ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورشیان سوریه: ایران آتش‌بس حلب را نقض کرد

چند گروه مخالف بشار اسد گفته‌اند ایران خواهان اجرای آتش‌بس در کنار تسلیم شورشیان در حلب و همچنین تخلیه دو شهر شیعه‌نشین فوعه و کفریاست که در محاصره شورشیان اسلامگرا قرار دارند.

صبح روز چهارشنبه ۱۴ دسامبر / ۲۴ آذر آتش‌بسی که روز قبل اعلام شده بود تا غیرنظامیان و شورشیان بتوانند از شرق حلب خارج شوند، نقض شد. گزارش‌های منتشرشده از احتمال اختلاف بین نیروهای سوریه و متحدانش بر سر این آتش‌بس خبر می‌دهند. شورشیان مسئولیت نقض آتش‌بس را به‌گردن نیروهای ایرانی می‌گذارند.

آتش‌بس در شرق حلب از ظهر سه‌شنبه ۱۳ دسامبر / ۲۳ آذر برقرار و صبح روز چهارشنبه ۱۴ دسامبر / ۲۴ آذر نقض شد.

شورشیان و گروهی از شاهدان محلی از آغاز درگیری‌ها توسط جبهه مخالف خبر داده و گفته‌اند مردمی که آماده خروج از شرق حلب بودند بلاتکلیف مانده‌اند.

منابع نزدیک به رژیم سوریه نیز به‌نقل از ارتش این کشور نیروهای شورشی را متهم به نقض آتش‌بس کرده‌اند.

یک سخنگوی شورشیان چهارشنبه ۱۴ دسامبر گفت که واحدهای ایرانی متحد رژیم بشار اسد آتش‌بس را نقض کردند و انفجاری در محله سیف‌الدوله شورشیان رخ داد.

به‌گفته یک فعال دیگر به نام ابو سعید، حمله موشکی در ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه به‌وقت محلی آتش‌بس را نقض کرد. ابو سعید گفت: «روشن است که روسیه نتوانسته ایران را در حفظ آتش‌بس متقاعد کند.»

بنا به این گزارش‌ها شبه‌نظامیان ایران و حزب‌الله لبنان صبح چهارشنبه در مجموع به روی چهار منطقه حلب که هنوز در دست شورشیان است، آتش گشودند.

افزون بر این نیروهای رژیم بشار اسد خواسته‌های جدیدی همچون جمع‌آوری اجساد ایرانی‌های کشته‌شده در حلب و آزادسازی ایرانی‌های اسیر را مطرح کرده‌اند.

چندین گروه شورشی گفته‌اند ایران خواهان اجرای آتش‌بس در کنار تسلیم شورشیان در حلب و همچنین تخلیه شهرهای شیعه‌نشین فوعه و کفریا است که در محاصره شورشیان اسلامگرا قرار دارند.

به‌گزارش رویترز، یک منبع سازمان ملل این اظهارات را تأیید کرده است. فوعه و کفریا به‌همراه مناطق مدایا و زبدانی که در دست شورشیان قرار دارند در چارچوب توافقی قرار دارند که به‌شکل دوجانبه بین ایران و ترکیه بسته شده و بر اساس آن هر کمک‌ انسانی که به مدایا و زبدانی ارسال می‌شود به فوعه و کفریا نیز باید برسد و برعکس.

تحمیل چنین شرایطی بر خلاف اصول انسانی ارزیابی شده و موجب می‌شود که ارسال اغلب کمک‌های انسان‌دوستانه در این منطقه‌ی در حال حاضر پیچیده کاملاً غیرممکن شود.

این در حالی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نوشته است شورشیان در استان ادلب اقدام به موشک‌باران فوعه و کفریا کرده‌اند.

به‌گزارش ایرنا، بیش از ۲۰ موشک و خمپاره از شهرک صواغیه در شمال شرق فوعه و کفریا به این دو شهرک شلیک شده‌ است.

آتش‌بس در شرق حلب از ظهر سه‌شنبه ۱۳ دسامبر / ۲۳ آذر برقرار شد.

قرار بود از ساعت پنج صبح امروز (چهارشنبه) تخلیه این منطقه آغاز شود اما این اقدام به دلایل نامعلومی ممکن نشد. پنج هزار نفر از شورشیان و خانواده‌های خود می‌بایست این منطقه را تا بعد از ظهر چهارشنبه به مقصد اطراف حلب و یا ادلب ترک می‌کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به‌طور تلویحی ازسرگیری نبردها در شرق حلب را تأیید کرد. او به خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت به‌زودی شاهد سقوط کامل مقاومت در حلب خواهیم بود.

لاوروف گفت: «من فکر می‌کنم شورشیان در دو تا سه روز آینده از مقاومت دست بردارند.»

درگیری‌ها در شرق حلب در حالی از سر گرفته شده که شامگاه سه‌شنبه روسیه اعلام کرده بود حلب به‌طور کامل تحت کنترل نیروهای سوریه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.