظریف به‌دلیل پاسخش به نخست‌وزیر بریتانیا تشکر کرد و افزود: «اما انتظار می‌رود که دولت در مقام عمل نیز پاسخ قاطع و دندان‌شکنی به این هتاکی بدهند تا انگلیس بداند که تنها یک جزیره کوچک است و توهم دوران امپراتوری مبتنی بر جهل مردم به پایان رسیده است.»

محمدجواد ظریف روز گذشته، یکشنبه ۲۱ آذر در کنفرانس امنیتی تهران بدون آن‌که از ترزا می نامی ببرد سخنان او را مورد انتقاد قرار داد و خطاب به کشورهای خلیج فارس گفت: «برخی در منطقه، در نهایت بی‌شخصیتی، یک خانمی را می‌آورند به منطقه تا به آن‌ها بگوید که ما امنیت شما را تأمین می‌کنیم.»

ظریف افزود: «تا حالا کی توانستند امنیت آن‌ها را تأمین کنند که حالا این زیاده‌گویی‌ها را می‌کنند.»

صادق آملی لاریجانی در سخنان خود تأکید کرد که حضور جمهوری اسلامی در منطقه مقتدرانه است و جلوی «دخالت‌های بی معنا و سخنان سخیف» خواهد ایستاد.

او گفت: «از کنار چنین سخنانی نباید به‌راحتی بگذریم، بلکه باید در عمل طوری رفتار کنیم که بدانند کوچک‌ترین سخن آنان هم واجد آثاری است. به عبارت دیگر، نباید آن‌ها از یک سو چنین حرف‌هایی بزنند و از سوی دیگر انتظار روابط اقتصادی و سیاسی گرمی را داشته باشند.»

در همین حال، حسین‌علی حاجی دلیگانی یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد که در واکنش به «اظهارات مداخله‌جویانه» نخست‌وزیر بریتانیا طرح کاهش روابط دیپلماتیک با این کشور از سوی گروهی از نمایندگان تنظیم و به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شده است.

حاجی دلیگانی گفت بر اساس این طرح  وزارت امور خارجه ایران موظف شده است که به‌مدت دو هفته روابط سیاسی خود را با بریتانیا به سطح کاردار کاهش داده و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

روابط ایران و بریتانیا در سال‌های اخیر فراز و فرودهایی داشته است.

آذرماه سال ۱۳۹۰ ساختمان سفارت بریتانیا در تهران در حمله گروهی که خود را «دانشجویان بسیجی» می‌نامیدند، آسیب دید. خودروها و بسیاری اشیا و وسایل درون سفارت نیز تخریب شدند. به دنبال این رویداد، بریتانیا سفارت خود را در ایران بست و به کارکنان سفارت ایران در لندن نیز دستور داد فوراً خاک آن کشور را ترک کنند.

پس از انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در ایران و روی کار آمدن حسن روحانی، دو کشور تمایل خود را برای بهبود روابط اعلام کردند تا این‌که سفارت بریتانیا اول شهریور سال ۱۳۹۴ با حضور وزیر خارجه این کشور در تهران بازگشایی شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    خبر اول - قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ، روز چهارشنبه ۱۷ آذر از سخنان اخیر ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، درباره سیاست های تهران انتقاد کرد!. وی گفت: «کشورهایی که مداخله‌جویی‌های غیرمسئولانه آنها در سایر کشورها موجب گسترش ناامنی، جنگ، خشونت و تروریسم شده است در جایگاهی نیستند که دیگران را به مداخله در امور منطقه متهم کنند!!». خبر دوم -توافقنامه میان وزارت نفت ایران با شرکت هلندی - بریتانیایی ! "رویال داچ شل" امروز در تهران امضا شد. این توافقنامه برای توسعه میدان های نفتی آزادگان جنوبی و یادآوران در خوزستان و میدان گازی کیش است. آزادگان جنوبی و یادآوران از میدان های نفتی بزرگ ایران به شمار می روند. این دو حدود 60 میلیارد بشکه نفت درجا ذخیره دارند میدان آزادگان جنوبی میدان مشترک ایران و عراق است. ارزش این توافقنامه اعلام نشده است اما پیش بینی می شود بیش از 10 میلیارد دلار باشد.! امضای توافقنامه براساس مدل جدید قراردادهای محرمانه وزارت نفت ایران انجام می شود.!! خبر سوم - حزب اله به دفتر بی بی سی بیروت در سال نو میلادی ۲۰۱۵ گل سرخ فرستاد. معما- پیدا کنید پرتقال فروش را؟!!!

  • می‌ شوند

    یک متلی است که می گوید طرف سوراخ دعا گم کرده است! برخی از مقامات غیر مرتبط دخالت د ر کار سایر نهادها می کنند. اینکه مطرح شوند و خودشان در چشم مردم بنمایند . انتخابت اردبیشهت 96 هم در پیش است. اما این ماقمات می توانند کار بهتری کنند برای نمایاندن خود. انها بیلان کار و کرانامه درخشان خود در رفع مشکلات و خدمت رسانی به ملت در نهادهای مربوطه شان به ملت ایران گزارش بدهند. از اصلاحات و افزایش بهره وری نهادهای خود بگیوند. اینگونه ملت تشخیص می دهد کی بهتر کار کرده و به او رای خواهد داد!

  • می‌ شوند

    در اینکه تاریخ روابط ایران و انگلیس، آمنده از دسایس و دشمنی انگلیس ها بوده شکی نیست. زخم غارت منبع نفتی ایران و تجزیه و تفرقه کشورمان و کودتا علیه دولت ملی مصدق هنوز هست. انگلیسی ها مصائب زیادی بر کشورمان روا داشتند. در تاریخ معاصر، دو حکومت خارجی نسبت به ملت ایران ظلم اصلی و ویران گر کرده اند، اول روسیه و دوم انگلیس. اما دلیلی ندارد برای هر منازعه سیاسی و پاسخ به مداخله، قهر کرد و قطع رابطه! کشور ما به اندازه کافی زیان از این قهرهای بچگانه سیاسی و قطع روابط خورده است. در انگلیس دمکراسی است. انگلیس مثل ایران و کشورهای خلیج فارس نیست که هرگی هرکی باشد. انگلیسی هم عقل دارند و می دانند رابطه با ایران اهمیت دارد. موضع نخست وزیر انگلیس نوعی خودشیرینی برای دول عرب ظاهرگرا است تا چاشنی پذیرش بیشتر کند برای قراردادهای نظامی و اقتصادی برای دول عربی. همین اعلام موضع کفایت میکند. چیزی خاصی عوض نشده در این چند سال اخیر. ما شاهدیم خودشیرینی دولتیان ایران کم نبوده. هیچگاه ما یادمان نخواهد رفت خودشیرینی وزرای احمدی نزاد در نزد مقامات ترکیه که گفتند تهران دومین شهر ترک است و 40% ایرانیان ترک هستند! شبانه روز طی 38 سال حکومت فعلی ایران، برای اسلام عربی خودشیرینی می کند و در مقابل هویت ایارنی می کوباند!

  • می‌ شوند

    حق اظهار نظر و نقد، حق عمومی است. اما مقامات افراد عادی نیستند. آنها می وتانند انتقاد کنند و اظهر نظر، ولی نبایست در مقام خودشان. می توانند غیر مستقیم توسط فردی دیگر یا ناشناس از حق عمومی استفاده کنند. وقتی آنها اظهار نظر با هویت حقوقی-مقامی خود می کنند و بدتر امر و نهی می کنندف عملا دارند در کار سایر نهادها دخالت می کنند!

  • می‌ شوند

    قطعا اقدامات مداخاله جویانه و تفرقه افکنانه بادی پاسخ داده شود. اما این پاسخ حمله سیاسی را با پاسخ سیاسی مناسب باید گفت. این امری دیپلماتیک است. وزرات خراجه و مقامات سیاسی باید واکنش مناسب بدهند. اصل تفکیک قوا ، در ایران دچار هرج مرج شده است! و این ضربه مدیریت کشور می زند. اصل تفکیک قوا، که در قانون اساسی الزام شده، اصلی بسیار پیشرفته است. نظام ایران هر چه عمرش گذشته دچار تنگ نظری و قانون گریزی شده است. بنظرم نوعی بیکاری مزمن نظام ایارن دچار شده که من آن را یسماری وسواس سیاسی می گویم! در روان پزشکی، وسواس یک بیماری است. جالب است در سالام هم منع شده از وسواس و حتی اسلام چنان مخالفت با وسواس بیمارگونه مخالف است که اگر شک وسواس در احکام اعتقادی و عبادات بشود، امر شده توجهی نکنند! نظام ایران دچار وسواس سیاسی شده گویا! اینکه هر شخص و مقام رسمی در ایران، خودجوش اصل تفکیک قوا نقض را می کند و گمان می کند بهتر از مقام مسئول وزرات خارجه که متخصص این کار است بهتر می داند. ما شاهد بودیم موقعی رفسنجانی - که فردی بسیار باتجربه است و مقام رده اول مدیریت نظامی زمان جنگ بوده- اظهار نظری در مورد قیاش گفتمان و موشکی کرد، نظامیان بخصوص سپاهی به شدت واکنش نشان داند و او به کم اطلاعی و ساده لوحی متهم کردند! اما همین نظامیان و سپاهی و اخیرا قضات و مقامات قضایی و دادستانی و امام جمعمه و هر فرد مسوم به انتصابی ها، خودش عالم دهر دانسته و دایه بهتر از مادر شده اند و در هر زمینه اظهار نظر می کنند! چنان شیر توشیری از تداخل وظایف مسئولیت ها در ایران شده که انگاری رده و سلسه مراتب و پست و مقام بی معنی شده است! البته انتقاد و اظهار نظر حق عمومی است. ولی مقامات وقتی در جای مقام دیگر اعلام موضع می کنند و اوامری می گیوند، این تداخل است. بهتر است هر مقامی در جای خودش بادش. این فرق می کند یا یک ناشناس و فرد عادی در مورد مسائل نظر میدهد. مقام یک ویژگی حقوقی دارد واو را افراد عادی متمایز می کند. اظهار نظر او تاثیر بدی می تواند بگذارد. بخصووص در این فضای سوءتفاهم موجود. ممکن است بدبرداشت شود که هدف تخریب و جناح بازی است و نه دفاع از منافع ملی! این وضع بحران ناکارآمدی نظام تشدید می کند و ضرباتش همزمان نظام و ملت می خورند.