ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخلیه شورشیان از شرق حلب آغاز شد

ساکنان شرق حلب در انتظار رسیدن اتوبوس‌هایی‌اند که آن‌ها را از مناطق جنگ‌زده خارج کند. صلیب سرخ جهانی آمبولانس‌هایی برای کمک به مجروحان در نظر گرفته.

از بامداد پنج‌شنبه ۱۵ دسامبر / ۲۵ آذر آتش‌بس جدید به‌ اجرا درآمد. اولین گروه شورشیان از شرق حلب خارج می‌شوند. هنوز معلوم نیست که آیا تخلیه غیر نظامیان و مجروحان عملی شود. شرط توافق برای آتش‌بس این بود که شورشیان اجازه دهند چند هزار نفر از ساکنان دو شهرک شیعه‌نشین در استان ادب، شهر را ترک کنند. این شرط ظاهراً برآورده شده.

در ۲۴ ساعت گذشته حدود شش هزار نفر از غیرنظامیان، منطقه تحت کنترل شورشیان در حلب را ترک کرده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، یاسر الیوسف از گروه مسلح نورالدین الزنکی گفت پس از مذاکرات بین روسیه و حلال احمر ترکیه آتش‌بس به اجرا در آمده است.

ساکنان شرق حلب در انتظار رسیدن اتوبوس‌هایی‌اند که آن‌ها را از مناطق جنگ‌زده خارج کند. خبرگزاری آلمان در نخستین ساعات پنجشنبه ۱۵ نوامبر گزارش داده است که عده زیادی از مردم در خیابان‌های مناطق شرقی حلب اجتماع کرده‌اند. هوا سرد است.

رسانه‌های نزدیک به حکومت سوریه گزارش داده‌اند که اتوبوس‌هایی برای تخلیه مردم  به راه افتاده‌اند.

صلیب سرخ جهانی اعلام کرده است که از طرف‌های درگیری خواسته که اجازه دهند مجروحان را از شرق حلب خارج کند. صلیب سرخ آمبولانس‌هایی را برای این کار در نظر گرفته. ۱۰ آمبولانس با ۱۰۰ امدادگر.

دیده‌بان حقوق بشر در سوریه گزارش داده که صبح امروز تخلیه نخستین مجروحان آغاز شده است. یک سخنگوی شورشیان به خبرگزاری فرانسه گفته است که ظاهراْ به یکی از آمبولانس‌های صلیب سرخ جهانی شلیک شده. نظامیان روسیه بر تخلیه مجروحان نظارت دارند.

فراخوان آتش‌بس از سوی دیده‌بان حقوق بشر

توافق قبلی بر سر آتش‌بس که قرار بود روز سه‌شنبه ۱۳ دسامبر / ۲۳ آذر به اجرا در آید نقض شد. شورشیان گفتند نیروهای ایرانی عامل نقض آتش‌بس بودند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر فراخوانی برای اجرای آتش‌بس در حلب منتشر کرده بود. این سازمان مدافع حقوق بشر در بیانیه خود گفته بود طرف‌های جنگ حلب را به یک «جهنم» تبدیل کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر گفته بود نیروهای رژیم بشار اسد باید حملات «غیرقانونی» خود را متوقف کرده و خروج امن غیرنظامیان را ممکن سازند.

این سازمان همچنین گروه‌های مسلح شورشی را متهم کرده بود که به مناطق تحت کنترل دولت سوریه در حلب شلیک و غیرنظامیان را کشته و زخمی می‌کنند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز از واماندگی این سازمان در جنگ سوریه به‌عنوان بزرگترین یأس دوران ریاست خود یاد کرد.

او در نشست شورای امنیت در نیویورک گفته بود: «موضوعی که در آستانه ترک سمت دبیرکلی سازمان ملل بیش از هر چیز مرا متأسف می‌کند کابوس مداوم در سوریه است.»

بان کی مون بار دیگر کشورهای عضو شورای امنیت را فراخوانده بود که برای حفاظت از غیرنظامیان در سوریه همکاری و به وظیفه خود عمل کنند. او گفته بود کلید صلح و پیشرفت برای آسیب‌پذیرترین افراد در جهان، در دستان شورای امنیت است.

خروج هزاران غیرنظامی از منطقه شورشی‌ها

خبرگزاری اینترفاکس روسیه به‌نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد که در ۲۴ ساعت گذشته حدود شش هزار نفر از غیرنظامیان، منطقه تحت کنترل شورشیان در حلب را ترک کرده‌اند. در میان آن‌ها دو هزار کودک وجود دارد.

بنا به این گزارش در حال حاضر تنها ۲,۵ کیلومتر مربع از حلب در دست شورشیان است. هزاران نفر نیز همچنان در انتظار خروج از منطقه درگیری‌ها هستند.

به‌رغم آتش‌بس اعلام‌شده در روز سه‌شنبه و وعده خروج آرام غیرنظامیان و شورشیان از شرق حلب، درگیری‌ها در این منطقه صبح چهارشنبه ۱۴ دسامبر / ۲۴ آذر از سر گرفته شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.