ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستورات هسته‌ای حسن روحانی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

در پی نشست کمیته نظارت بر اجرای برجام، حسن روحانی دستوراتی را به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی داد تا با ادامه تحریم‌های آمریکا مقابله شود.

پس از آن‌که کنگره آمریکا تحریم‌های این کشور علیه ایران را تمدید کرد و کمیته نظارت بر اجرای برجام نشست در این‌باره تشکیل داد، رئیس جمهوری ایران به‌منظور مقابله با این تحریم‌ها دستوراتی را در زمینه فعالیت هسته‌ای به وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و دیگر مقامات جمهوری اسلامی تصویب تمدید تحریم‌های آمریکا را نقض توافق هسته‌ای می‌دانند.

پیرو تصمیمات شورای عالی امنیت ملی و کمیته نظارت بر اجرای برجام، حسن روحانی روز سه‌شنبه ۲۳ آذر در دستوری خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، از او خواسته است تا «نسبت به اجرای مراحل پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‏نقض، اقدام نموده و دیگر پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی لازم را نیز به‌طور جدّی معمول دارد.‏»

روحانی از ظریف خواسته است تا گزارش اقدامات خود را ظرف یک ماه به او ارائه کند.‏

همچنین در دستور جداگانه‌ای روحانی به علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفته است در توسعه برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب تعهدات ‏بین‌‌المللی جمهوری اسلامی ‏«برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل‌ونقل دریایی، با ‏همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی» و «مطالعه و طراحی "تولید سوخت" مصرفی پیشران هسته‌ای، با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی» را حداکثر ظرف سه ماه به پیش ببرد.

منظور از «پیشران هسته‌ای» همان «موتور هسته‌ای» است. جام جام آنلاین به‌نقل از «کارشناسان» در این‌باره نوشته است که «سوخت مورد نیاز برای حرکت پیشران هسته‌ای نیاز به غنی‌سازی تا ۵۰ درصد دارد» و دستور حسن روحانی به صالحی «عزم ایران را برای غنی‌سازی تا ۵۰ درصد در مقابل تمدید تحریم‌های ایران نشان می‌دهد.»

مقامات وزارت خارجه آمریکا، اتحادیه اروپا، چین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نظارت می‌کند، هنوز به بیانیه حسن روحانی واکنشی نشان نداده‌اند.

رسانه اصول‌گرای «مشرق نیوز» به نقل از «یک منبع آگاه در وزارت خارجه روسیه» گفته است که روسیه از تصمیم ایران برای طراحی پیشران هسته‌ای دریایی حمایت خواهد کرد. این مقام که نامش نیامده در گفت‌وگو با «ریانووستی» گفته است که «طراحی پیشران هسته‌ای دریایی نقض برجام نیست». با این حال، واکنش رسمی وزارت خارجه روسیه هنوز اعلام نشده است.

پیش از این در روز چهارشنبه ۱۷ آذر کمیته نظارت بر اجرای برجام به ریاست حسن روحانی در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل جلسه داده بود تا درباره واکنش‌های احتمالی ایران در قبال اجرای قانون تحریم‌های ایران توسط آمریکا تصمیم‌گیری کند. قرار بر این شد تا حسن روحانی به‌عنوان دبیر این کمیته درباره نتایج نشست‌های آن اطلاع‌رسانی کند.

قانون تحریم‌های ایران در سال ۱۹۹۶ به تصویب کنگره آمریکا رسید و نخستین تحریم‌های جهانی آمریکا علیه ایران محسوب می‌شود. بر اساس این قانون مشارکت در پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، معادن اورانیوم، حمل نفت خام ایران و فروش بنزین به ایران برای شرکت‌های خارجی ممنوع است.

مجلس سنای آمریکا یکم دسامبر / ۱۱ آذر قانون تحریم ایران را با اتفاق آرا برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد. پیش از آن، مجلس نمایندگان ایالات متحده در روز سه‌شنبه ۱۵ نوامبر / ۲۵ آبان با تمدید تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده بود.

این تحریم‌ها به‌طور مستقیم به توافق هسته‌ای با ایران ربطی ندارد اما ایران بارها گفته بود تصویب این تحریم‌ها نقض برجام خواهد بود.

روز سه‌شنبه ۲۳ آذر پیش از انتشار دستورهای هسته‌ای حسن روحانی به وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی، علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌المللی و عضو کمیته نظارت بر اجرای برجام، گفته بود: «جزئیات تصمیم‌هایی که در جلسه چهارشنبه این هیئت گرفته شده به‌زودی به آگاهی مردم خواهد رسید و یقیناً مردم از شنیدن آن خوشحال و دشمن ناامید خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مطالب

    در این پست نشان می دهد، نظام چگونه خفت ملت از راه مالیات گرفته و نهادهای حامی خودش معاف از مالیات می کند. https://www.radiozamaneh.com/313336

  • مطالب

    باعص تاسف است. در واقع حسن روحانی اثبات کرد دولت و البته مجلش و همه نهادهای انتخاباتی در ایران تدارکچی بیشتر نیستند! در حالی من طی این چند هفته اخبار و نظرها بررسی کرده ام، اکثر مردم مخالف بازگردانی دوران بحران هسته ای هستند. مردم مخالف ماجراجویی توسط نشام اعم مشکی و هسته ای و غیره هستند. خواهان پایان دادن به این تنش ها و غرب ستیزی مخرب و پرخسارت. اما کمبود دمکراسی، نمی گذارد خواست ملت ایران تحقق یابد! اما جاکمیت که خیالش راحت از بخاطر رانت نفت و گاز و غیره و پول های عمومی و مالیات های سنگین از عوارض های گوناگون و تا بر مصرف، باز می خواهد ماجراجویی کند. اصل داستان این بود، که حاکمیت در باتلاق هسته ای فرو رفته بود، از همان سال نخست افشای برنامه غنی سازی، معلوم بود باید حاکمیت دست از این ماجراجویی مشکوک بردارد. حکومتی رسما خواستار نابودی اسرائیل است و در توهم ایدئولوژیک صدور انقلاب و رویای حاکمیت جهانی به بهانه مهدویت است! معلوم بود جهانیان باور نمی کنند غنی سازی صلح آمیز باشد. کشور ما بعد از انقلاب، باید برای دو نسل ، در آرامش می بود تا بازسازی و توسعه یابد و بعد اگر مصلحت بود حکومت ادعای ابرقدرتی کند. اما از روز اول بحران آفرینی کرد و کشور و ملت روز به روز ضعیف و بیچاره تر شد! اصل قضیه این بود، این همه هزینه و خسارت اصلا ارزش ادامه این پروژه را ندارد. هدف این بودبه طور ابرومندانه خارج شود و تا حد امکان تحریم رسمی سازمان ملل لغو شود. از اول همه می دانستیم بدون تنش زدایی از اروابط ایارن با غرب و امرکیا، تحریم به طور کمل از بین نمی رود. این کاملا بدیهی است که کشوری به دشمنش کمک نمی کند و امریکا و غرب هم همین طور. اما این پروزه ها هیچ منطق و اولویت اقتصادی ندارد. موتور هسته در کل درجهان کاربرد زیادی ندارد با توجه خطراتش. عمدتا کاربرد نظامی در زیردریایی ها ناوهواپیمابر است و در تجارت کاربردی ندارد. برای نقض برجام از سوی یک طرف از چند طرف، می توانست کارهای دیگری صورت گیرد. بایست صبر می شد آیا اوباما موارد برجام تعلیق می کند یا نه!