ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ تند اسرائیل و جمهوری‌خواهان به قطع‌نامه شورای امنیت

در پی تصویب قطع‌نامه شورای امنیت در محکومیت شهرک‌سازی در کرانه باختری، نتانیاهو و جمهوری‌خواهان آمریکا آن را «شرم‌آور» خواندند. ترامپ هم وعده تغییردادن اوضاع در سازمان ملل را داد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تل‌آویو قطع‌نامه شورای امنیت در محکومیت شهرک‌سازی در کرانه باختری را نمی‌پذیرد. جمهوری‌خواهان در آمریکا نیز این قطع‌نامه را محکوم کردند.

شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک‌سازی اسرائیل قطع‌نامه صادر کرد

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیری اسرائیل جمعه بعدازظهر، ۲۳ دسامبر پس از تصویب قطع‌نامه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری با صدور بیانیه‌ای از این قطع‌نامه و دولت باراک اوباما به شدت انتقاد کرد. برخلاف انتظار، ایالات متحده آمریکا این‌بار قطع‌نامه شورای امنیت را وتو نکرد و به آن رأی ممتنع داد.

قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را خلاف قوانین بین‌المللی دانسته و از این اقدام دولت اسرائیل به عنوان مانعی برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز فلسطینیان و اسرائیلی‌ها در قالب دو دولت مستقل یاد کرده است.

نتانیاهو: «همکاری پشت‌پرده دولت اوباما»

بیانیه دفتر نتانیاهو که این قطع‌نامه را «شرم‌آور» خواند، به شدت از عدم وتوی ایالات متحده انتقاد کرد. در این بیانیه آمده است که «دولت اوباما نه تنها نتوانست از اسرائیل در برابر این آزار و اذیت در سازمان ملل دفاع کند، بلکه حتی پشت پرده به همکاری با آن پرداخت.»

پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت را کشورهای مالزی، سنگال، نیوزلند و ونزوئلا تهیه کرده‌بودند. دو روز پیش از آن، ابتدا مصر این قطع‌نامه را تقدیم شورا کرد اما تحت فشار اسرائیل و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا آن را پس گرفت.

بیانیه دفتر نتانیاهو با ابراز علاقه به همکاری با «رئیس‌جمهور منتخب ترامپ و دوستان ما در کنگره برای جبران این خسارت» پایان می‌پذیرد.

جمهوری‌خواهان: «قطع کمک مالی به سازمان ملل را بررسی می‌کنیم»

در همین حال، جمهوری‌خواهان آمریکا که کنگره این کشور را در دست دارند، به‌شدت به دولت اوباما و قطع‌نامه شورای امنیت تاختند. دونالد ترامپ در توئیتی چنین واکنش نشان داد که «پس از ۲۰ ژانویه، اوضاع در سازمان ملل فرق خواهد کرد.» پل رایان، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان رأی ممتنع آمریکا را «مطلقاً بی‌شرمانه» خواند.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه نیز حتی پیش از اعلام رأی ممتنع از سوی سامانتا پاور، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل تهدید کرد که سنا در سال ۲۰۱۷ قطع کمک‌های مالی به سازمان ملل را بررسی خواهد کرد.

توئیت ترامپ: اوضاع در سازمان ملل تغییر خواهد کرد

عفو بین‌الملل: تصمیم درست پس از چهل‌سال

در همین زمینه، سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای بعدازظهر جمعه ۲۳ دسامبر از قطع‌نامه شورای امنیت دفاع کرد و آن را «تاریخی» خواند. این سازمان قطع‌نامه شورای امنیت برای پایان‌دادن به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل را «پایانی بر یک سال شرم‌آور برای شورای امنیت» خواند که در آن «جدایی‌ها دائماً راه اتخاذ قطع‌نامه‌های کلیدی برای محافظت از آسیب‌پذیرترین‌ها را سد کرده بود.»

عفو بین‌الملل همچنین به حدود چهاردهه نیاز به چنین قطع‌نامه‌ای اشاره و بیان کرد که در این مدت روند شهرک‌سازی‌ها دائماً شتاب گرفته‌است.

اسرائیل با پیروزی در جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷ با مصر، سوریه و اردن، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را به اشغال خود درآورد. پس از اعلامیه استقلال فلسطین در سال ۱۹۸۸ که آغاز روند شکل‌گیری دولت مستقل فلسطینی بود، کشور جدید فلسطین متشکل از مناطق اشغال‌شده در ۱۹۶۷، یعنی ۲۲ درصد از فلسطین ۱۹۴۸ اعلام شد و شهرک‌سازی اسرائیل در آن ممنوع شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    بنظر میرسد جان کری نقش دلالی داشته و جنایات روسیه در سوریه را نادیده گرفت !: بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس : ظریف گفت: بالاخره بايد بحث حذف isa را در متن برجام مي‌آورديم اما اين آورده نشد. به دليل اينكه بايد در كنگره امريكايي‌ها مطرح مي‌شد و ما هم از قبل مي‌دانستيم كنگره طرف نتانياهو را دارد و بالاخره اين كار انجام نشد!. مطلب بعدي كه ايشان مطرح كرده بودند اين بود كه در طول مذاكرات چندين بار آقاي كري و آقاي مونيز گفتند كه شما نگران نباشيد! ما روش‌هايي داريم كه مي‌توانيم اين موضوعات را از كنگره بگذرانیم!. ظريف شاهد مثال هم داشت. مثلا همين موضوع بویينگ كه الان حل شده است.! در اين مورد گفته بودند ما مسيرهايي داريم كه مي‌‌توانيم از اين مسيرها مساله بویينگ را حل كنيم و اين كار را هم كردند. ايشان اشاراتي داشتند به مذاكراتي كه آقاي كري با آقاي ظريف در پنجشنبه گذشته و قبل از اتمام زمان وتو داشتند. آقاي ظريف گفت: كري هفت و نيم صبح پنجشنبه به من زنگ زد كه اگر اوباما بخواهد اين تحريم‌ها را وتو كند شما چه تعهدي به ما مي‌دهيد!؟ ايشان هم گفته بود من تعهدي ندارم بدهم و فقط بايد اين موضوعات را منتقل كنم و نمي‌توانم درباره آن الان تصميم بگيرم. به اين دليل كه الان اينجا هفت و نيم صبح است و امريكا ساعت حدود يازده و نيم و تنها نيم ساعت مانده به زمان تمام شدن ضرب‌الاجل وتو..

  • یوسف

    خدایا کی قرار است از ظلم اسرائیل راحت شویم؟